سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

قاب تاریخی؛ اولین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دانمارک به برق متصل شد نکات خواندني

قاب تاریخی؛ اولین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دانمارک به برق متصل شد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - زومیت / جنسن هوانگ و شاه دانمارک اولین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دانمارک را به‌طور نمادین راه‌اندازی کردند.
جِنسن هوانگ و شاه فردریک دهم دانمارک در کپنهاگ روی صحنه گرد هم آمدند و به‌صورت نمادین ابرکامپیوتر Gefion AI را به برق متصل کردند. این ابرکامپیوتر که اولین از نوع خود در دانمارک به‌شمار می‌رود، برای پیشبرد تحقیقات در زمینه‌های محاسبات کوانتومی، پزشکی، انرژی سبز و دیگر حوزه‌ها طراحی شده است. گِفیان بر پایه‌ی پلتفرم Nvidia DGX SuperPOD ساخته شده و از 1528 واحد پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia H100 استفاده می‌کند و می‌تواند به توسعه‌ی سریع صنعت دانمارک کمک کند.
بنابر ویدئویی که در پستی از بنیاد نوو نوردیسک در ایکس منتشر شد هوانگ در مراسم راه‌اندازی گفت: «گِفیان قرار است کارخانه‌ای از هوش باشد و این کارخانه‌ی هوش صنعتی جدید است که پیش‌از این هرگز وجود نداشته؛ این صنعت بر روی صنعت فناوری اطلاعات بنا شده است. ما درحال اختراع چیزی کاملاً نو هستیم.»

او افزود: «دانمارک به این درک رسیده که برای نوآوری در هوش مصنوعی، تاثیرگذارترین فناوری دوران ما، باید زیرساخت و اکوسیستم هوش مصنوعی داخلی را تقویت کند. ابرکامپیوتر گِفیان دانشمندان دانمارکی را با زیرساخت محاسباتی هوش مصنوعی محلی توانمند می‌کند تا در علوم زیستی، تحقیقات آب و هوا و محاسبات کوانتومی پیشرفت کنند.»
انویدیا در خط مقدم توسعه‌ی سخت‌افزارهای هوش مصنوعی قرار دارد و رقابت میان چندین شرکت بزرگ تکنولوژی برای پیشتازی در این صنعت نوظهور، انویدیا را جلوتر از اپل، مایکروسافت و گوگل، به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کرده است (هرچند انویدیا اخیراً به جایگاه سوم سقوط کرد).
تقاضای سخت‌افزارهای هوش مصنوعی باعث شده است تا جِنسن هوانگ، مدیر‌عامل انویدیا، یکی از ثروتمندترین افراد جهان باشد و ارزش خالص دارایی‌هایش از ارزش بازار اینتل بیشتر شود. شاه دانمارک حتی به شوخی گفت: «احساس می‌کنم من تنها پادشاه این اتاق نیستم؛ فکر می‌کنم پادشاه دیگر کسی است که یک ژاکت چرمی پوشیده. خوشحالم که شما اینجا هستید، جنسن.»
ابرکامپیوتر گِفیان متعلق‌به مرکز نوآوری هوش مصنوعی دانمارک (Danish Centre for AI Innovation A/S یا DCAI) است که از یک همکاری بین بنیاد خصوصی نُوو نوردیسک و صندوق صادرات و سرمایه‌گذاری دانمارک (EIFO) متعلق به دولت دانمارک به‌وجود آمده است.
بنیاد نُوو نوردیسک 600 میلیون کرون دانمارکی (حدود 87 میلیون دلار آمریکا) را برای هزینه‌های اولیه‌ی این ابرکامپیوتر اختصاص داده و EIFO نیز وظیفه‌ی تأمین 100 میلیون کرون دانمارکی (حدود 14٫5 میلیون دلار آمریکا) را عهده‌دار شده بود. این سرمایه‌گذاری از طریق EIFO، مالکیت 15 درصد از DCAI را نصیب دولت دانمارک می‌کند.
سرمایه‌گذاری‌های سنگین دانمارک در فناوری، با تمرکز بر حوزه‌ی هوش مصنوعی و تحقیقات، این کشور را در مسیر تبدیل شدن به رهبری در حوزه‌ی فناوری قرار داده است. شروع به کار گِفیان، به توسعه‌ی بیشتر صنعت هوش مصنوعی در دانمارک کمک خواهد کرد و جایگاه این کشور را در آینده‌ی محاسبات با عملکرد بالا تثبیت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/758960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این قاب عجیب، گوشی آیفون را به کتاب‌خوان الکترونیکی تبدیل می‌کند

هوش مصنوعی عامل خودکشی یک نوجوان شد

تولید هدست ویژن پرو ظاهراً به‌دلیل «تقاضای پایین» متوقف می‌شود

حسگری که کم آبی بدن را رصد می‌کند/ تضمین سلامت بدن

سقوط سهام اپل پس از یک اظهارنظر درباره آیفون 16

اپل و گلدمن ساکس 90 میلیون دلار جریمه شدند

عیادت مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان از فرزند شهید شعبانی در بیمارستان

دیدار عمومی مدیرکل بنیاد هرمزگان با جامعه ایثارگری

ساخت فیلم مستند زندگینامه شهدای شاخص کهگیلویه و بویراحمد

آنر نسخه سفارشی اندروید 15 را با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی معرفی کرد

شروع رقابت تیم‌های رباتیکی و پهپادی المپیک فناوری از امروز

مسئولان بنیاد استان قزوین با 181 خانواده شاهد و ایثارگر شهرستان‌های قزوین و بوئین‌زهرا دیدار کردند

درمان جدیدی برای سرطان که به سلول‌های سالم آسیب نمی‌رساند

بازدید فرمانده پدافند هوایی کیش از تور علمی - آموزشی ویژه دانش آموزان

اپل سفارش تولید آیفون 16 را کاهش داد؛ ادعای تحلیلگر برجسته

رونمایی از تلسکوپ جدید ناسا برای شناسایی امواج گرانشی سیاه‌چاله‌ها

تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت

نگاه جیمز وب به اختروش‌های کیهان اولیه

آخرین به‌روزرسانی بزرگ State of Decay 2 منتشر شد

دوربین ورزشی Insta360 Ace Pro 2 معرفی شد؛ اولین دوربین اکشن 8K دنیا

تریلر جدید Monster Hunter Wilds منتشر شد

کشف سخت‌افزارهای غربی در موشک‌های کره شمالی