ادعای دانشمندان چینی: می‌توان از ماهواره‌های استارلینک برای شناسایی هواپیماهای رادارگریز استفاده کرد نکات خواندني

سیاست و بازاریابی - دیجیاتو / ماهواره‌های استارلینک می‌توانند به ریسک امنیتی برای ایالات متحده تبدیل شوند و توان اطلاعاتی این کشور را در مقابل رقبا، کاهش دهند.
دانشمندان چینی در مقاله‌ای که به‌تازگی در یکی از ژورنال‌های علمی منتشر شده‌است، ادعا کردند که می‌توانند از تشعشعات ناشی از ماهواره‌های استارلینک برای شناسایی هواپیماهای رادارگریز بهره بگیرند.
چگونه می‌توان هواپیماهای رادارگریز را با ماهواره‌های استارلینک شناسایی کرد؟
طبق گزارش منتشر شده از سوی روزنامه SCMP چین، دانشمندان این کشور موفق شدند که از تشعشع ناشی از ماهواره‌های استارلینک موجود در مدار زمین برای شناسایی یک پهپاد DJI فانتوم 4 استفاده‌کنند که در طی آزمایش‌های آنها به‌عنوان یک پرنده رادارگریز ایفای نقش کرده است. اگرچه ادعای شناسایی چنین هواپیماهایی بسیار بزرگ است، اما داده‌های ثبت شده از سوی پژوهشگران نشان‌می‌دهد که احتمالاً در آینده می‌توانند با تحقیق و توسعه بیشتر، به فناوری کاربرد در این زمینه دست پیدا کنند.

در پژوهش مذکور اشاره شده که که یک رادار قرار گرفته روی سطح زمین، به‌صورت پیوسته وظیفه ثبت و اندازه‌گیری تشعشعات ناشی از ماهواره‌های استارلینک را برعهده داشته است. هنگامی که یک پرنده رادارگریز در بین ماهواره و رادار قرار گرفته، تغییراتی را در میزان تشعشع دریافتی روی ایستگاه زمینی ایجاد کرده است. همین پدیده به پژوهشگران کمک کرده است تا بتوانند موقعیت مکانی پهپاد مورد بحث را به‌درستی تشخیص دهند. آنها معتقد هستند که چنین روشی را می‌توان برای شناسایی هواپیمای نظامی و جاسوسی رادارگریز هم مورد استفاده قرار دهند و شکل، ابعاد یا سطح راداری محدودیتی برای آنها ایجاد نمی‌کند.
واضح است که چنین خبری می‌تواند نگرانی‌هایی را برای رقبای نظامی چین ایجاد کند و آنها را نسبت به خطرات احتمالی ماهواره‌های استارلینک دغدغه‌مند کند. ایالات متحده بزرگ‌ترین ناوگان هواپیماهای رادارگریز را در اختیار دارد و بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه به‌دنبال توسعه فناوری‌هایی برای شناسایی چنین هواپیماهایی هستند. البته روش مورد بحث فعلاً تنها روی پهپادها با ارتفاع پرواز پایین مورد استفاده قرار گرفته است؛ در نتیجه مشخص نیست که آیا می‌توان از آن برای شناسایی هواپیماهای نظامی با سرعت زیاد و ارتفاع پرواز بسیار بالا هم استفاده‌کرد یا خیر. همچنین نمی‌توان با قطعیت گفت که ماهواره‌های استارلینک میزان تشعشع کافی برای شناسایی هواپیماهای رادارگریز با فناوری‌های بسیار پیشرفته را ساطع می‌کنند.

نخستین استخراج خودکار اکسیژن از خاک ماه رقم خورد

شبکه اجتماعی ایکس موقتا در برزیل فعال شد؛ اما خبری از رفع فیلتر نیست

شناسایی 3600 ماده شیمیایی از بسته‌بندی‌های مواد غذایی در بدن انسان

نینتندو از خالق بازی جنجالی Palworld شکایت کرد

باگ عجیب آی‌مسیج در iOS 18 صدای کاربران آیفون را درآورد

قیمت‌گذاری احتمالی گوشی‌های سری شیائومی 15 فاش شد

رونمایی عجیب صداوسیما از رباتی به نام رعنا خانم!

پیام‌های RCS در آیفون فعلاً رمزگذاری سرتاسری ندارند

انفجار پیجرها؛ هشداری برای امنیت تجهیزات دیجیتال در کشورها

چرا فراموش می‌کنیم به چه فکر می‌کردیم؟

زمین‌شناس ایرانی، عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین شد

همکاری متا و ری‌بن برای تولید عینک‌های هوشمند تمدید شد

مدیرعامل EA: هوش مصنوعی هسته اصلی کسب‌وکار ما است

بارگیری سوخت فضاپیمای «اروپا کلیپر» در آستانه آغاز سفر 6 ساله

کشتی‌های تفریحی Regent Seven Seas به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مجهز شدند

گوگل در پرونده ضدانحصار اتحادیه اروپا پیروز شد و از جریمه 1٫7 میلیارددلاری رهایی یافت

اچ‌تی‌سی از هدست پیشرفته Vive Focus Vision با قیمت 1000 دلار رونمایی کرد

کارشناسان چه نظری درباره آیفون 16 دارند؟

مشکل زوم دوربین گلکسی S23 Ultra با آپدیت One UI 6.1.1 این گوشی گزارش شد

پیجر چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

مقایسه سرعت گلکسی S24 اولترا با آیفون 15 پرو مکس و پیکسل 9 پرو ایکس‌ال