درستی در گفتوگو با شهر مطرح کرد؛
ارزانسازی و بهینهسازی فضاها با بازنگری در روشهای طراحی و ساخت مترو/ احتمال تغییر روش اجرای 4 خط جدید مترو
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه درباره چرایی و ضرورت بازنگری در روشهای اجرای مترو یا همان طراحی و ساخت، توضیحاتی ارائه کرد.
مسعود درستی در گفتوگو با شهر ، ضمن اشاره به صنعت مترو سازی در پایتخت طی چهار دهه گذشته، بیان کرد: هیچ تجربهای برای ساخت مترو از ابتدا وجود نداشت و نسلی که این کار را آغاز کرد، قابل ستایش و تقدیر است. ساخت مترو با یک روشی شروع شد و این روش ساخت برای چهارچوب ایستگاهها، طراحی، مهندسی و ... هنوز تغییر نکرده است. این درحالیست که صنعت متروسازی در دنیا با سرعت پیش رفته و درحال به روزرسانی است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه سخنان خود، چهارچوب ایستگاههای فعلی مترو تهران را برابر با همان ایستگاههای نسل یکی دانست که در خط یک و دو ساخته شده است.
درستی با تأکید بر اینکه زمان آن فرا رسیده تا یکبار برای همیشه روشهای اجرا بازنگری شود، افزود: دیگر نباید با روشهای سنتی که سالها از طریق آن ایستگاه ساخته میشد باز هم ایستگاه ساخته شود.
وی درباره چرایی بازنگری در روش اجرای ساخت مترو، توضیح داد: با تغییر روش اجرا میتوان هزینه را کاهش داد و سرعت عملیات اجرایی را افزایش داد. همچنین این تغییر روش اجرا باعث میشود که ایمنی کارگاهها بیشتر شود. طی این سالها هنوز نتوانستهایم در زمینه ایمنی، روشهای اجرا را به سمت ایمنترین روشها ببریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه امروز از فضاهای موجود استفاده بهینه نمیشود، عنوان کرد: فضاهایی که در اختیار بهره بردار قرار میگیرد، راندمان بالایی ندارد. باید استفاده از فضاهای مترو، نحوه ساخت و مصالح را بازنگری کنیم تا به سمت ارزان سازی ساخت خطوط مترو، بهینه سازی فضاهای موجود، افزایش ایمنی فضاهای کارگاهی و سرعت کار پیش برویم.
درستی در ادامه تأکید کرد که باید اجازه داده شود تا فضای جدیدی برای مشاوره نخبگان ایجاد شود تا این افراد نظرات و ایدههای خود را به مدیریت شهری ارائه دهند.
وی ضمن اشاره به استقبال مدیریت شهری از نظرات و ایدههای خلاقانه نخبگان در این باره، گفت: اگر نظرات قابل اجرا و عملیاتی باشد، از آن استفاده خواهیم کرد. نشستهای علمی در این رابطه ماهیانه برگزار میشود که این نشست های علمی دارای دبیرخانهای است که متشکل از مشاوران، اساتید و دانشگاهیان است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما به سراغ این افراد میرویم تا صورت مساله برایشان طرح شود. موضوعاتی که دانشگاهیان میتوانند به ما کمک کنند آماده و در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد قرار میگیرد. این کارها به صورت عملی است و نه به صورت کتابخانهای یعنی قرار نیست یک دانشجو پاسخی برای راه حل ما پیدا کند و مترو هم آن را چاپ کند و در گوشهای بگذارد. حل مشکل را به صورت خروجی عملیاتی از افراد خواستار هستیم.
درستی در پاسخ به این پرسش که آیا بازنگری در روشهای اجرا باعث میشود که طراحی خطوط جدید تغییر پیدا کند، گفت: مطالعات امکان سنجی 4 خطوط جدید انجام شده و طراحی تاکنون صورت نگرفته است. درحال حاضر قرار است که فاز طراحی ایستگاهها، روش ساخت ایستگاه و فضاهای زیرزمینی را بازنگری و بهینه کنیم.
وی با طرح این پرسش که آیا باز هم باید سکوهای 160 متری بسازیم یا می توان در طراحی و اجرا آن را به عددی کمتر رساند، گفت: همچنین آیا باز باید عرض سکوها 4 متر باشد یا کمتر و یا اینکه ارتفاع ایستگاه در طبقات دوم 6 متر درنظرگرفته شود یا میتوان کمتر درنظر گرفت؟ این مسائلی است که در بازنگری روشهای اجرا میتوان به آن پاسخ داد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/242759/