سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

هیت مپ چیست و چه اهمیتی دارد؟ مقالات بازاریابی

هیت مپ چیست و چه اهمیتی دارد؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - هیت مپ چیست و چه کاربردی دارد؟ و چگونه از هیت مپ برای تجزیه و تحلیل سایت خود استفاده کنیم؟ در این مقاله به بررسی این هیت مپ و کاربردهای آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
برای تحلیل رفتار کاربران در سایت راه های زیادی وجود که در بازاریابی دیجیتال بسیار کاربردی هستند. یکی از این راه ها که می تواند بسیار مفید باشد، هیت مپ (Heat Map) است. Heat Map سایت یا همان نقشه حرارتی سایت یک نمایش گرافیکی از داده ها است که در آن مقادیر با رنگ های متنوع نمایش داده می شوند. به صورت کلی می توان گفت که هیت مپ راهی است برای درک نحوه تعامل کاربران با سایت شما. نقشه های حرارتی روشی قدرتمند هستند برای درک اینکه کاربران در صفحات وبسایت شما چه کاری انجام می دهند؛ جایی که کلیک می کنند، تا چه حد حرکت می کنند، به چه چیزی نگاه می کنند یا چه چیزی را نادیده می گیرند. در این مقاله سعی می کنیم شما را با هیت مپ یا همان نقشه حرارتی سایت و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس با ادامه متن همراه شوید. 

سیاست و بازاریابی


هیت مپ Heat Map چیست؟
هیت مپ (Heat Map) یا همان نقشه حرارتی یک نمایش گرافیکی از داده ها است که از یک سیستم کدگذاری رنگ برای نمایش مقادیر مختلف استفاده می کند. Heat Map در اشکال مختلف برای تجزیه و تحلیل استفاده می شود، اما بیشتر برای نشان دادن رفتار کاربر در صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. نقشه حرارتی وب سایت یک نمایش بصری از نحوه تعامل بازدیدکنندگان با هر عنصر در وب سایت شما است. این نشان می دهد که کدام بخش بیشترین کلیک را دارد و توجه بازدید کننده شما را به خود جلب می کند. با آزمایش نحوه قرارگیری دکمه‌ها و عناصر خاص در وب‌سایت، نقشه‌های حرارتی به شما این امکان را می‌دهند که عملکرد سایت خود را ارزیابی کنید و تعامل و حفظ کاربر را افزایش دهید. 
تاریخچه هیت مپ Heat Map
آیا هیت مپ موضوعی جدید است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نه. موضوع مربوط به هیت مپ در سال 1879 توسط یک پژوهشگر فرانسوی مورد توجه قرار گرفت. این پژوهشگر توقف افراد بر روی کلماتی خاص و اینکه افراد به برخی از قسمت ها بیشتر توجه می کنند و از روی برخی از قسمت ها به سادگی عبور می کنند، را مورد مطالعه قرار داد. در سال 1980 این روش برای بررسی میزان توجه افراد به تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت. از این رو استفاده از این روش موجب شد تا روزنامه ها و مجلات برای بازدهی بیشتر، طراحی ها را تغییر دهند. پس از آن هیت مپ در بین مردم بیشتر محبوب شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

سیاست و بازاریابی


چگونه می توان از هیت مپ برای تجزیه و تحلیل سایت خود استفاده کنید؟ 
نقشه‌های حرارتی سایت، محبوب‌ترین عناصر (با استفاده از رنگ های گرم) و نامطلوب ترین بخش های (با استفاده از رنگ های سرد) صفحه وبسایت شما را به تصویر می‌کشد. محتوای صفحه وبسایت شما را با استفاده از رنگ ها در مقیاسی از قرمز تا آبی تجزیه و تحلیل می کند.
سوال این است که چه کسانی از هیت مپ استفاده می کنند؟ نقشه های حرارتی برای بازاریابان، تحلیلگران دیجیتال و داده، طراحان UX، متخصصان رسانه های اجتماعی، مشاوره دیجیتال مارکتینگ و هر کسی که هر چیزی را به صورت آنلاین می فروشد، گزینه مناسبی است.
Heat Map بینش عمیقی از رفتار افراد در سایت را نشان می دهد. با جمع‌آوری رفتار کاربر در قسمت های مختلف سایت توسط نقشه‌های حرارتی، تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار ساده تر می شود. نقشه های حرارتی با نمایش نحوه تعامل کاربران با سایت شما با توجه به اینکه در چه قسمتی کلیک می کنند، به چه قسمت هایی بیشتر توجه می کنند و یا اینکه چه بخش هایی را نادیده می گیرند، به روند بهینه سازی سایت و صفحه محصول برای تعامل و فروش بیشتر کمک می کنند.
استفاده از این نقشه ها کمک می کند تا بتوانید بفهمید که چرا کاربران از کال تو اکشن یا CTA و اطلاعات تماس یا فرم‌ها استفاده نمی کنند. شما می توانید با مشاهده این نقشه و تغییراتی کوچک در محل قرارگیری عناصر، کاربران را تبدیل به مشتری کنید.
کاربردهای هیت مپ
اکنون که با مفهوم هیت مپ آشنا شدید، در این بخش می خواهیم شما را با کاربردهای هیت مپ آشنا کنیم. بیشک Heat Map کاربردهای زیادی دارد که همه آنها می تواند در ارتقای سایت و فروش و کلیک بیشتر به شما کمک کنند. برای آشنایی با این کاربردهای مفید، با ادامه متن همراه شوید.

سیاست و بازاریابی


آشنایی با هدف کاربران
یکی از کاربردهای مهم و خوبی های هیت مپ آشنایی با نحوه رفتار کاربران در وبسایت شما است. شما با دانستن این اطلاعات در مورد کاربران می توانید فعالیت های آینده سایت خود را بهتر و بهینه تر انجام دهید. شما با دیدن هیت مپ می توانید بفهمید که کدام یک از قسمت های سایت کاربران را بیشتر درگیر کرده است و یا اینکه کدام یک از بخش های سایت برای کاربران جذاب نبوده و بدون توقف از آن عبور کرده اند. همچنین می توانید بفهمید که کاربران بیشتر در چه قسمتی از صفحه خارج شده اند.
طرح بندی وب سایت مناسب را پیدا کنید
اگر یک طراح هستید، احتمالا صدها طرح را برای وب‌سایت خود امتحان کرده‌اید. بدترین بخش این است که شما هنوز 100% مطمئن نیستید که چیدمان نهایی عالی است. نقشه های حرارتی این مشکل را به سادگی برای شما حل خواهند کرد. هیت مپ ها به شما کمک می کنند ببینید بازدیدکنندگان کجا بیشتر کلیک می کنند و کجا اصلا کلیک نمی کنند. با استفاده از این اطلاعات، می توانید طراحی وبسایت خود را تغییر دهید و عناصر مهم را شناسایی کنید و طرح سایت را بهینه کنید تا بیشترین بازخورد را داشته باشد.

سیاست و بازاریابی


یک هدف واحد انتخاب کنید
گاهی اوقات ما بیش از یک فراخوان برای اقدام (CTA) را در سایت خود قرار می دهیم و بازدیدکنندگان خود را گیج می کنیم. به عنوان مثال، ممکن است شما یک فروش زمستانی را به همراه یک کاتالوگ محصول و یک آگهی مشاوره رایگان برای بازدیدکنندگان در همان صفحه اضافه کرده باشید. به کمک نقشه های حرارتی، می توانید تشخیص دهید که کدام CTA بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و آن را هدف اصلی خود قرار دهید.
عناصر منحرف کننده را حذف کنید
دلیل مهم دیگری که استفاده از هیت مپ را ضروری می کند این است که نقشه های حرارتی به شما می گویند که آیا بازدیدکنندگان شما روی عناصر غیر قابل کلیک، تصاویر و فضاهای سفید کلیک می کنند؟ آیا کاربران مناطقی را که باید روی آنها تمرکز کنند را از دست می دهند؟ این اطلاعات می تواند به کلی بر روی میزان بازخورد کاربران با وبسایت شما تاثیر داشته باشد؛ زیرا به شما کمک می کند عناصر غیر ضروری را حذف کنید، لینک هایی را در جایی که لازم است اضافه کنید، فضاهای سفید را دوباره طراحی کنید و بازدیدکنندگان را به مکان های مناسب هدایت کنید.

سیاست و بازاریابی


کمک به بهینه سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج
از جمله عواملی که در بهینه سازی لندینگ پیچ یا همان صفحه ورود مهم است، میتوان به نحوه قرارگیری محل تگ های مربوط به عنوان، استفاده بهینه از فضاهای خالی و ... اشاره کرد. مناسب ترین و متداول ترین روش برای لندینگ پیج ها استفاده از CTA یا همان دکمه فراخوانی است. CTA میزان کلیک کاربران و مخاطبان را ارزیابی می کند. با استفاده از نقشه های حرارتی می توانید به سادگی تشخیص دهید که محل قرار گیری CTA در صفحه درست است یا نه. می توانید مناسب ترین مکان را برای دکمه فراخوانی پیدا کنید.
بهینه سازی تصاویر در صفحه
یکی دیگر از کاربردهای استفاده از هیت مپ می توان به بهینه سازی تصاویر موجود در صفحه اشاره کرد. با آنالیز این بخش می توانید تمرکز را بر روی عناصر مهم افزایش دهیم.
بهبود استراتژی لینک‌های داخلی 
با توجه به اینکه نقشه سایت اطلاعات لازم در مورد محل کلیک کاربران در اختیار شما قرار می دهد، شما می توانید بهترین مکان را برای قرار دادن لینک ها مشخص کنید تا ترافیک را بر روی صفحات مورد نظر خود بیشتر کنید.

سیاست و بازاریابی


سایر کاربردهای نقشه حرارتی سایت
اطلاعات و داده های مربوط به نقشه حرارتی سایت به شما کمک می کنند تا بهتر بتوانید در مورد چیدمان عناصر در صفحه تصمیم بگیرید. شما با استفاده از هیت مپ می توانید عناصر مهم سایت خود را در نقاط پر بازدید قرار دهید تا زودتر به هدف خود برسید. پس استفاده از اطلاعات هیت مپ بی شک به شما در بهبود و بهینه سازی سایت بسیار کمک خواهد کرد. شما می توانید ببینید که تبلیغات، دکمه سبد خرید و پرداخت و پیشنهادات ویژه و ... را در چه قسمتی قرار دهید تا بیشترین کلیک را داشته باشند. 
ایجاد ساختار مناسب برای هدایت مشتری، کمک به تعیین تعداد کلمات بهینه، پاسخ به سوالات در گوگل آنالیتیکس و ... از دیگر کاربردهای خوب هیت مپ است. هیت مپ در طراحی اپلیکیشن ها نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد. شما می توانید با استفاده از هیت مپ و شناسایی نقاطی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، بهترین و بهینه ترین اپلیکیشن را طراحی کنید. 

سیاست و بازاریابی


انواع مختلف هیت مپ ها
هیت مپ در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه انواع هیت مپ ها را همراه با کاربردهای آنها بررسی خواهیم کرد. 
هیت مپ ردیابی حرکت ماوس (Hover Maps): یکی از معروفترین هیت مپ ها، ردیابی حرکت ماوس است. این هیت مپ همان طور که از اسمش پیداست، اطلاعاتی را درباره حرکت موس کاربران بر روی صفحه به شما نشان خواهد داد. با داشتن این اطلاعات می توانید قسمت های که بیشتر مورد توجه کاربران است را شناسایی کنید و بنرهای تبلیغاتی و عناصر مهم را در این قسمت ها قرار دهید. هیت مپ مربوط به حرکت (Move Maps): نقشه حرارتی Move Maps به شما نشان می دهد که کاربران در هنگام حرکت بر روی صفحه، در کدام قسمت ها بیشترین مکث را داشته اند. این اطلاعات نشان دهنده آن است که کاربران بیشتر بر روی این قسمت ها تمرکز داشته اند و برایشان جذاب تر بوده است. هیت مپ ردیابی کلیک (Click Maps): این نوع نقشه حرارتی اطلاعاتی را در مورد تعداد کلیک های کاربران به شما نشان می دهد. شما می توانید قسمت هایی که بیشترین کلیک را داشته اند شناسایی کنید. با استفاده از این نقشه حرارتی می توانید تشخیص دهید که کدام یک از بنرهای تبلیغاتی و یا عنوان و یا هر عنصر دیگری بیشترین محبوبیت را داشته اند. هیت مپ ردیابی اسکرول (Scroll Maps): این نوع نقشه های حرارتی به شما نشان می دهند که کاربران تا چه قسمتی از صفحه اسکرول کرده اند. زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید که عناصر کلیدی وب سایت مانند لینک ها، ویدیوها یا هر CTA را در کجا قرار دهید، یک نقشه اسکرول می تواند بسیار مفید باشد. هر چه صفحه طولانی تر باشد تعداد کمتری از کاربران آن را مشاهده می کنند. پس سعی کنید عناصر مهم را در بالاترین قسمت صفحه قرار دهید. هیت مپ توجه (Attention Maps): هیت مپ توجه از ترکیب اسکرول افقی و عمودی و میزان توقف کاربر در آن قسمت تشکیل می شود. معیار زمان مهمترین نکته این هیت مپ است.

سیاست و بازاریابی


ابزارهایی برای ایجاد هیت مپ
تا اینجای متن با مفهوم هیت مپ و کاربردهای آن و همچنین انواع نقشه های حرارتی سایت آشنا شدید. حال یکی از متداولترین سوالات این است که از چه ابزارهایی برای ایجاد هیت مپ استفاده کنیم؟ در ادامه 4 ابزار و سایت برای ایجاد هیت مپ را به شما معرفی کرده ایم.
سایت Hotjar: یکی از معروف ترین سایت ها برای ایجاد هیت مپ، سایت Hotjar است. ثبت نام و استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل این سایت رایگان است. برای استفاده از این سایت میتوانید پس از ثبت نام، وب سایت خود را اضافه کنید و پس از آن در قسمت داشبورد روی افزودن نقشه حرارتی (Add Heatmap) کلیک کنید. پس از آن صفحه مورد نظر را انتخاب کنید و روی گزینه ایجاد هیت مپ (Create Heatmap) کلیک کنید. ابزار Crazy Egg: یکی از محبوب ترین ابزارها برای ایجاد نقشه حرارتی استفاده از Crazy Egg است. شما می توانید توسط این ابزار هیت مپ کلیکی، اسکرول و حرکتی را دریافت کنید. استفاده از این ابزار رایگان نیست و باید بابت استفاده از آن ماهانه 29 تا 99 دلار (با توجه به نوع خدمات ارائه شده) پرداخت کنید. ابزار Heatmap: یکی از ساده ترین ابزارهای ایجاد هیت مپ ابزار heatmap است. این ابزار به سادگی نصب می شود تا 6 ماه نیز می توان به صورت رایگان از آن استفاده کنید. ابزار UserHeat: یکی دیگر از ابزارهای ایجاد هیت مپ، ابزار UserHeat است. این ابزار برای سایت های وردپرس هم با نصب افزونه این ابزار به صورت رایگان در دسترس است.

سیاست و بازاریابی


جمع بندی
هیت مپ ها اطلاعات کامل و خوبی را از رفتار کاربران بر روی صفحات سایت نمایش می دهند. از این رو شما می توانید با استفاده از این اطلاعات چیدمان عناصر سایت، لینک ها، بنرهای تبلیغاتی و ... را به طور بهینه و کاربردی طراحی کنید. شما می توانید به سادگی با استفاده از ابزارهایی که در این متن به آن اشاره شد، انواع هیت مپ را ایجاد کنید و از اطلاعات مفید آن بهره ببرید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/242521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی‌های اقتصادی موتو G05 و G15 با المان طراحی مدل‌های پریمیوم رؤیت شدند

یک ربات کوچک، 12 ربات بزرگ را گروگان گرفت!

منتظر به‌روزرسانی PS5 Pro بازی Cyberpunk 2077 نباشید

هندزفری 2024 نویز با 45 ساعت شارژدهی و قیمت 11 دلار معرفی شد

مدت زمان حافظه گربه چقدر است؟

بازی آنلاین و رایگان جدید گوگل، شما را در برابر ماه قرار می‌دهد!

ردمی A4 5G با قیمت ارزان در بازارهای جهانی عرضه شد

رباتی که نظافت را برعهده می‌گیرد

اولین بتای اندروید 16 اعلان‌های حساس را روی صفحه قفل نمایش نمی‌دهد

اثر مشابه «بربرین» استخراج شده از زرشک با قرص متفورمین

نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

بلاتکلیفی در رجیستری گوشی های واردشده قبل از مصوبه دولت

کریستالی که از هوا آب می گیرد

امکان خرید و تجربه بازی در ایکس باکس کلاود گیمینگ فعال شد

گوگل هم وی پی ان فروش می شود!

عکس‌های پزشکی خود را در چت‌بات‌ها آپلود نکنید!

این 50 گوشی آپدیت One UI 7 سامسونگ را دریافت می‌کنند

تریلر معرفی نسخه تلفن همراه Final Fantasy 14 منتشر شد

جهالت مدرن با ادعای زمینِ تخت

جزئیات انتشار بازی Stray برای نینتندو سوییچ مشخص شد

سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است

همه به خاطر این قابلیت، گلکسی A56 سامسونگ را خواهند خرید

یک ایرانی مدیر ارشد مالی ایکس شد

ثبت رکورد باورنکردنی سرعت انتقال اطلاعات؛ دانلود یک فیلم 4K فقط در 260 میلی‌ثانیه!

جزئیات بیشتری از دوربین گوشی پرچم‌دار نوبیا Z70 Ultra منتشر شد

برخی از بزرگترین کهکشان های کشف شده

هواوی میت 70 پرو پلاس در دستان مدیرعامل این شرکت مشاهده شد

فیچرفون تاشوی HMD با رنگ‌‌های جذاب لو رفت؛ جانشین معنوی نوکیا 2660 فلیپ

ماهیچه هایی برای روبات های ایجاد شده!

نقش قانون جالب فیزیک در قوری قدیمی

سازنده اولین گوشی تاشو دنیا ورشکسته شد و از بازار خداحافظی کرد

نقدها و نمرات Diablo 4: Vessel of Hatred منتشر شدند [به‌روزرسانی شد]

در گوشی غرق می‌شوید و کنترل زمان را از دست می‌دهید؟ اندروید به کمک شما می‌آید

ماه چقدر دور است؟

پلی استیشن پورتال بتای استریم ابری دریافت می‌کند

تعداد کاربران بلواسکای به بیش از20 میلیون نفر رسید

حقایقی شگفت انگیز در مورد کهکشان IC 1101

به‌روزرسانی iOS 18.1.1 با یک وصله امنیتی مهم برای آیفون‌ها منتشر شد

استارلینک بازارش را به رقیب چینی باخت

نسخه پیش‌نمایش اندروید 16 برای توسعه‌دهندگان منتشر شد

یک سیستم جدید برای محاسبات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی

اگر از پیشنهادهای اینستاگرام خسته‌اید، به‌زودی می‌توانید الگوریتم آن را «ریست» کنید!

نصب تاج نگار خورشیدی

انقلاب استارلینک؛ اینترنتی با سرعت 2 گیگابیت در راه است!

تاشدنی ارزان سامسونگ سال آینده عرضه می‌شود؛ زد فلیپ FE در راه است

سیستم‌های بانک ملت هک نشده است

آیفون‌های وارد شده به زودی رجیستر می‌شوند

تریلر داستانی جدید از بازی Alien: Rogue Incursion منتشر شد

آپدیت جدید تلگرام با قابلیت‌های جدید از راه رسید

سری گلکسی S25 با رم بیشتر و بدون افزایش قیمت راهی بازار می‌شود