انویدیا از کارت گرافیکهای خوشقیمت سری RTX 5060 رونمایی کرد
نکات خواندني
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - دیجی کالا / انویدیا شب گذشته از دو عضو جدید خانوادهی کارتهای گرافیک خود، یعنی GeForce RTX 5060 Ti و RTX 5060، پرده برداشت و گام نخست عرضهی سری RTX 50 را تکمیل کرد. بر اساس برنامهریزیهای اعلامشده، انتظار میرود مدلهای پیشرفتهتر این سری با حافظهی GDDR7 بیشتر در اوایل سال 2026 معرفی شوند. اما در حال حاضر، RTX 5060 Ti در دو نسخهی 16 و 8 گیگابایتی و RTX 5060 با حافظهی 8 گیگابایتی به بازار عرضه میشوند.
قیمت پایهی RTX 5060 Ti برای مدل 16 گیگابایتی از 429 دلار و برای نسخهی 8 گیگابایتی از 370 دلار آغاز میشود. تفاوت 50 دلاری برای دو برابر شدن حافظه، مدل 8 گیگابایتی را چندان بهصرفه نشان نمیدهد، زیرا بسیاری از بازیهای مدرن با 8 گیگابایت VRAM با محدودیتهایی مواجه میشوند. مدل RTX 5060 مجهز به به 8 گیگابایت VRAM با قیمت 299 دلار راهی بازار میشود.

انویدیا اعلام کرده که هر دو مدل از سری RTX 5060 از تراشهی GB206 بهره میبرند. در نسخهی Ti، تمامی 36 واحد پردازشی جریانی (SM) فعال هستند، در حالی که این تعداد در مدل معمولی به 30 واحد کاهش یافته و فرکانس GPU و حافظهی کش L2 نیز کمتر شده است. در مقایسه با نسل قبلی، یعنی سری RTX 4060، مدلهای جدید از تعداد بیشتری واحد SM و هسته برخوردارند، در حالی که قیمت آنها مشابه یا حتی پایینتر از نسل قبل تعیین شده است. البته باید در نظر داشت که RTX 4060 Ti با حافظهی 16 گیگابایتی در ابتدا با قیمت 499 دلار عرضه شد و سپس به 449 دلار کاهش یافت.
بازار

مدل RTX 5060 Ti نسبت به RTX 4060 Ti حدود 7.2 درصد توان محاسباتی بیشتر و 56 درصد پهنای باند حافظهی بالاتر ارائه میدهد. این بهبود به دلیل استفاده از حافظهی GDDR7 با سرعت 28 گیگابیتبرثانیه و باس 128 بیتی حاصل شده که پهنای باند را به 448 گیگابایتبرثانیه میرساند؛ عددی که به پهنای باند 504 گیگابایتبرثانیهی RTX 4070 بسیار نزدیک است.

معماری Blackwell انویدیا پیشرفتهایی در زمینهی رهگیری پرتو، رندرینگ سنتی، و رندرینگ عصبی (Neural Rendering) به همراه دارد. رندرینگ عصبی یکی از جذابترین قابلیتهای سری RTX 50 به شمار میرود، اما در حال حاضر کاربرد گستردهای ندارد، زیرا بازیها باید بهصورت اختصاصی از این فناوری پشتیبانی کنند.
انویدیا همچنین به فناوری فشردهسازی بافت با کمک هوش مصنوعی و API جدید Microsoft Cooperative Vectors اشاره کرده که میتواند مصرف حافظهی ویدئویی را تا یکسوم کاهش دهد. با این حال، هیچ بازیای هنوز از این API پشتیبانی نمیکند. فناوریهایی مانند Frame Generation و Upscaling همچنان در حال توسعه هستند. اگرچه Upscaling به بهبود عملکرد کمک میکند، فناوری مولتیفریم (MFG) ممکن است در بازیهای با نرخ فریم بالا تأخیر ورودی را افزایش دهد و حس کنترل را تحت تأثیر قرار دهد.

انویدیا اعلام کرده بیش از 100 بازی از DLSS 4 و MFG پشتیبانی میکنند، اما بسیاری از این بازیها این قابلیتها را از طریق Nvidia App فعال میکنند و نه بهصورت مستقیم در خود بازی. این موضوع گاهی تجربهی کاربری را کمی محدود میکند. برای ارزیابی عملکرد، انویدیا مدل RTX 5060 Ti با حافظهی 16 گیگابایتی را در کنار RTX 4060 Ti و RTX 3060 Ti آزمایش کرد. این مقایسه در هشت بازی انجام شد که شش بازی از DLSS 4 و MFG 4X پشتیبانی میکردند. این فناوریها اختلاف عملکرد قابلتوجهی ایجاد کردند، اما نتایج مبتنی بر MFG 4X نمیتوانند معیار دقیقی برای توان واقعی کارت باشند.
بدون در نظر گرفتن Frame Generation، عملکرد در بازی Delta Force چندان چشمگیر نبود. ارتقا از RTX 3060 Ti به RTX 4060 Ti تفاوت چندانی ایجاد نکرد و جهش از RTX 4060 Ti به RTX 5060 Ti تنها 17 درصد بهبود نشان داد که با توجه به مشخصات فنی قابل انتظار بود. انویدیا همچنین قصد دارد تراشههای RTX 5060 برای لپتاپها را بهزودی عرضه کند. این تراشهها از نظر عملکرد تفاوت چندانی با نسخهی دسکتاپ ندارند. مقایسهها نشان میدهد که در اکثر بازیها، اختلاف عملکرد بین لپتاپ و دسکتاپ کمتر از 3 درصد است، بهجز در بازی Avowed که به دلیل محدودیتهای پردازنده، تفاوت به بیش از 10 درصد میرسد.

لپتاپهای مجهز به RTX 5060 از ماه آینده با قیمت پایهی 1099 دلار عرضه خواهند شد و انتظار میرود عملکردی نزدیک به نسخهی دسکتاپ ارائه دهند.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/773777/