سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چین بزرگترین کره آشکارساز «ذرات شبح‌وار» جهان را ساخت نکات خواندني

چین بزرگترین کره آشکارساز «ذرات شبح‌وار» جهان را ساخت
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا / ساخت بزرگترین آشکارساز کروی شفاف جهان با موفقیت در اعماق زمین، زیر یک تپه در جنوب چین به پایان رسید.
به نقل از آی‌ای، این دستاورد یک نقطه عطف بزرگ برای رصدخانه نوترینو زیرزمینی جیانگمن(JUNO) است که یک مرکز علمی مهم برای شناسایی ذرات گریزان معروف به نوترینو(neutrino) است.
این ذرات به دلیل ماهیت گریزان و نقشی که در کشف اسرار عمیق کیهانی ایفا می‌کنند، اغلب «ذرات شبح‌وار»( ghost particles) نامیده می‌شوند.
دانشمندان چینی در بیانیه‌ای رسمی گفتند: از آنجایی که نوترینوها به ندرت با ماده معمولی تعامل دارند، می‌توانند به راحتی در بدن ما، ساختمان‌ها یا کل زمین بدون اینکه احساس شوند، گذر کنند و از این رو لقب «ذرات شبح‌وار» را به خود اختصاص داده‌اند.
وانگ ییفانگ(Wang Yifang)، دانشمند ارشد JUNO گفت: با مطالعه نوترینوها می‌توانیم بفهمیم که چرا جهان به آنچه امروز است، تبدیل شده و آینده جهان چگونه خواهد بود.
شناسایی ذرات شبح‌وار
این آشکارساز یک کره اکریلیک 12 طبقه با قطر 35.4 متر است که در عمق 700 متری زیر زمین قرار گرفته تا از تداخل ناشی از پرتوهای کیهانی محافظت شود.
دانشمندان افزودند: داخل این کره اکریلیک با 20 هزار تن مایع پر خواهد شد که می‌تواند هنگام تشخیص نوترینوها چشمک بزند.
نوترینوها ذرات بنیادی هستند که اطلاعات مهمی در مورد کیهان دارند. آنها بسیار کوچک هستند، از نظر الکتریکی خنثی هستند و تقریباً با سرعت نور حرکت می‌کنند.
نوترینوها با وجود کوچک بودن، به عنوان اجزای سازنده اساسی جهان در نظر گرفته می‌شوند. آنها می‌توانند بینش‌های مهمی در مورد ساختار و تکامل جهان هستی ارائه دهند.
در این بیانیه آمده است: نوترینوها از زمان مه‌بانگ در سراسر جهان نفوذ کرده‌اند و در پدیده‌های مختلفی مانند واکنش‌های هسته‌ای درون ستاره‌ها، انفجارهای ابرنواختری، عملکرد راکتورهای هسته‌ای و تجزیه رادیواکتیو مواد در سنگ‌ها ایجاد شده‌اند.
از آنجایی که نوترینوها به ندرت با ماده تعامل دارند، تشخیص آنها بسیار دشوار است. هدف اصلی JUNO کشف جرم نوترینوها است که به طور قابل توجهی بر درک ما از توسعه جهان تأثیر می‌گذارد.
این رصدخانه همچنین پدیده‌های دیگری مانند ابرنواخترها، نوترینوهای جوی و نوترینوهای خورشیدی را بررسی خواهد کرد.
مکان این رصدخانه در 53 کیلومتری دو نیروگاه هسته‌ای یانگ‌جیانگ(Yangjiang) و تایشان(Taishan) انتخاب شد. این فاصله امکان مشاهده بهینه نوسان نوترینو را فراهم می‌کند که پدیده‌ای است که در آن نوترینوها از نوعی به نوع دیگر تغییر می‌کنند.
جدول زمانی JUNO و یافته‌های مورد انتظار
رصدخانه JUNO که در سال 2015 راه‌اندازی شد، حاصل همکاری بین آکادمی علوم چین(CAS) و دولت محلی گوانگدونگ است. این پروژه اکنون وارد مرحله نهایی خود شده است و بهره‌برداری کامل از تاسیسات آن برای ماه اوت 2025 برنامه‌ریزی شده است.
محققان می‌گویند پس از تکمیل، انتظار می‌رود JUNO هر روز تقریبا 40 نوترینو راکتور، چندین نوترینوی جوی، یک ژئونوترینو و هزاران نوترینوی خورشیدی را شکار کند. با جمع آوری داده‌ها در یک دوره شش ساله تخمین زده می‌شود که حدود 100 هزار نوترینو توسط این آزمایشگاه قابل شناسایی باشد.
این رصدخانه پیشگامانه بر اساس موفقیت آزمایش نوترینو راکتور خلیج دایا ساخته شده است، جایی که فیزیکدانان چینی و محققانی از دیگر کشورها نوع سوم نوسانات نوترینو را در سال 2012 اندازه‌گیری کردند.
اکنون رصدخانه JUNO با مقیاس بزرگتر و حساسیت فزاینده خود وعده می‌دهد که مرزهای تحقیقات نوترینو را بیش از پیش درنوردد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/758090/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاکید دکتر باقری لنکرانی بر لزوم اجرای طرح های غربالگری سرطان

فراخوان جذب مدرس در فرهنگسراهای کیش

برگزاری دوره های آموزشی در کیش

ظاهراً USB SuperDrive اپل به خاطره‌ها پیوسته است

اوپو K12 Plus با تراشه Snapdragon 7 Gen 3 و باتری 6400mAh معرفی شد

مشخصات تبلت شیائومی پد 7 و پد 7 پرو لو رفت

عملکرد پردازنده‌های Ryzen 9000X3D فاش شد؛ پیشرفت لاک‌پشتی مدل‌های گیمینگ AMD

گلکسی S24 FE رایگان است؛ البته فقط برای کاربران ورایزن

نمایشگاهی برای جذب فناوران

اولین تصویربرداری از حرکت بارهای الکتریکی در سلول خورشیدی

برترین شتاب دهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی در سال 1402 معرفی شدند

استیم می‌گوید کاربران مالک بازی‌های خود نیستند

گوشی تکنو Camon 30S با تراشه Helio G100 و نمایشگر منحنی معرفی شد

تجربه رانندگی ایمن با سیستم TCU ایرانی

جاروهای رباتیک در پی هک شدن، الفاظ توهین‌آمیز بیان کردند!

اجرای پویش استانی مراقبت کودکان زیر 6 سال در جزیره کیش

جاروهای رباتیک در پی هک شدن الفاظ توهین‌آمیز بیان کردند!

مدل اولترا احتمالاً نیمی از کل فروش سری گلکسی S25 را به خود اختصاص می‌دهد

عمر باتری گلکسی S24 FE سامسونگ مشخص شد؛ ارتقا اساسی نسبت به S23 FE

قفل‌شدن اکانت‌ها در اینستاگرام؛ عامل اصلی کارکنان انسانی بودند، نه هوش مصنوعی

آپدیت اندروید 15 موتورولا برای چه گوشی‌هایی عرضه می‌شود؟

رایانه کوانتومی هکر شد