بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - زومیت / شرکت چینی ترنشن با وجود ناشناخته بودن، در بازارهای جهانی موبایل جایگاه پنجم را دارد؛ این موفقیت بینظیر چگونه رقم خورده است؟
اگر از هرکدام از ما، نام پرفروشترین و محبوبترین برندهای گوشی در بازار را بپرسند، احتمالاً همگی موافقیم که جایگاه اول و دوم این فهرست به اپل و سامسونگ تعلق دارد؛ اما هرچه پایینتر برویم، حدسزدن سختتر میشود.
شاید براساس بازار ایالات متحده، فکر کنید که در بازار جهانی هم قرار است نام گوگل، وان پلاس و موتورولا را بهعنوان گوشیهای سوم تا پنجم بشنویم؛ اما در کمال تعجب، اینگونه نیست. جایگاه سوم پرفروشترین برندهای تولیدکنندهی موبایل در دنیا، به شیائومی تعلق دارد. پس از آن، ویوو در جایگاه چهارم قرار میگیرد و جایگاه پنجم متعلق به هیچ برندی نیست بهجز: ترنشن!
10 برند پرفروش موبایل در بازار جهانی
1. سامسونگ
2. اپل
3. شیائومی
4. ویوو
5. ترنشن
6. اوپو (شامل وانپلاس)
7. آنر
8. موتورولا
9. ریلمی
10. هواوی
فهرست فوق براساس جدیدترین گزارش Omdia است.
میدانم که پنجمین برند محبوب جهانی شما را شگفتزده کرده است، زیرا احتمالاً یا تاکنون نام ترنشن را نشنیده بودید، یا شناخت خاصی از آن ندارید؛ بنابراین در ادامهی مقاله با ما همراه باشید تا با تاریخچه و استراتژی این برند ناشناخته اما بسیار موفق چینی، بیشتر آشنا شوید.
ترنشن چگونه شکل گرفت؟
هلدینگ ترنشن در سال 2006 در شنزن چین تأسیس شد و فعالیت تجاری خود را آغاز کرد؛ اما برخلاف همتایان چینیاش، بازار هدفش چین نیست. ترنشن در سال 2008 وارد بازار آفریقا شد و فروش موبایل را از آنجا شروع کرد، سپس در سال 2014 اولین گوشی هوشمندش را در این بازار عرضه کرد و با استقبال چشمگیری روبهرو شد.
نام برند ترنشن در میان تأثیرگذارترین شرکتهای سال 2024 مجلهی تایم، دیده میشود
ترنشن با برندهای زیرمجموعهاش یعنی آیتل، اینفینیکس و تکنو در بازار نوظهور آفریقا آنقدر محبوبیت پیدا کرد که در سال 2021، 50 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و اکنون سهم بازارش به 40 درصد رسیده است. البته ترنشن صرفاً به آفریقا محدود نشد و همین موفقیت چشمگیر را در بنگلادش و پاکستان هم تکرار کرد و اکثریت سهم بازار هردو را در اختیار گرفت.
برترین شرکتهای سازندهی گوشی هوشمند در جهان از نظر Canalys
ترنشن با چشماندازی امیدوارانه، به 70 بازار نوظهور در آمریکای مرکزی و جنوبی، خاورمیانه و آسیا از جمله هند، وارد شده است؛ جایی که میخواهد موفقیت شیائومی را از آن خود کند.
با گسترش سریع و چشمگیر ترنشن در بازارهای جهانی، جای تعجب نیست که نام این شرکت در فهرست تأثیرگذارترین شرکتها در سال 2024 مجلهی تایم، قرار گرفته است.
ترنشن چه نوع گوشیهایی میسازد؟
با توجه به بازارهایی که ترنشن بهسراغشان میرود و در آنها پیروز بیچونوچرای رقابت میشود، احتمالاً میدانید که این شرکت گوشیهای مقرونبهصرفه تولید میکند و منظورمان از مقرونبهصرفه، گوشیهایی با قیمت واقعاً اقتصادی است؛ یعنی اکثر گوشیهای سه برند تکنو، آیتل و اینفینیکس زیر 200 دلار قیمت دارند و بعضی از آنها به زیر 50 دلار هم میرسند؛ درحالیکه مشخصاتشان از گوشیهای ارزان سایر بازارها بهتر است.
گوشی 170 دلاری ترنشن نسبت به پیکسل 8a گوگل، سرعت شارژ بالاتری دارد
بیایید برای شناخت بهتر از گوشیهای ترنشن، گوشی Spark 20 Pro تکنو را در نظر بگیریم. این گوشی با صفحهنمایش Full HD+ و نرخ نوسازی 120 هرتز، پردازندهی میانردهی مدیاتک، 8 گیگابایت رم و حداقل 256 گیگابایت فضای ذخیرهسازی، باتری 5000 میلیآمپرساعتی و دوربین سهگانهای که دوربین اصلی آن 108 مگاپیکسلی است، برای یک گوشی 170 دلاری، مشخصاتی واقعاً چشمگیر دارد.
در مقام مقایسه، گوشی پیکسل 8a گوگل با سرعت 18 وات شارژ میشود، اما Spark 20 Pro تکنو با برتری تقریباً دو برابری، شارژ 33 واتی را ارائه میدهد. ناگفته نماند که گوشیهای گرانقیمتتر تکنو، با شارژ سریع 70 واتی عرضه میشوند.
در مثالی دیگر میتوانیم از گوشی گیمینگ GT20 Pro اینفینیکس نام ببریم که دارای صفحهنمایش Full HD+ امولد با نرخ نوسازی 144 هرتز، باتری 5000 میلیآمپرساعتی، شارژ 45 واتی، اسپیکرهای JBL، حالتهای مختلف بازی و دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی است. شاید این مشخصات را بیشتر برای گوشیهای بالای 1٬000 دلار ببینیم، اما گوشی GT20 Pro در بازار هند فقط 300 دلار قیمت دارد.
تعداد گوشیهای هوشمند برند ترنشن زیاد است و نمیتوان همهی آنها را با رقبا مقایسه کرد؛ اما تقریباً تمام آنها نسبت به مشخصاتشان، قیمت بسیار مناسبی دارند و از طراحیها و رنگبندیهای متنوع بهره میبرند.
روش ترنشن در بازارهای جهانی مانند همتای چینیاش، شیائومی است؛ یعنی درحالیکه گوشیهایی با قیمت مقرونبهصرفه را عرضه میکنند، بهآرامی به سمت تسخیر جایگاه برندهای برتر حرکت میکنند. تکنو، برند زیرمجموعهی ترنشن، اخیراً با معرفی گوشیهای تاشوی Phantom V Flip و Phantom V Fold، به رقابت با سامسونگ، وان پلاس و گوگل رفته است.
گوشیهای تاشوی Phantom V Flip و Phantom V Fold تکنو بهعنوان گرانترین گوشیهای این شرکت، بهترتیب 600 و 1٬000 دلار قیمت دارند که باز هم نسبت به قیمت جدیدترین گوشیهای مشابه سامسونگ یعنی گلکسی زد فلیپ 6 و گلکسی زد فولد 6، بسیار کمتر است.
اما همه چیز بر وفق مراد پیش نرفت؛ ترنشن در تیرماه 1403 با شکایتی از سمت غول تولیدکنندهی پردازنده، کوالکام، مواجه شد. کوالکام در شکایتش ادعا کرد که ترنشن چهار مورد از پتنتهای این شرکت را نقض کرده است.
در شکایت کوالکام از ترنشن، دو نکتهی مهم وجود دارد؛ اول اینکه کوالکام بهندرت درگیر چنین شکایتهایی میشود؛ زیرا با توجه به اینکه اکثر سازندگان موبایل از پردازندههای آن استفاده میکنند، میتواند قراردادهایش را با آنها فسخ کند و نیازی به شکایت ندارد.
نکتهی دوم اینکه ترنشن بزرگترین غول سازندهی موبایل دنیا محسوب میشود که از پردازندههای کوالکام استفاده نمیکند و عمدتاً از پردازندههای مدیاتک و همچنین برخی پردازندههای Unisoc در گوشیهایش بهره میگیرد.
ترنشن پس از شکایت کوالکام، بهعنوان شرکتی که گوشیهایی با قیمت پایین عرضه میکند و هرگونه کاهش سود ناشی از جریمهی دادگاه میتواند به ضررش تمام شود، اعلام کرد که قرارداد مجوز حق ثبت اختراع استاندارد 5G را با کوالکام امضا کرده و در حال مذاکره با این شرکت است.
گوشیهای ترنشن در ایران موجود هستند؟
جالب است بدانید گوشیهای دو زیرمجموعهی ترنشن یعنی گوشی اینفینیکس و گوشی تکنو در ایران موجود هستند و برای خرید دردسترس قرار دارند. با توجه به قیمت مناسبی که ترنشن برای گوشیهایش در نظر میگیرد، طرفداران گوشیهای میانرده به گوشیهای این برند جذب میشوند.
درحالحاضر گوشیهای برند آیتل، یکی دیگر از زیرمجموعههای ترنشن، در ایران برای خرید دردسترس نیست؛ اما محصولاتی مثل هندزفری، مچبند هوشمند و شارژرهای این برند قابل خرید است.
آیا پای گوشیهای ترنشن به ایالات متحده نیز باز میشود؟
ترنشن تاکنون به بازار ایالات متحده راه نیافته است. چند سال پیش قرار بود گوشی CAMON 19 تکنو طی یک رویداد جهانی در نیویورک عرضه شود، اما این گوشی هرگز بهطور رسمی عرضه نشد.
پیشتر شایعه شده بود که گوشی GT20 Pro اینفینیکس قرار است به آمریکا برسد، اما در نهایت شاهد بودیم که این گوشی در هند و سایر بازارها عرضه شد، اما در ایالات متحده نه؛ اگرچه اگر واقعاً چنین اتفاقی میافتاد، گوشی مذکور میتوانست رقیب بسیار خوبی برای ایسوس و ردمجیک باشد.
ترنشن با عبرت از رقبایی مثل وان پلاس، نسبت به عرضهی گوشیهایش در آمریکا تردید دارد
تاکنون نشانهی خاصی برای عرضهی هیچیک از گوشیهای ترنشن در ایالات متحده دیده نشده است و این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ زیرا راه یافتن به بازار اشباعشدهای مانند ایالات متحده واقعاً کار آسانی نیست.
ترنشن در بازار جهانی عملکرد بسیار خوبی دارد و بهعنوان تولیدکنندهای حرفهای با برندهای مطرح به رقابت میپردازد؛ اما اگر به آمریکا راه یابد، در مقابل برندهای سامسونگ و اپل، شانسی خواهد داشت؟ این پرسشی است که خود ترنشن هم هنوز در پاسخ به آن، تردید دارد.
در نهایت باید دید ترنشن در آینده چه تصمیمی خواهد گرفت و به دوراهی شکست یا موفقیت در بازار بزرگ ایالات متحده پا خواهد گذاشت یا نه؛ اما اگر به رقبایی مانند وان پلاس نگاه کند، احتمالاً چنین ریسکی را نمیپذیرد، زیرا وان پلاس با وجود موفقیت چشمگیر در بازار اروپا و هند، هرگز توانست در بازار ایالات متحده هم برند محبوبی باشد.