باهنر: احمدينژاد کاري به خرد جمعي ندارد
بازاریابی سیاسی
بزرگنمايي:
باهنر با بيان اين که رئيسجمهور آينده توصيه ميکنم که فکر نکند بايد به اندازه وزرا کار کند، ادامه داد: برخي کارهايي که احمدينژاد از لحاظ فيزيکي ميکرد بنده سرم از آنها درد ميگرفت مثلا وي ظرف مدت 20 روز دو بار به ونزوئلا رفته است و يا به عنوان مثال صبح در کاراکاس بود شب در تهران و يا فردا در خوزستان و...، البته خستگيناپذيري شخص رئيسجمهور قابل تقدير است اما جاهايي فکر ميکنيم که وي ميخواهد به اندازه همه دولت کار کند و اين مسئله امکان پذير نيست.
، محمدرضا باهنر کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صبح امروز در نشست صميمانه با دانشجويان شهيد بهشتي که در تالار الزاهرا برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبري فرمودند که دولت آينده بايد نکات ضعف دولت فعلي را نداشته باشد و نکات قوت آن را تقويت کند بنابراين براي نوشتن چنين نسخهاي بايد مروري را بر نقاط ضعف و قوت دولتهاي نهم و دهم داشته باشيم.
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين که در ابتدا نقاط مثبت دولتهاي نهم و دهم را ميگويم افزود: بنده 25 سال است که در مجلس به عنوان نماينده به مردم خدمت ميکنم و فقط در مجلس ششم نبودم بنابراين از دولت اول مقام معظم رهبري در مجلس هستم و در دولت اول و دوم آيتالله هاشمي، دولت اول و دوم خاتمي .و دولت اول و دوم احمدينژاد در مجلس حضور داشتهام و در بحثها و جريانات شرکت کردهام.
*پرکاري دولت احمدينژاد رکوردار بوده است
باهنر اولين نقطه مثبت دولت را پرکاري آن دانست و ادامه داد: پرکاري دولت احمدينژاد رکوردار بوده است البته دولتهاي گذشته هم بسيار در کشور کار انجام دادهاند اما دولت احمدينژاد رکورد آنها را شکسته است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نقطه مثبت دوم دولت احمدينژاد را خدمترساني به مردم عنوان کرد و گفت: دولتهاي نهم و دهم در خدمت رساني به مردم حريص بودند و ولع داشتند البته ممکن است که بعضي از اين خدمترسانيها به ضائقه مردم خوش نيامده باشد اما آنان واقعا براي خدمترساني به مردم حرص ميخوردند.
*شهادت ميدهم احمدينژاد ساده زيست است
وي سومين نکته مثبت دولت احمدينژاد را ساده زيستي آن دانست و اظهار داشت: ساده زيستي دولت از کانون اصلي آن چه رئيسجمهور است شروع ميشود و بنده نيز شهادت ميدهم احمدينژاد ساده زيست است و اين گونه نيست که بار و بنهاي براي خود بسته باشد البته نميتوان انکار کرد که بعضي فسادها نيز در طول فعاليت اين دولت در جامعه رخ داد.
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان افزود: شجاعت در بيان مطالب در محافل داخلي و خارجي را ميتوان از جمله نقاط مثبت ديگر دولت احمدينژاد عنوان کرد که بدون ترس مواضع خود را اعلام ميکرد البته بعضي از اين شجاعتها به بيباکي تبديل ميشد و مسئله بيباکي را ميتوان نقد کرد.
باهنر گفت: شجاعت رئيسجمهور خوب بود اما بعضي جاها به خاکي ميرفت و شجاعتش به بيباکي تبديل ميشد.
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين به برخي از پروژههاي قابل تقدير در دولتهاي نهم و دهم اشاره کرد و افزود: پروژههايي همچون هدفمندي يارانهها، مسکن مهرو بنگاههاي زود بازده را ميتوان از پروژههاي خوب دولت دانست که عمدتا با نيت خير شروع شدند اما به دليل اين که جامع نگري در قضيه حاکم نبود بعضي از اين پروژهها به ضد اهداف خود تبديل شدند.
*احمدينژاد کاري به خرد جمعي ندارد
باهنر درباره نقاط ضعف دولتهاي نهم و دهم گفت: احمدينژاد کاري به خرد جمعي نداشت و بيشتر براي تصميمگيريهايش به ذهن خود و قضاوتهاي خود اعتماد ميکرد و حتي خرد جمعي آن چنان که بايد در مجموعه دولت به کار گرفته ميشود، از آن استفاده نشد و اگر کسي هم خيلي زياد ميخواست با رئيسجمهور بحث کند وي حوصله شنيدن حرفهاي آن فرد را نداشت.
*احمدينژاد بيشتر زبان است تا گوش
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين که احمدينژاد بيشتر زبان است تا گوش ادامه داد: بنده معتقدم که يکي از ويژگيهاي رئيسجمهور بايد اين باشد که وي بيشتر گوش کند و فکرش را به کار بگيرد.
وي درباره ديگر نقاط ضعف دولتهاي نهم و دهم گفت: احمدينژاد ساختارهاي جاافتاده کشور را به هم ريخت و واضح ترين مثال براي اين مسئله انحلال سازمان برنامه و بودجه است که 50 سال سابقه داشت و مغز متفکر برنامههاي کشور بود.
وي ادامه داد: البته بنده نميگويم که سازمان برنامه و بودجه ايراداتي نداشت اما نبايد براي حل ايرادات صورت مسئله را پاک ميکردند.
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين اظهار داشت: نکته سومي را که ميتوان به عنوان نقاط ضعف دولتهاي احمدينژاد به آن اشاره کرد اين است که ما به عنوان ناظري بيطرف هيچ سياست راهبردي را از رفتارهاي دولت کشف نکرديم البته ممکن است برخي مسائل و سياستها در ذهنشان بود اما ما سياست راهبردي را احساس نکرديم.
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان تاکيد کرد: دولتها بايد نگاهشان به سمت دور دستها باشد اما ما دورنگري را در راهبردهاي احمدي نژاد نديديم.
باهنر افزود: بعضي وقتها شجاعت احمدينژاد از محدوده تدبير و خرد بيرون ميرفت و به بيباکي تبديل ميشد که هزينههايي هم داشت به عنوان مثال در بحث قطعنامهها گاهي واژه فلج کننده و گاهي ورق پاره را به کار ميبرد البته ما معتقديم که قطع نامهها نه فلج کننده هستند و نه ورق پاره.
وي با بيان اين که آثار مخرب تحريمها در وضعيت اقتصادي کشور 35 تا 40 درصد است، ادامه داد: 60 درصد ظرفيت کنوني اقتصادي به بيبرنامهگيها،خودمحوريها و عدم استفاده از خرد جمعي بازميگردد؛به عنوان مثال گمرک ، بانک و سيستم اقتصادي چنان بنگاههاي اقتصادي را تحت فشار قرار داده که نميتوانند حرکت کنند.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در رابطه با سياست خارجي دولت نيز اظهار داشت: مسلما ما با برخي کشورها تضاد منافع داريم و رژيم صهيونيستي را نيز غيرمشروع ميدانيم اما دموکراتهاي آمريکا فکر ميکنند که بدون لابي صهيونيستها نميتوانند راي بياورند و در طرف ديگر قضيه نيز ما رژيم صهيونيستي را نامشروع ميدانيم.
باهنر با بيان اين که ما حتي با آمريکا هم ميتوانيم منافع مشترک داشته باشيم، گفت: ديپلماسي ما ديپلماسي اخم و تندي نيست و مطابق سند چشم انداز 20 ساله کشور ما بايد با همه کشورهاي دنيا تعامل سازنده داشته باشيم و اين مسئله جزو سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري است البته در اين ميان صهيونيستها استثنا هستند.
وي با بيان اين که سياست خارجي دولت به اندازهاي که ظرفيت دارد فعال نبود گفت: سياست راهبردي آنان بيشتر اخم بود در حالي که ما ميتوانيم لبخند و اخم را با هم داشته باشيم.
*سرمان از کارهايي که احمدينژاد از نظر فيزيکي انجام ميدهد درد ميگيرد
باهنر در پاسخ به سوال دانشجويي مبني براينکه برنامههاي شما براي اصلاح نقاط ضعف دولتهاي نهم و دهم چيست، گفت: برنامهريزي براي برخي از مواردي که عرض کردم بسيار ساده است مثلا گفتم که انحلال سازمان مديريت و برنامهريزي آسيبهايي را وارد کرده است و به نظرم احياي مجدد اين سازمان يک ماه طول خواهد کشيد؛ در صورتي که رئيسجمهور شوم اولين اقدامم اين است که اين سازمان را احيا ميکنم و کل شورهاي مشورتي تصميم گيري را فعال خواهم کرد.
باهنر با بيان اين که رئيسجمهور آينده توصيه ميکنم که فکر نکند بايد به اندازه وزرا کار کند، ادامه داد: برخي کارهايي که احمدينژاد از لحاظ فيزيکي ميکرد بنده سرم از آنها درد ميگرفت مثلا وي ظرف مدت 20 روز دو بار به ونزوئلا رفته است و يا به عنوان مثال صبح در کاراکاس بود شب در تهران و يا فردا در خوزستان و...، البته خستگيناپذيري شخص رئيسجمهور قابل تقدير است اما جاهايي فکر ميکنيم که وي ميخواهد به اندازه همه دولت کار کند و اين مسئله امکان پذير نيست.
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين که مدير موفق کسي است که تمهيدات خود را به وسيله ديگران اجرا کند، درباره مسائل اقتصادي کشور اظهار داشت: تورم در سال 91 رکورد زد و تورم نقطه به نقطه نيز از 40 درصد گذشت.
وي ادامه داد: تورم ساختاري در کشور نيز 20 درصد است که البته اين مقدار بالا بوده و بايد کم شود و بنده فکر ميکنم که اين مسئله ظرف 4 سال حل و تورم انتظاري را نيز ميتوان در طي يک سال حل و فصل کرد.
نايب رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري تصريح کرد: به نظرم زماني که نتيجه انتخابات آينده معلوم شود و مردم رئيسجمهوري اقتصادادن و معتدل را انتخاب کنند زمان اعلام نتايج بسياري از قيمتها کاهش پيدا ميکند چراکه در حال حاضر اکثر افزايش قيمتها انتظاري است.
وي تاکيد کرد: البته اگر شخصي رئيسجمهور شود که ادامه دهنده راه دولت نهم و دهم باشد نميتوان بعد از اعلام نتايج انتظار کاهش قيمتها را داشت.
باهنر از اجراي اصل هدفمندي يارانهها را ضروري و غيرقابل اجتناب دانست و افزود: اجراي هدفمندي يارانهها جزو آرزوهاي دولتهاي گذشته بوده و دولت احمدينژاد با همت شانهاش را زير بار قرار داد و کار را شروع کرد.
وي افزود: شروع کار خوب بود اما در چون در اجرا از قانون مصوب منحرف شدند اشکالاتي در زمينه اقتصادي به وجود آمد که ضائقه مردم را تلخ کرد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که بايد حتما مراحل بعدي هدفمندي يارانهها اجرايي شود گفت: البته اجراي مراحل بعدي با شرط آسيبشناسي مرحله اول قابل تحقق است.
وي به برخي اظهارات رئيسجمهور طي چند روز گذشته اشاره کرد و افزود: رئيسجمهور اخيرا گفته که اگر اينها ميگذاشتند به مردم ماهيانه 250هزار تومان هدفمندي پرداخت ميکردم اما پرداخت هدفمندي مطابق قانون از بودجه دولت و يا کالاهاي يارانهاي نيست بلکه بايد از جيب هر ايراني ماهيانه 500 هزار تومان برداريم تا بتوانيم ماهيانه 250 هزار تومان به آنها بدهيم و بايد مملکت را با اعتدال و تدبير اداره کرد.
*منظورم از "آقا اجازه" رفع مسئوليت و ايجاد مزاحمت بود
وي در پاسخ به سوال دانشجويي مبني براينکه منظور شما از واژه آقا اجازه که اخيرا به آن اشاره کردهايد، چيست، گفت: اين مسئلهاي را که در حال حاضر عنوان ميکنند براساس برداشتم از قانون اساسي است ما معتقديم که تمهيدات رهبري و نظر ايشان در جاي جاي قوانين کشور جاري است و بايد باشد.
باهنر ادامه داد: اصل 110 قانون اساسي ميگويد که يکي از وظايف مقام معظم رهبري اين است که سياستهاي کلي نظام را بعد از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين و آن را ابلاغ کند.
باهنر اظهار داشت: من منظورم از مسئله آقا اجازه اين است که دولتم، دولتي است که قانون را دقيق اجرا ميکند بنابراين با اجراي دقيق قانون تمهيدات رهبري را در جاي جاي کشور اجرايي کردهايم و لازم نيست که براي اجراي هر مصوبهاي دائما از مقام معظم رهبري سوال کنيم.
وي تاکيد کرد: 25 سال است که در مجلس حضور دارم و شهادت ميدهم که در طول اين 25 سال جاهايي را که حضرت امام (ره) و يا مقام معظم رهبري در رابطه با استفاده از اختيارات مطلقه ميتوانستند استفاده به تعداد انگشتان دست هم نميرسد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: متاسفانه بعضيها هستند که آقا اجازه را براي اين مسئله به کار ميبرند تا کارهايي که انجام ميدهند بتوانند به گردن بالاتر بياندازند و اگر نتيجه آن کاري که ميخواهند انجام بدهند خوب باشد ميگويند برنامه ريزي خودمان بود اما اگر بد باشد ميگويند خوب چه کاري بايد انجام ميداديم نظر ولي فقيه بوده است.
باهنر افزود: معتقدم اگر در جاهايي اشتباه ميکنيم بايد به آن اقرار کنيم؛ بايد نظام بروکراسي کشور در کاخ شيشهاي باشد يعني منظورم اين است که بايد همه مردم تعاملات دولت را رصد کنند و آن را ببينند.
باهنر تاکيد کرد: نبايد پيشخوان دولت بلند باشد بلکه بايد پيشخوانها را پايين بياوريم تا مردم هم ببينند کارمندان در ادارات و يا در بانکها در زير پيشخوان خود چه مينويسند.
وي افزود: به نظرم آقا اجازه بيشتر به درد آن زماني ميخورد که تقصيرها را به گردن بالاتر بياندازند.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که دستورات مقام معظم رهبري را لازم الجرا ميدانم چرا که ايشان مرجع تقليد بنده، ولي فقيه هستند و مطابق قانون اساسي بايد اوامر ايشان اطاعت کرد ادامه داد: آقا اجازه يعني رفع مسئوليت و ايجاد مزاحمت.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/74/