سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازاریابی جهانی برای کسب و کارهای کوچک بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - این یادداشت مروری بر کتاب «همه‌ کسب و کار‌ها محلی است» اثر جان کلچ و کاترینا جاکز است.
جان کلچ، رییس مهم‌ترین دانشکده‌ کسب و کار در چین می‌گوید: «این کتاب را به عنوان پادزهری برای آن اندیشه‌ زهرآگینی نوشتم که می‌گوید جهان محلی صاف و هموار است و جهانی‌سازی باید همه‌ ما را در بر بگیرد.» آقای کلچ می‌گوید «ما قطعا در عصر جهانی‌سازی نصف و نیمه به سر می‌بریم». وی و همکارش کاترینا جاکز، پژوهشگری در دانشکده‌ کسب‌و‌کار هاروارد، کتاب «همه‌ کسب و کار‌ها محلی است» را با عنوان فرعی «چرا مکان بیش از همیشه در جهانی‌سازی اهمیت دارد» نوشته‌اند و معتقدند که جهان هرگز به‌طور کامل جهانی یا محلی نخواهد بود. روسای شرکت‌هایی که بیش از حد بر استراتژی‌های جهانی تمرکز می‌کنند، قطعا ضرر خواهند دید، زیرا در جهان کنونی ما هنوز اکثریت قریب به اتفاق دادوستدهای کسب‌وکار محلی هستند.
آقای کلچ یکی از آکادمیسین‌های اندک اما پرنفوذی است که در عین دیدن منافع بسیار جهانی‌سازی، نسبت به خطرات تمرکز یکجانبه بر جهان جهانی‌شده و به‌هم‌پیوسته هشدار می‌دهد. او به‌عنوان یکی از متخصصان بازاریابی و مارک‌های تجاری با استفاده از ایده‌های خویش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بفه‌مند در جهان کنونی موقعیت‌های مکانی از همیشه اهمیت بیشتری دارند. به باور او، بهترین مارک‌های تجاری دنیا بهترین مارک‌های تجاری در محل خویش نیز هستند. برای مثال، مک‌دونالد یک شعار جهانی در بازاریابی دارد («کشته‌ مرده‌شم!») و همچنین نمایی جهانی نیز به دست آورده است، اما منوی غذای آن در هر کشوری بنا به موقعیت محلی آنجا و رسوم ملت مزبور تغییر می‌کند. مک‌دونالد در وین صبحانه‌ای وینی با رول‌هایی از نان تیره و قهوه‌ اتریشی سرو می‌کند و در دهلی، این صبحانه به همبرگر گیاهی و در بانکوک نیز به همبرگر جوجه‌ با ادویه‌ مخصوص مک تغییر می‌کند.
آقای کلچ برای توضیح‌دادن ایده‌ خویش به اصطلاحی با عنوان «مکان روان‌شناختی» رجوع می‌کند. این اصطلاح به معنای تداعی‌های ذهنی خریداران در مکان‌های خاص است. وی سپس به اصطلاح «مکان جسمانی» می‌رسد و در آن به تاثیرات محیطی بر نیاز‌ها و خواسته‌های مشتری اشاره می‌کند. وی همچنین به بحث درباره‌ مکان‌های مجازی و واقعی بازار اشاره می‌کند.
به باور آقای کلچ، در میان چهار اصل بازاریابی (محصول، قیمت، ارتقا و مکان) مکان از همه مهم‌تر است. برای مثال، به باور وی شرکت‌های غربی زمانی می‌توانند در کشور چین عملکرد سودآفرین و قابل قبولی داشته باشند که نظام توزیع محلی را دریابند و از توزیع‌کننده‌های مناسب در بازار قطعه قطعه‌ چین بهره برند. به بیان دیگر، آن‌ها برای موفقیت در چین نیازمند دانش عظیمی از شرایط محلی این کشور هستند.
مولفان کتاب یاد شده یک نکته را به خوبی روشن ساخته‌اند. آن‌ها با استفاده از مثال‌های متعددی از شکست شرکت‌های غربی در ساختن بازاری مناسب برای محصولات خود در چین، به روشنی نشان داده‌اند که چطور باید با داشتن دانش از مکان مورد نظر برای برقراری یک کسب و کار سودآفرین، به این کار دست زد. خواندن این کتاب به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا جهان پیچیده‌ کنونی را بفه‌مند؛ جهانی را که توامان هموار و ناهمگون، جهانی‌شده و هنوز محلی است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع: اکونومیست، ترجمه فرهاد امیری به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استارتاپ Worldcoin سم آلتمن به World تغییر نام داد؛ تمرکز بر فناوری احراز هویت

بزرگترین ماه کامل سال در آسمان درخشید

تولید مینی پی‌سی خبرساز کوالکام متوقف شد

پیامد تغییر عملکرد بلاک‌‌کردن در ایکس: نیم‌میلیون کاربر جدید به بلواسکای پیوستند

پایگاه وستوچنی روسیه میزبان پرتاب «هدهد» و «کوثر» به مدار 500 کیلومتری

تولید سنگ مصنوعی با فناوری نانو

تاریخ معرفی وان پلاس OxygenOS 15 مشخص شد

چت‌بات ChatGPT وارد ویندوز شد

آیا اپل کمر به نابودی شبکه‌های اجتماعی بسته است؟

استاندار خراسان رضوی با خانواده‌های شهید و یک جانباز دوران دفاع مقدس دیدار کرد

نسخه 4G گوشی گلکسی A16 معرفی شد؛ ارزان‌تر و همچنان با پشتیبانی 6 ساله

شریک فیفا در مسابقات جام جهانی 2026 فوتبال مشخص شد: لنوو

راهپیمایی فضایی ISS

نسخه قدرتمندتر پردازنده اگزینوس 2500 سامسونگ لو رفت

بازی Warhammer 40K Space Marine 2 به رکورد 4.5 میلیون بازیکن رسید

اوپو از رابط کاربری ColorOS 15 مبتنی بر اندروید 15 رونمایی کرد

رفتار عجیب یخ در مایکروویو

بررسی بازی Unknown 9: Awakening؛ ماجراجویی هارونا

صحبت های جالب یک ربات

خالق Dead Space از علاقه‌اش به ساخت بازی جدید سری می‌گوید

مطالعه عجیب: نام شما روی نحوه پاسخ‌دهی ChatGPT اثر می‌گذارد

تعداد پرتاب‌های «اسپیس‌ایکس» از مرز 100 گذشت

هرآنچه باید درباره مودم 5G اپل بدانید

پنل‌های خورشیدی روی ریل‌های سوئیس پهن می‌شوند

آنر از تبلت گیمینگ GT پرو با قیمت 350 دلار رونمایی کرد

ریمیک سایلنت هیل 2 بیش از یک میلیون نسخه فروخته است

گوگل دست‌به‌دامان دادگاه شد: «تغییرات درخواستی اپیک گیمز را به تأخیر بیندازید»

جزئیات دوربین، پردازنده و نمایشگر شیائومی 15 لو رفت

اضافه‌کردن لوگو شرکت به صفحه تماس آیفون؛ قابلیت جدید iOS معرفی شد

دبران، ستاره ای که به سرعت از ما فرار میکند

سرویس اشتراکی یوتیوب پریمیوم لایت احیا شد

لحظه اتصال فضاپیمای استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی

سامسونگ چند ماه پس از عرضه گلکسی رینگ، ویدیو جعبه‌گشایی رسمی را منتشر کرد

دنباله‌دار زیبای سوچینشان اطلس

تصویر واقعی اوپو Find X8 در کنار آیفون 16 پرو فاش شد

مدل ویژه گلکسی زد فولد 6 احتمالا هفته آینده رونمایی می‌شود

پیام‌آوران ایثار مروّج سیره شهدا هستند

تقدیر از برترین‌های طرح شاهد استان همدان

دیدار سرپرست بنیاد شهید آذربایجان شرقی و نماینده تبریز در مجلس با یک جانباز دفاع مقدس

مسئولان بنیاد استان قزوین با 102 خانواده شاهد و ایثارگر بخش محمدیه دیدار کردند

گلکسی A36 سامسونگ برای اولین‌بار با اندروید 15 رؤیت شد

بازی/ DomiNations؛ ملتی را به امپراطوری برسانید

متا گروهی از کارمندان اینستاگرام و واتساپ را اخراج می‌کند

جزئیاتی درباره شهاب‌سنگ رونمایی شده و تایید آن از سوی 3 کشور

برگزاری جلسه شورای راهبردی دوازدهمین نمایشگاه بین المللی هوایی و صنعت هوانوردی ایران در کیش

رونمایی از شهاب سنگ 100 کیلوگرمی در برج آزادی

32 هتل در کیش موفق به دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور شدند

مدیر ارشد کارکنان اپل پس‌از 20 ماه این شرکت را ترک می‌کند

مدیرعامل آنر اولین تصاویر رسمی گوشی مجیک 7 پرو را منتشر کرد

تشدید نظارت بر نانوایی های کیش