بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - انتخاب یک رنگ مناسب برای یک کسب و کار و یک برند می تواند تاثیر زیادی در موفقیت آن داشته باشد. از تاثیر رنگ ها و روانشناسی آنها در کسب و کار تا چه اندازه آگاه هستید؟ در این مقاله از مدیروب درباره این موضوع صحبت کرده ایم با ما همراه باشید.
رنگها تاثیر بسیار زیادی بر خلق و خوی ما و تصمیماتی که در زندگی میگیریم، دارند. هر رنگ میتواند تاثیر خاصی بر ذهن افراد بگذارد. میتواند شما را گرسنه، کنجکاو و یا حتی خسته کند. روانشناسی رنگها این روزها تاثیر بسیار زیادی نیز بر موفقیت یک کسب و کار و برندینگ دارد، به طوری که بسیاری از کمپانیهای موفق، توجه به آن را به یکی از اصول مهم در کسب و کار خود تبدیل کردهاند. اگر روانشناسی رنگها و تاثیر آن در موفقیت یک کسب و کار برای شما نیز مهم است، خواندن این مطلب میتواند اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهد.
چرا روانشناسی رنگ در کسب و کار مهم است؟
برای چند ثانیه چشمان خود را ببندید و به یک برند معروف مانند آدیداس یا نایک، لباسی که چند ماه پیش خریدهاید و یا تلفن همراه دوستتان فکر کنید. یکی از چیزهایی که معمولا در ذهن شما تداعی میشود، رنگ آنها است. رنگها میتوانند به صورت طولانی مدت در حافظه افراد نگه داری شده و برای آنها یادآور یک برند، یک وسیله و یا یک اتفاق خاص باشد.
از طرف دیگر علم روانشناسی ثابت کرده است که رنگها بر خلق و خو و تصمیمات افراد نیز تاثیر میگذراند. برای مثال رنگ زرد به افراد انرژی مثبت و شادی داده و رنگ قرمز حس شجاعت افراد را قویتر خواهد کرد. جالب است بدانید بر اساس مطالعهای با عنوان روانشناسی رنگ در بازاریابی، نشان داده شده است که 90 درصد خریدهای لحظهای، براساس رنگ آنها و تاثیری که بر مخاطب میگذارد، انجام میشود.
رنگها به یک برند و یک کسب و کار هویت میبخشند و صاحبان کارهای مختلف باید به تناسب رنگ به نوع کار خود توجه ویژه داشته باشند. برای مثال مک دونالد رنگ غالب و اصلی برند خود را قرمز انتخاب کرده است. قرمز رنگی است که به اشتها مربوط شده و باعث القا حس گرسنگی در افراد خواهد شد. از این رو انتخاب این رنگ برای این برند بسیار هوشمندانه بوده است.
همچنین استارباکس از برندهایی است که به طور پیوسته در راستای حفظ محیط زیست تلاش میکند. این برند رنگ لوگو خود را رنگ سبز زیبایی انتخاب کرده تا تناسب کافی با نوع کسب و کار او داشته باشد.
شاید با خودتان بگوئید که شما هنگام انتخاب یک محصول و یا کالا به روانشناسی رنگ آنها توجه نمیکنید و اطلاعاتی راجع به آن ندارید. اما باید بدانید که تاثیر رنگها بر ذهن شما به صورت ناخودآگاه بوده و ذهن از ابتدای فعالیت خود یک رابطه روانشناسی بین یک رنگ و تاثیر آن پیدا کرده است. از این رو مغز شما درباره رنگها به طور ناخودآگاه و پیش فرض میانبرها و الگوهایی دارد که به طور غیر ارادی هنگام خرید و تصمیم گرفتن به آنها مراجعه میکند.
مثالهایی از تاثیر روانشناسی رنگ بر موفقیت کسب و کار و برندینگ
در بخش بالا با اهمیت رنگ در موفقیت کسب و کار آشنا شدیم. در این بخش میخواهیم با مثالهایی آشنا شویم که این تاثیر را مملوستر به ما نشان خواهد داد.
رنگها شناخت و یادآوری یک برند را تا 80 درصد افزایش میدهند. به این معنا که اغلب افراد یک برند را با رنگ آن به خاطر خواهند آورد. طبق جدیدترین نظرسنجیها، 85 درصد افراد رنگ را اولین اولویت و فاکتور برای انتخاب یک محصول در نظر میگیرند. رنگ در بازاریابی تاثیری غیر قابل انکار دارد. به طوری که 93 درصد افراد هنگامی که تحت تاثیر تبلیغات یک محصول قرار میگیرند، ابتدا به رنگ آن توجه خواهند کرد. رنگها و زیبایی بر کسب و کار آنلاین نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. طبق تحقیقات انجام شده بر روی یک سایت، 52 درصد کاربرانی که برای بار اول وارد سایت شدهاند، تنها به دلیل آن که زیبایی سایت را نپسندیدهاند، دیگر وارد آن نشدهاند! رنگها حتی میتوانند بر افراد با میزان بودجههای مالی و شخصیتهای مختلف نیز تاثیر بگذارد. افرادی که خریدهای سنتی را دوست داشته و دنبال خریدهای لحظهای نیستند، جذب رنگهایی مانند آبی آسمانی، صورتی و یا سرخ خواهند شد. خریداران لحظهای جذب رنگهایی مانند نارنجی، قرمز و مشکی شده و افراد با بودجه کم سراغ محصولاتی با رنگ سورمهای و فیروزهای خواهند رفت.
در روانشناسی رنگ به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟
زمانی که قصد انتخاب یک رنگ برای کسب و کار و برندینگ خود را دارید، باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید. این روزها الگوریتمهای هوش مصنوعی مختلفی وجود دارد که فاکتورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده و به شما در انتخاب بهترین رنگ کمک خواهد کرد. اما به طور کلی برای انتخاب رنگ در یک کسب و کار شما باید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید.
تناسب ماهیت رنگ و کسب و کار تناسب رنگ با مصرف کننده تناسب رنگ با فرهنگ و سنت
تناسب رنگ با نوع کسب و کار
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هر رنگی یک معنا و مفهوم خاص داشته و تاثیر خاصی بر ذهن میگذارد. نکته مهم در روانشناسی رنگ توجه به تناسب رنگ با ماهیت کسب و کار است. برای مثال اگر شما در حوزه محیط زیست فعالیت میکنید انتخاب یک برند با رنگ مشکی، یک انتخاب کاملا اشتباه برای شما خواهد بود.
تناسب رنگ با مصرف کننده
نکته مهم دیگر در روانشناسی رنگها، توجه به تناسب آن با مصرف کننده است. این که محصول و کسب و کار شما در ارتباط با مردان و یا زنان، کودکان و یا افراد کهنسال است، تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب رنگها خواهد داشت. برای مثال مردها بیشتر جذب رنگهای تند و گرم خواهند شد، در حالی که گرایش زنان به رنگهای ملیحتر و سردتر است.
تناسب رنگ با فرهنگ و سنت
نکته مهم دیگر در روانشناسی رنگها که بسیاری از افراد به آن چندان توجهی نمیکنند، تناسب رنگ با فرهنگ و سنت جامعه است. برای مثال یک رنگ ممکن است در یک کشور و یک فرهنگ، یک مفهوم خاص، بد یا خوب داشته باشد که تنها مخصوص به همان جا باشد. از این رو هنگام انتخاب رنگ برای کسب و کار و برندینگ خود به این مساله نیز توجه کافی داشته باشید.
با مفهوم رنگها در کسب و کار آشنا شویم
در این بخش میخواهیم بدانیم که هر رنگ چه تاثیری بر ذهن افراد و در نتیجه در موفقیت یک کسب و کار خواهد داشت. با این دانستن مفهوم و تاثیر هر رنگ میتوانید انتخاب بهتری برای برند و لوگو خود داشته باشید.
رنگ نارنجی
نارنجی نماد مقاومت و پایداری است و حس شادی، تشویق، موفقیت، انگیزش و مصمم بودن را در افراد القا خواهد کرد. نارنجی هیجان رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را همزمان با یکدیگر داشته و در مجموع احساس خوشایندی در افراد ایجاد میکند. رنگ نارنجی به طور خودکار باعث افزایش انرژی، افزایش اکسیژن رسانی به مغز و فعالیتهای ذهنی شده و میتواند یک انتخاب عالی برای کسب و کارهای مرتبط به ورزش باشد.
این رنگ همچنین باعث افزایش اشتها شده و بر موفقیت کسب و کارهای مرتبط با غذا تاثیرگذار خواهد بود. رنگ نارنجی در تبلیغات و بازاریابی نیز باعث جذب افراد خواهد شد. به طور کلی رنگ نارنجی در کسب و کارهای مرتبط به ورزش، غذا و اسباب بازی میتواند موفق عمل کند.
رنگ قرمز
این رنگ میتواند متابولیسم بدن را بالا برده و باعث ایجاد هیجان و شادی شود. قرمز نماد انرژی است و بسیاری از برندها و کسب و کارهای موفق مانند ردبول، کوکاکولا، ویرجین و غیره آن را برای برند خود انتخاب کردهاند. رنگ قرمز باعث تصمیم گیریهای هیجانی و لحظهای در افراد خواهد شد. از این رو سایتها برای کال تو اکشنهایی مانند اینجا را کلیک کنید و یا همین حالا بخرید، از رنگ قرمز استفاده میکنند. امکان دیده شدن رنگ قرمز حتی در شلوغی و یا فاصله دور نیز بسیار زیاد است، از این رو این رنگ برای تبلیغات نیز زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. از رنگ قرمز میتوان برای کسب و کارهای مرتبط با بازیها، خودرو، ورزش، غذا، نوشیدنیهای انرژی زا و غیره استفاده کرد.
رنگ سبز
رنگ سبز نماد توازن، تعادل و سازگاری با محیط زیست است. این رنگ بیشتر در کسب و کارها و برندهای مرتبط با صنایع دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگ در ذهن انسان احساس راحتی و آسایش و امنیت را القا میکند. از نظر روانشناسی رنگ سبز را نماد امید، ثبات و پایداری، تازگی، ایمنی و حاصلخیزی میدانند. رنگ سبز همچنین در کسب و کارهای مرتبط به امور مالی مانند بورس و معاملات مختلف نیز نماد پول و موفقیت مالی است.
رنگ بنفش
این رنگ را میتوان در کسب و کارها و برندهایی مانند یاهو یا موسسه حمایت از کودکان سرطانی محک دید. این رنگ تا حد زیادی به کودکان و زنان اشاره داشته و باعث القا حس همدردی و حمایت در افراد خواهد شد. این رنگ برای کسب و کارهای مرتبط با کودکان نیز بسیار مناسب است. از این رو اگر محصولات و یا کسب و کار شما به کودکان مرتبط است، رنگ بنفش آنها را به شما جذب خواهد کرد. رنگ ارغوانی و بنفش نماد سلطنت، خلاقیت، استقلال، اصالت، قدرت و جاه طلبی است.
رنگ آبی
رنگ آبی متابولیسم بدن را کاهش داده و باعث افزایش احساس آرامش و امنیت در افراد خواهد شد. رنگ آبی اولین رنگ مورد علاقه مردان و زنان است و میتوانید در کسب و کارهای مرتبط با هر دو جنسیت، کودکان و افراد کهنسال نیز از آن استفاده کنید. رنگ آبی باعث کاهش اشتها خواهد شد، از این رو برای کسب و کارهای مرتبط به صنایع غذایی اصلا مناسب نخواهد بود. رنگ آبی نماد هوشیاری، عظمت، آگاهی، وفاداری، تجربه و احساسات عمیق است.
از جمله کسب و کارهای مطرح که از رنگ آبی برای برندینگ استفاده کردهاند، میتوان به ایران خودرو، آب معدنی دماوند، هواپیمایی جمهوری اسلامی اشاره کرد. در صورتی که کسب و کار شما به آب معدنی، محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب و هوا و سفر مربوط است، میتوانید این رنگ را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
رنگ سفید
مفهوم و معنای رنگ سفید چیزی است که تقریبا همه ما با آن آشنا هستیم. سفید نماد پاکی، لطافت، خلوص، ایمان و درستی است. این رنگ بیش از هر چیز در محصولات لبنی و بهداشتی مانند دستمال کاغذی و دستمال توالت مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگ اولین و بهترین انتخاب برای محصولات کم چرب و رژیمی، بیمارستانها، ساختمانهای پزشکان و محصولات طبی است.
رنگ خاکستری
رنگ خاکستری از جمله رنگهای خنثی به شمار رفته و به شما این امکان را میدهد که بر روی یک رنگ دیگر تاکید بیشتری داشته باشید. رنگ خاکستری حس امنیت و اعتماد را در کاربران القا کرده و معمولا با رنگهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
رنگ سیاه
این رنگ نماد اقتدار و قدرت است و ترکیب آن با رنگ سفید میتواند یک جلوه خاص به برند و کسب و کار شما بدهد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد در انتخاب رنگ باید به فرهنگ و سنت آن منطقه و کشور نیز توجه کرد. زیرا همان طور که میدانیم در کشور ما رنگ سیاه نماد غم و ناراحتی نیز هست. از این رو با دقت بیشتری این رنگ را برای کسب و کار و برند خود انتخاب کنید.
رنگ طلایی
این رنگ نشان دهنده لوکس و لاکچری بودن است و از آن بیشتر در کسب و کارهایی به کار میرود که در حوزه اکسسوریها و لوازم تزئینی فعالیت میکنند. این رنگ نماد پرستیژ، خرد و آگاهی است و افراد به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. این رنگ همچنین برای کسب و کارهای مرتبط به کودکان نیز مناسب خواهد بود.
رنگ نقره ای
این رنگ یک رنگ پرطرفدار در دنیای امروز است که حس کنجکاوی، خاص بودن و رازآلود بودن را به مخاطب القا میکند. رنگ نقرهای نماد ثروت، تعادل، پرستیژ و قدرت است و ترکیب آن با رنگهای دیگر می تواند زیبایی آن را دوچندان کند.
جمع بندی
رنگها میتوانند بر احساسات و تصمیم گیریهای افراد تاثیر مستقیمی بگذراند. از این رو انتخاب یک رنگ مناسب برای یک کسب و کار و یک برند میتواند تا حد زیادی موفقیت آن را تضمین کند. قبل از انتخاب رنگ برای برندینگ و کسب و کار خود باید با روانشناسی رنگهای مختلف و تاثیرات آنها آشنا شده تا بتوانید بهترین و تاثیرگذارترین انتخاب را برای کسب و کار خود داشته باشید.