بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - آیا کتاب غرور و تعصب اثر جین آستن را خواندهاید؟ حتما میگویید ادبیات چه ربطی به دیجیتال برندینگ دارد. اما شاید جالب باشد بدانید که اسم اولیه این کتاب First impressions بود. ترجمه فارسی این عبارت تأثیر اولیه است. در این کتاب، نویسنده به خوبی به اهمیت تأثیر اولیهای که افراد و اشیا بر جا میگذارند و مسیر تصمیمات ما را مشخص میکنند اشاره کرده است. دیجیتال برندینگ (Digital Branding) را نیز میتوان بازی همین تأثیر اولیه دانست. اگر صاحب برندی هستید و میتوانید با اولین مواجهه با مشتری، تأثیر اولیه مطلوبی روی او بگذارید، با این مقاله از موفق شو همراه شوید.
به طور کلی، دیجیتال برندینگ را میتوان فرزند تازه متولد شده دایرکت مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم دانست. البته دیجیتال برندینگ به تنهایی یک شاخه مستقل و تخصصی به حساب میآید. در سالهای اخیر، با توجه به گسترش دستگاه های ارتباطی شخصی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و … زندگی بشر بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی آنلاین به خود گرفته است. بازاریابان و برندسازان میتوانند به دو صورت با این شرایط مواجه شوند:
تأثیر دیجیتال برندینگ را نادیده گرفته و دیر یا زود از بازار رقابت بیرون انداخته شوند. نهایت استقبال را از سبک زندگی آنلاین مخاطبین به عمل آورده و در دنیای مجازی به توسعه و ارتقای برند خود بپردازند. شاید با همین دو موردی که ذکر شد متوجه اهمیت موضوع شده باشید. چنانچه صاحب برندی هستید و مایلید آن را به بهترین شیوه به بازارهای مختلف عرضه کنید، دیجیتال برندینگ چاره کار شماست. پس این واقعیت را بپذیرید که اگر میخواهید برندتان خوب بفروشد، باید آن را از پستوی بازاریابی سنتی در بیاورید و روی پیشخوان بازاریابی آنلاین قرار دهید.
دیجیتال برندینگ این امکان را به شما میدهد تا کاری کنید که در اکثر مواقع، مشتری جز برند شما چیز دیگری را نبیند؛ و با ولع زیاد منتظر جدیدترین محصولات و خدمات شما باشد.
همانطور که در بالا اشاره شد، با توجه به سیل استقبال کاربران از دنیای آنلاین، جای تعجب نیست که همه بازاریابان و صاحبان برند، تمام هم و غم خود را برای عرض اندام در عرصه دیجیتال به کار بندند. من که توصیه میکنم این صفحه را بوکمارک کنید، قطعا تا چند روز آتی مجددا به مطالب مفید آن نیاز پیدا میکنید.
در یک تعریف کلی میتوان دیجیتال برندینگ را به این صورت تعریف کرد: “به کار گیری شبکهها و راههای دیجیتال (آنلاین) برای تعامل با مخاطبین، به هدف ایجاد آگاهی از برند.” اکنون که میدانیم هدف دیجیتال برندینگ در پیش گرفتن یک فرایند تعاملی و ارتباطی است، چطور است به جای برندسازی آنلاین بگوییم، تعامل آنلاین؟ چرا که هر چه یک برند ارتباط و تعامل بهتری با مخاطب برقرار سازد، به قول معروف بیشتر توی چشم خواهد بود. و این یعنی شما میتوانید با تعامل آنلاین کاری کنید تا برندتان چشم بازار را در آورد. چه از این بهتر؟
زمین بازی دیجیتال برندینگ
اکنون که از اهمیت دیجیتال برندینگ آگاه شدید، حتما میخواهید بدانید برای شروع کار چه باید بکنید. در وهله اول باید زمین بازی را بشناسید. یک بازی آنلاین را در نظر بگیرید که در آن با گیمرهای دیگر مشغول بازی و رقابت هستید. در ابتدا باید شمایی کلی از فضای بازی داشته باشید و بدانید چه کسانی در این راه رفیق و رقیب شما خواهند بود. در واقع، تنها زمانی که درک خوبی از زمین بازی و رقبای خود داشته باشید، میتوانید بهترین تعامل آنلاین را داشته باشید. برای رسیدن به این هدف، باید چند مورد زیر را در نظر بگیرید:
بازار هدف یا تارگت مارکت: این سوال را از خودتان بپرسید:”این بازار چه اندازه وسعت دارد؟ سرعت رشد آن چقدر است؟ آیا همه ابعاد بازار هدفتان به راحتی قابل شناسایی و ارزیابی است؟ نیازهای مشتریان: خیالتان راحت، حتی اگر بازار هدف را مثل کف دست خود بلد باشید،مادامیکه نتوانید نیازهای مشتریان را به خوبی شناسایی کرده و پاسخ دهید، گیم اور خواهید شد. تمایز: اگر نمیتوانید برندی بهتر از برندهای رقیب ارائه دهید، یا دست کم در حال حاضر، وسعتان نمیرسد عقب نکشید. کافیست برند خود را خاص و منحصر بفرد کنید. تمایز در اکثر مواقع، بیشترین میزان استقبال را در تعامل آنلاین بر میانگیزد. مشتریان خوش ذوقی را تجسم کنید که از تکرار خسته شدهاند و مشتاقانه منتظرند که با برندهای خاص سورپرایز شوند. وقتی بتوانید در رابطه با سه مورد فوق به درستی تصمیم گیری کنید، در واقع پایه و اساس دیجیتال برندینگ خود اعم از اهداف دراز مدت مسیر سازی، تخصیص منابع، و شاید همه اجزای چارچوب 7اس مکینزی را بنا کردهاید.
چطور در بازی تعامل آنلاین پیروز میدان شویم؟
در بخش قبل، به اهمیت شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان تأکید شد. توصیه میشود به این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی نگاه کنید. وقتی میخواهید برند خود را در تعامل با مشتریان بسنجید، باید از فیلترهای زیر عبور کنید:
چه چیزی باعث میشود برند شما انتخاب اول مشتریان شود؟ مثلا چرا کاربران مایلند به جای فروشگاههای خرده فروش در سطح شهر، از سایت آمازون خرید کنند؟ در واقع، چه چیزی آمازون را متمایز میسازد؟ ظرفیتها و توانمندیهای برند شما که میتواند ارزش پیشنهادی برند شما را به بهترین نحو به مخاطبین ارائه داده و تعامل آنلاین دلخواه را برقرار سازد. در واقع، در این مرحله این که برند شما چه شاخصههایی دارد چندان اهمیت ندارد. بلکه آنچه مهم است تأثیری است که در ذهن مخاطب گذاشته و نهایتا نرخ تبدیل را افزایش میدهد. پس سعی کنید تأثیر اولیه برند خود را افزایش دهید. برای این کار باید رگ خواب مشتری را پیدا کنید. به طور مثال، برند کوکا کولا را در نظر بگیرید. به محض دیدن قوطیهای نوشابه آن اولین چیزی که به ذهن من مخاطب میرسد لحظات شادی است که حین صرف پیتزایی لذیذ با عزیزانم کوکاکولا مینوشم. شما چطور؟ خاطره سازی استراتژی خوبی است برای اینکه بتوانید برند خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید.
راهکارهای عملی برای پیروزی در بازی دیجیتال برندینگ
اکنون وقت آن رسیده است که اقدامات و مراحل عملی لازم برای برندسازی آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم. در اینجا باید سوالات زیر را در مورد برند خود مطرح سازید:
آیا برند من داستانی مخصوص به خود دارد که بتواند تأثیر اولیه را در ذهن مخاطب ایجاد کند؟ آیا داستان برند من میتواند متمایز از داستان رقبا باشد؟ آیا فعالیتهای دیجیتال برندینگ برند من در هر دو جنبه برندسازی و تعاملی از هماهنگیهای لازم برخوردار است یا خیر؟ چه شاخصهای عملی مهمی وجود دارند که برای ارزیابی اثربخشی و بهینگی اقدامات برندسازی آنلاین میتوان به کار برد؟ از کجا بفهمم که برندم شانس پیروزی دارد یا خیر؟ یک بار دیگر به لیست سوالات فوق دقت کنید. این مرحله، مرحله تجزیه و تحلیل موقعیت است که نقش بسیار تعیین کنندهای در موفقیت پروژه دیجیتال برندینگ شما خواهد داشت.در این مرحله شما میتوانید با دیدی باز، استراتژی تعامل آنلاین خود را مورد بررسی قرار داده و توسعه بخشید.
بنابراین، نباید دیجیتال برندینگ را جدا و مستقل از کسب و کار خود بدانید. شما برای موفقیت کسب و کار خود نیاز به آگاهی از برند دارید، و برند سازی آنلاین میتواند به عنوان یکی از شاکلههای اصلی این فرایند به یاری شما بشتابد. پس سعی کنید به جای اینکه دغدغه دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، هم و غم خود را بر بازاریابی اثربخش در دنیای دیجیتال بگذارید.
نقش تعامل آنلاین در برندینگ چیست؟
هر روز که میگذرد، اهمیت استفاده از ظرفیتهای دنیای دیجیتال در کسب و کارهای گوناگون بیشتر میشود. کسب و کارهایی که قصد دارند برند خود را به به روز ترین و سودمندترین روشها ارتقا بخشند، باید نحوه کار با برنامههای مختلف برندسازی آنلاین را بلد باشند.
تحقیقات انجام شده در رابطه با تاثیرگذاری دیجیتال برندینگ بر کاربران نتایج قابل توجهی را نشان میدهند. به طور مثال بیش از 90 درصد از کاربران ادعا میکنند که از طریق بازاریابی دهان به دهان و یا پیشنهاد دوستان و آشنایان با یک برند آشنا شده و مشتری آن شدهاند. این کاربران اهمیت و تاثیرگذاری این شیوههای آنلاین را بسیار بیشتر از تبلیغات سنتی میدانند.
جالب است بدانید که نظر کاربران نیز تأثیر بسیار زیادی بر نرخ تبدیل مشتریان شما دارد. امروزه افراد پیش از اینکه محصولات یک برند را در سبد خرید آنلاین خود قرار دهند، تمایل دارند نظر سایر خریداران و مشتریان را نیز مطالعه کنند. بنابراین تصمیمی همه جانبه و آگاهانه میگیرند. خوش به حال شما، اگر که نظر اکثریت مخاطبین در مورد برند شما مثبت باشد.
درست است که با تبلیغات سنتی مثل تبلیغات تلویزیونی میتوانید برند خود را به تعداد قابل توجهی از بینندگان بشناسانید. اما کانالهای ارتباطی دیجیتال فرصت شناسایی دو چندانی را در اختیار شما قرار میدهند. در واقع، به واسطه برندسازی آنلاین شما موفق میشوید به تعامل آنلاین هم بپردازید و با یک تیر دو نشان بزنید: هم مشتریان خود را پیدا کنید و هم رگ خوابشان را. یادتان باشد که تجربه خوب برند بهترین سرمایه کسب و کار شما خواهد بود. پس برای ایجاد این تجربه در ذهن مخاطب از هیچ هزینهای دریغ نکنید.
مشتری نفس است، مگر نه؟
فصل مشترک همه کسب و کارهای موفق، مشتری مداری و اهمیت و اولویت بخشی به مشتری است. کافیاست این واقعیت را از یاد نبرید که مشتری حکم نفس را دارد. شما میتوانید با صرف هزینهای کلان یک برند فوق العاده متمایز و لوکس وارد بازار کنید. اما اگر مخاطبی برای برند خود پیدا نکنید و نتوانید تجربه جذاب خرید را برای او ایجاد کنید، از پشت درهای بسته بازار فرا تر نخواهید رفت.
در نهایت باید بگوییم که موفقیت در دنیای دیجیتال از آن برندهایی است که با هوش و ذوق کافی، بهترین تعامل را با مخاطبین خود برقرار میکنند. در بازی تعامل آنلاین در فرایند دیجیتال برندینگ، میتوانید با ایجاد یک وجه تمایز کاری کنید تا مشتری تجربه مثبتی از برند شما داشته باشد. به تنفس کسب و کار خود اهمیت میدهید؟ پس مشتری را حفظ کنید. زمانی که مشتری شما از تجربه استفاده از برند شما راضی باشد، یک معادله برد-برد خواهید داشت.