بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - اگر قصد راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله مراحل راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق را بازگو کرده ایم.
اگر صاحب یک شغل و بیزینس هستید و قصد راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی برای معرفی خود به مخاطبان هدفتان را دارید، این مقاله برای شما مفید است و به شما برای شروع یک کمپین تبلیغاتی کمک میکند. کمپین تبلیغاتی مجموعهای از استراتژیها، برای معرفی یک کسبوکار به مشتریان جدید و یا یادآوری آن به مشتریان همیشگیاش است. کمپین تبلیغاتی به مشاغل، در آشنایی با مشتری های جدید کمک میکند و در نتیجه سودآوری را افزایش میدهد.
تفاوت مارکتینگ (بازاریایی) و تبلیغات
بازاریابی (مارکتینگ) مجموعهای از استراتژیها، برای برقراری ارتباط میان یک شرکت و مخاطبان هدفش است. بازاریابی شامل تکنیکهایی مانند شناسایی مخاطب هدف، تجزیه و تحلیل بازار جهت پیدا کردن استراتژی مناسب برای جذب مشتری و ارتقاء محصول است.
تبلیغات زیرمجموعه بازاریابی است و توسط شرکتها، برای معرفی یا فروش محصولات و خدمات استفاده میشود. دراصل، هدف اصلی تبلیغات، تأثیر گذاشتن بر رفتار خرید مشتریست و همچنین باعث افزایش آگاهی در مورد برند، خدمات و محصولات شما میشود. در هنگام خرید کردن، مصرفکننده از 4 مرحله عبور میکند تا تصمیم نهاییش را برای خرید بگیرد. مطلع شدن، علاقه مند شدن، تصمیم گیری و خرید. ابتدا مصرفکننده اطلاعاتی را که از طریق تبلیغات دریافت کرده است، پردازش و بررسی میکند. بنابراین در تبلیغات باید اطلاعاتی را در مورد مزایای محصول ارائه دهید که توجه مخاطب را جلب کند. سپس به آن کالا و خدمات احساس نیاز پیدا میکند و آن را میخرد.
مراحل راهاندازی کمپین تبلیغاتی موفق
اهداف تبلیغاتی خود را مشخص کنید کالا و خدماتی که قصد تبلیغش را دارید، مشخص کنید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید زمان کمپین را مشخص کنید بودجه تبلیغات را مشخص کنید رسانهی تبلیغاتی خود را مشخص کنید پیام تبلیغاتی و کارهای گرافیکی را انجام دهید نتایج تبلیغات را پیشبینی و بررسی کنید در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل می پردازیم:
اهداف تبلیغاتی خود را مشخص کنید
اهداف کمپین را به صورت واضح برای خودتان توضیح دهید. از خود بپرسید با تبلیغات به چه چیزهایی میخواهید دست یابید. تنها هدف خود را فروش قرار ندهید و گستردهتر و عمیقتر به موضوع نگاه کنید. سعی کنید هدفگذاریتان قابل اندازهگیری و دست یافتنی باشد تا در زمانی که مشخص کردهاید، نتیجه بگیرید. هدفگذاری، راه یک کمپین تبلیغاتی را مشخص میکند، پس دلیل راهاندازی کمپین خود را بیابید و علت آن را به سادهترین شکل ممکن توضیح دهید.
اجازه دهید با دومثال موضوع را برای شما شفاف کنم. تصور کنید شما یک سایت در حوزه آموزش بازاریابی اینترنتی دارید، قصد دارید برای محصول " نحوه راهاندازی کمپین گوگل ادز " به مدت 1 ماه تخفیف بگذارید. شما میتوانید به چندین صورت کمپین داشته باشید:
20 درصد تخفیف برای کاربرانی که عضو سایت شما هستند و حداقل یکبار محصولات شما را تهیه کرده اند. 15 درصد تخفیف برای کاربرانی که تا بحال از محصولات شما استفاده نکردهاند و قصد دارند برای اولین بار از سایت خرید کنند. 25 درصد برای افرادی که تاریخ عضویتشان در سایت بیشتر از 1 سال است. 10 درصد تخفیف برای افرادی که شما را به دوستانشان معرفی میکنند. و هزاران ایده دیگر برای شروع یک کمپین حرفهای. خلاق باشید و سعی کنید به هر طریقی افراد را درگیر خود، محصولات و خدماتتان کنید.
در مثال دوم تصور کنید یکی از اهداف شما، برندسازی است و میخواهید مشتریان، شما را با برندتان بهیاد آورند. هدفگذاری کمپین تبلیغاتی باید واضح باشد. یک هدفگذاری هوشمندانه برای برندینگ به این صورت است: افزایش 20 درصدی بازدید برند در شبکه اجتماعی اینستاگرام در 6 ماه. قبل از شروع کمپین، وضعیت فعلی خودتان را چک کنید و پس از پایان کمپین آن، نتیجه را بررسی و مقایسه کنید. توجه داشته باشید که یک برند باید پیام شرکت را منتقل کند و شرکت شما را از سایر شرکتهای شبیه به خود، متمایز کند. (برای تبلیغ برند تجاری، لوگو و شعار مخصوص به خود را ایجاد کنید.)
به طور معمول، وقتی قصد تعیین هدف برای یک کمپین تبلیغاتی را داریم، اکثر افراد تنها به فروش فکر میکنند. اما حقیقت این است که بسیار اهداف تبلیغاتی متفاوتی وجود دارد که باید بر آنها هم تمرکز کنید.
انواع هدفگذاری در کمپین تبلیغاتی برقراری ارتباط دوباره، با مشتریانی که حتی یکبار از شما خرید کردهاند یا شما را میشناسند. اطلاع رسانی در مورد یک رویداد جدید در کسبوکارتان معرفی محصول یا خدمات جدید ایجاد انگیزه برای اولین خرید افزایش تعامل با کاربران افزایش فروش و درآمد جذب مشتریان جدید برند سازی
2.کالا و خدماتی که قصد تبلیغش را دارید، مشخص کنید
از تمام محصولات و خدماتی که قصد ارائه و معرفیشان را در کمپین تبلیغاتی خود دارید، لیستی تهیه کنید و کمپین تبلیغاتی خود را با توجه به آنها طراحی کنید. تصور کنید در حال طراحی کمپین برای سایت خود هستید و محصولات متنوعی در زمینههای مختف، مانند آموزش سئو، آموزش اینستاگرام، آموزش فتوشاپ، تولید محتوا و .... دارید. اما آیا امکان طراحی یک کمپین برای تمام آنها وجود دارد؟ خیر؛ هر کدام از آنها مخاطبان و شرایط خاص خود را دارند و باید برای هر کدام از آنها یک کمپین جداگانه طراحی کنید. پس در هنگام طراحی کمپین، محصولات مد نظر خود را به صورت واضح و دقیق مشخص کنید و با توجه به محصولات انتخابی کمپین را پیش ببرید.
3.مخاطب هدف خود را شناسایی کنید
مخاطب هدف، فردیست که بیشترین علاقه را به کالا و خدمات شما دارد. برای شناخت مخاطب هدف، گزارشات بازاریابی و فروش گذشته خود را مرور کنید تا متوجه شوید کدام محصول، در چه شهری، میان چه افرادی و با چه ویژگیهایی بیشترین فروش را داشته است. بخش عظیمی از موفقیت یک کمپین، به مخاطبان هدف شما بستگی دارد. اگر برای خود نوع مخاطب هدف را تعیین کنید، اندازهگیری اهداف کمپین بسیار سادهتر میشود. بررسی نکاتی مانند سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، علاقه، عادات و سرگرمیها به شما کمک میکند تا بتوانید در کمپین تبلیغاتی خود با افراد نیازمند به کالا و خدمتتان ارتباط برقرار کنید. هنگامی که مخاطب هدف خود را مشخص کردید، باید آنها را براساس محصولات یا خدماتی که میخواهید بفروشید و مشخصات جمعیتی به گروههای مختلف تقسیم کنید. خودتان را به جای مشتریان قرار دهید، مشخص کنید چه چیزی باعث جلب توجه آنها می شود. آیا آنچه شما ارائه میدهید برای آنها مفید است؟ چگونه میتوانید توجه آنها را جلب کنید؟ آیا آنها برند و محصول شما را میشناسند؟ آیا آنها قدرت خرید محصول و خدمات شما را، با قیمت تعیین شده دارند؟
4.زمان کمپین را مشخص کنید
بازه زمانیای تعیین کنید و برنامه خود را براساس آن تنظیم کنید. به عنوان مثال شروع کمپین فروش محصولات در تخفیف 20 درصدی به مدت 1 هفته. فراموش نکنید که زمان بسیار عامل مهم و تاثیر گذار در کمپین تبلیغاتی است و موفقیت شما را قابل اندازه گیری میکند.
5.بودجه تبلیغات را مشخص کنید
هنگام تنظیم بودجه تبلیغات خود واقعبین باشید و هنگام تعیین آن دو عامل را در نظر بگیرید.
سابقه تبلیغاتی شما در گذشته اگر در گذشته تبلیغات داشتهاید، برای شروع باید کمپینهای گذشته و نتایج را بررسی کنید و کمپین جدید را با توجه به نتایج گذشته تنظیم کنید. سعی کنید نقاط قوت و ضعف کمپینهای گذشته را پیدا کنید و کمپین جدید را اصلاح کنید.
بررسی ارزش تبلیغات ( سود و ضرر مالی) میزان درآمد و بازدهی تبلیغات را بررسی کنید و مطمئن شوید که تبلیغاتی که انجام میدهید باعث سودآوری شما میشود و بهصرفه است.
6.رسانهی تبلیغاتی خود را مشخص کنید
ابتدا لیستی از رسانههای تبلیغاتی موجود تهیه کنید، سپس رسانههایی را انتخاب کنید که با اهداف، مخاطبان، زمان بندی و بودجه شما همسو باشند. به عبارت دیگر، کدام رسانه و کدام نوع تبلیغ برای شما بهترین گزینه است؟ در کدام رسانه مخاطبان شما وقت خود را میگذرانند؟ در هر بستر، شرایط تبلیغ و نوع مخاطبان متفاوت است.
انواع تبلیغات در فضای وب
تبلیغات کلیکی تبلیغات بنری تبلیغات همسان تبلیغات ریتارگتینگ تبلیغات ویدئویی تبلیغات رفتارمحور رپورتاژ آگهی گوگل ادز هر کدام از تبلیغات برای هدف خاصی ایجاد شدهاند و شما باید با بررسی انواع تبلیغات در فضای وب، مناسبترین تبلیغ را با توجه به اهداف خود انتخاب نمایید.
انواع تبلیغات در بستر شبکههای اجتماعی
میتوانید با توجه به اهداف خود یک کمپین تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی ایجاد کنید. هر شبکه اجتماعی دارای پنل تبلیغات است، اما تمام این خدمات در ایران تحریم و فیلتر هستند. شما میتوانید از راههای دیگری برای تبلیغات در این شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
به عنوان مثال برای تبلیغات در یوتیوب، تنها باید با توجه به هدف خود، تولید محتوای ویدئویی انجام دهید و مهارت و تخصص و برندتان را به مخاطبان معرفی کنید. ابتدا هدف خود را برای شروع فعالیت در یوتیوب مشخص کنید و سپس با توجه به آن، موضوع ویدئوهای خود را برای این بستر انتخاب کنید. و یا برای تبلیغ در اینستاگرام میتوانید به افرادی که تایید اجتماعی و دنبال کنندگان زیادی دارند و مخاطبانشان به حرفه شما علاقه دارند، تبلیغ دهید.
برای طراحی یک کمپین موفق، خلاق و تحلیلگر باشید. بستر و نوع تبلیغ شما تاثیر به سزایی در بازخورد و نتیجه آن دارد.
7.پیام تبلیغاتی داشتهباشید و به زیبایی بصری دقت کنید
یک تبلیغ خوب دارای شعار و تصاویر قدرتمند است. شعار باید توجه مصرفکننده را به خود جلب کند و جذابیت داشته باشد. در شعار تبلیغاتی سعی کنید داستان کسبوکارتان و هدفش را به صورت کوتاه و خلاصه بیان کنید، انجام اینکار باعث برقراری ارتباط کاربران بیشتری با تبلیغ شما میشود.
8.نتایج تبلیغات را پیشبینی و بررسی کنید
آخرین و مهمترین مرحله، اندازهگیری و بررسی نتایج است. بر اساس اهداف تجاری خود، باید معیارهای خاصی را مشخص کنید تا بدانید آیا کمپین شما موفق است یا خیر. حتی میتوانید اواسط کمپین آن را اصلاح کنید و یا کمپین را تجزیه و تحلیل کنید تا در دفعات دیگر کار خود را بهبود دهید.
نکات مهم در تبلیغات
ساعت فعالیت خود را برای مخاطب مشخص کنید افراد را به انجام کاری دعوت کنید چندین روش تماس داشته باشید در شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید وبسایت داشته باشید آدرس مشخص داشته باشید با مخاطب تعامل داشته باشید
کلام آخر:
در نهایت اگر کمپین تبلیغاتی شما مطابق انتظارات شما پیش نرفت، 8 مورد گفته شده را دوبار بررسی کنید و مشکل خود را پیدا کنید. چندین مخاطب و رسانه تبلیغاتی را برای شروع آزمایش کنید تا کمپینهای تبلیغاتی که بیشترین فروش و نتیجه را برای شما دارند، شناسایی کنید. ممکن است لازم باشد کمپین تبلیغاتی خود را برای افزایش اثر بخشی، تغییر دهید. گزارشات فروش و بازاریابی خود را در حین کمپین بررسی کنید تا مشخص شود چه نوع تبلیغاتی برای شما مناسب است.