سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آشنایی با بازاریابی سیاسی مقالات دکتر محبیان

آشنایی با بازاریابی سیاسی
  بزرگنمايي:

  مقاله حاضر نوشته دکتر امیر محبیان استاد دانشگاه و کارشناس عالی بازاریابی سیاسی برای آشنایی آغازگران فهم بازاریابی سیاسی است.نقل با ذکر منبع آزاد است.

 

آشنایی با بازاریابی سیاسی

دکتر امیر محبیان

اشاره:در نظام های دموکراتیک که انتخابات مسیرگزینش محسوب می شود؛بازاریابی سیاسی به مرور به یک ضرورت تبدیل شده و بهره‌گیری یا عدم بهره‌گیری  از این تخصص پیروزی ، شکست افراد و جریانات سیاسی را رقم می زند.در نوشتار حاضر مروری بسیار اجمالی بر مفهوم بازاریابی و بازاریابی سیاسی صورت گرفته است.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی روندی مدیریتی است که دربرگیرنده شناسایی، پیش‌بینی و ارضای نیازها و خواست‌‌های مشتریان از راه بهر‌ه‌گیری مؤثر و کارآمد از منابع هست[1].

در کتاب فرهنگ تجاری در تعریف بازاریابی نوشته‌شده است:

«فرآیند مدیریتی که از راه آن کالا و خدمات از مفهوم به‌سوی مشتری می‌رود و دربرگیرنده همکاری‌ 4 عنصر است که از آن به 4p بازاریابی یاد می‌شود:

فرآورده یا product

قیمت یا price

مکان یا place

و راهبرد تبلیغاتی promotional  

 

بازاریابی سیاسی چیست؟

بازاریابی سیاسی[2] ، علمی میان‌رشته‌ای است که از کاربرد فنون بازاریابی در سیاست به دست می‌آید؛ بازاریابی سیاسی ترکیبی از علوم سیاسی و بازاریابی تجاری است.

«بازاریابی سیاسی کم‌وبیش رویکردی جدید برای تجربه و تحلیل فعالیت‌های سیاسی انگاشته می‌شود، که فرضیه‌های مدیریت بازاریابی را برای توصیف رفتار سیاسی بکار می‌گیرد.[3] (Savigny 2003)

در تعریفی دیگر از بازاریابی سیاسی آمده است.

چگونگی بهره‌گیری نخبگان سیاسی از مفاهیم و ابزارهای بازاریابی برای درک، پاسخ و برقراری ارتباط با بازار سیاسی‌شان جهت دست‌یابی به اهدافشان[4]. (Lees- marshment, 2009)  

در دیگر تعاریف، نکته‌های زیر مورد تأکید قرارگرفته است:

- تبلیغات سیاسی، جلب تائید چهره‌های سرشناس[5]، مشارکت مشاوران و مدیران مبارزات انتخاباتی حرفه‌ای، پویش‌های انتخاباتی آنلاین[6]، جمع‌آوری رای ها از راه تلفن همراه، تقسیم‌بندی[7] (مخاطبان) هدف‌گیری‌های (مخاطبان کوچک[8]) و... برخی روش‌های گسترده‌ای هستند که در بازاریابی سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- تعریف سنتی بازار عبارت است از جایی که خریداران و فروشندگان برای خریدوفروش کالا‌ها و خدمات با همدیگر ملاقات می‌کنند و درباره بازاریابی سیاسی هم بازار جایی است که آن‌ها با همدیگر روبرو می‌شوند، حزب سیاسی معادل شرکت یا کمپانی (فروش محصول) است و دادن رأی همان خرید.

- بازاریابی سیاسی مشخص می‌کند که چه روشی نتیجه دارد، چه روشی باید نتیجه بدهد، و چه روشی به‌غلط اتخاذشده است.

- بازاریابی سیاسی بر روابط تعاملی طولانی‌مدت، وفاداری‌ها و تعهدات تأکید می‌کند.

- بازاریابی سیاسی بخشی بنیادین از زیست سیاسی به شمار می‌رود

کارکردهای بازاریابی سیاسی:

کارکرد محصول[9]

کارکردهای بازاریابی سیاسی می‌تواند در برگیرنده نکته‌های زیر باشد:

- رهبری/ نامزدهای انتخاباتی از ریاست جمهوری و مجلس تا شورای شهر

- اعضای مجلس قانون‌گذاری (قوه مقننه و نمایندگان مجلس)

- اعضای احزاب یا حامیان رسمی آن‌ها

- صاحب منصبان و بلندپایگان

- علامت‌ها، نام و لوگو

- فعالیت‌های سیاسی

- خط‌مشی‌ها

- قانون اساسی

 

کارکرد توزیع[10]

‌کارکرد زایش کمپین، دسترسی به‌تمامی اطلاعات مربوط به محصول سیاسی را شدنی می‌سازد که دربرگیرنده انتشار در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های مهم حزبی و نیز قراردادن نامزدها در مسیر درست و سرانجام اطمینان از این‌که رسانه توزیع با ایدئولوژی حزب همخوان است.

کارکرد هزینه[11]

این مورد به مدیریت موانع رفتاری و نگرشی رأی‌دهندگان از راه راهبردهای سنجیده مبارزات انتخاباتی (کمپین‌ها) اشاره دارد. رأی‌دهندگان باید همه اطلاعات مرتبط با محصول را بدون پرداخت هزینه‌ای بابت آن دریافت نمایند.

 

کارکرد ارتباطی[12]

عبارت است از ارائه محتوای سیاسی، ایده‌های سیاسی و برنامه‌های آینده هم‌چنین کمک به تفسیر و محسوس سازی دنیای سیاسی پیچیده.بیشتر کارکرد ارتباطی دربرگیرنده ساده‌سازی پیام‌های سیاسی و یک موضع سیاسی کوتاه می‌شود.

کارکرد خبری[13]

موضوع این کارکرد، هدف قراردادن شرکای تبادل ثانویه یا واسطه‌های رسانه‌ای است که بخشی مهم به شمار می‌رود. در این بخش، مدیریت مخاطبان کاندیدا و حزب مدنظر است.

فعالیت‌های روابط عمومی، مدیریت رسانه، مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، کارکردهای مدیریت خبر به‌شمار می‌روند.

کارکرد تخصیص بودجه[14]

مدیریت بازاریابی سیاسی، بدون داشتن بودجه امکان زیست ندارد. برای مطرح سازی یک بازیگر سیاسی با منابع مناسب باید کارکرد تخصیص بودجه به‌صورت روشن مورد توجه قرار گیرد. برخی احزاب سیاسی به درآمد‌های برآمده از حق عضویت اعضاء یا پشتیبانی‌های مالی هواداران متکی هستند ولی درهرحال مدیریت بازاریابی سیاسی باید از دید مالی مورد حمایت قرار گیرد تا نتایج سودمند به دست آید.

کارکرد مدیریت کمپین موازی[15]

نیاز به هماهنگ‌سازی فعالیت‌های مدیریتی کمپین یک حزب یا جریان سیاسی با سازمان‌های موازی در این کارکرد مورد توجه قرار می‌گیرد. بهره‌گیری و استفاده هماهنگ و هم‌افزا از فعالیت‌های مدیریتی اجازه می‌دهد تا برای ساماندهی منابع کمپین اقدام نماییم. به‌علاوه، بهره‌گیری از کمپین‌های موازی و تائیدهای سایر سازمان‌ها می‌تواند بر اعتماد به پیام‌های سیاسی بیفزاید.

کارکرد مدیریت منسجم داخلی[16]

این کارکرد به ارتباط با اعضای حزب یا جریان سیاسی و فعالان سیاسی و نیز سخنگویان جریان سیاسی برمی‌گردد.

کارکردهای بازاریابی داخلی، نقش مهمی در خلق ثبات داخلی و در نتیجه اعتبار حزب و جریان سیاسی پیرامون تصویر خارجی آن دارد.

رویکردهای بازاریابی سیاسی[17]

- در یک راهبرد تعاملی محصول محور[18]، فرض بر این است که رأی‌دهندگان ایده‌ها را درک کرده و آن را درست می‌دانند و به آن رأی می‌دهند.

- در یک رویکرد فروش محور[19] بر فروش استدلال‌های خود به رأی‌دهندگان از اطلاعات بازار استفاده می‌کند.

- در یک رویکرد بازار گرا[20]، برای تعیین خواسته‌های رأ‌ی‌دهندگان و نیز تنظیم محصول‌ها برای انطباق با نیازهای رأی‌دهندگان از اطلاعات بازار استفاده می‌کند.

فعالیت‌های بازاریابی سیاسی

- طراحی محصول (سیاسی)

- (گردآمدن) اطلاعات بازار

- تنظیم محصول (با نیازهای رأی‌دهندگان)

- پیاده‌سازی (راهبردها)

- ارتباطات

- (طراحی و اجرای) کمپین‌ها

- (پیشبرد) انتخابات

- اتمام و تحویل (پروژه)

به‌طور فشرده

سیاستمداران، ادارات دولتی از بازاریابی برای رسیدن به اهداف سیاسی‌شان استفاده می‌کنند.

هنگامی‌که درباره سیاست‌ها تصمیم‌گیری می‌شود یا قرار است آنچه را که مردم برای رأی دادن می‌جویند و به آن نیاز دارند، فهمیده شود، از تحقیقات بازار (بازارپژوهی)[21] استفاده می‌شود.

نمایه‌سازی رأی‌دهندگان[22] می‌تواند به ایجاد بخش‌های کوچک هدف کمک کند. استراتژی‌، برند سیاسی خلق می‌کند تا چشم‌اندازی جذاب ایجاد کند. بازاریابی داخلی[23] شرایط مشارکت داوطلبان، ارزیابی پژوهش تجربی و تحلیلی و تصحیح پیام‌های ارتباطی را برعهده می‌گیرد.

 

 



1. Wright , R (1999). Marketing: Origins, concepts, environment. London: Business Press

[2] Political Marketing

[3] Savigny, H. (2003) Political Marketing, Journal of Political Marketing, 3:1, 21-38

[4] Lees-Marshment, J. (2009). Political marketing: Principles and applications. London: Routledge

[5] Celebrity endorsements

[6] online campaigning

[7] segmentation,

[8] micro targeting

[9] The product function

[10] The distribution function

[11] The cost function

[12] Communication function

[13] News function

[14] Fundraising Function

[15] Parallel campaign management function

[16] Internal Cohesion Management Functions

[17] Political Marketing approaches

[18] a product based transaction strategy

[19] selling – focused

[20] market oriented

[21] Market research

[22] voter profiling

 

  •  

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/20748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رازگشایی از یک پاپیروس باستانی/ سندی از معجزات حضرت عیسی (ع)

صدای این ماهی کوچک به بلندی صدای هواپیما است!

شرکت OpenAI، پیشرفته‌ترین مدل زبانی وزن‌باز را معرفی می‌کند

رئیس واحد موبایل سامسونگ حالا مسئولیت مهم‌تری برعهده دارد

عبور از تحریم‌ها/دستگاه میکرو سی‌تی‌اسکن به دست پژوهشگر ایرانی ساخته شد

آپدیت iOS 19 برای آیفون XR، آیفون XS و XS Max عرضه نمی‌شود

تحقیق جدید ناسا از اثرات نگران‌کننده فضا بر استخوان‌ موش‌ها خبر می‌دهد

طلوع هم‌زمان 2 خورشید

چرا زنان در برابر استرس‌های فضایی مقاوم‌ترند؟

تبلت و ساعت هوشمند بالارده ویوو به‌زودی معرفی می‌شوند

«اوپن‌ای‌آی» در ماه‌های آینده یک مدل زبانی وزن باز را معرفی می‌کند

هوش مصنوعی گوگل در حل تکالیف درسی به کمک دانش‌آموزان می‌آید

اپل قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را به هدست ویژن پرو اضافه می‌کند

ماهواره‌های استارلینک در فضا بیشتر شد

هوش مصنوعی مولد تصویر «اوپن‌ای‌آی» اکنون در دسترس همه کاربران است

پرچمدار جمع‌وجور وان‌پلاس 13T با باتری پرظرفیت ماه آوریل رونمایی می‌شود

ال‌جی از نسخه جدید لپ‌تاپ «گرم 15» با تراشه کراکن پوینت AMD رونمایی کرد

شگفتی طبیعت؛ پروانه‌ای که 4200 کیلومتر بدون توقف پرواز کرد!

امن‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان کدامند؟

موشک «نیو گلن» در اواخر بهار برای دومین بار پرتاب می‌شود

28 ماهواره «استارلینک» راهی مدار زمین شدند

رندر پیکسل 10 پرو فولد گوگل را ببینید؛ تغییرات طراحی نسبت‌به نسل پیش چیست؟

سالی که پشت سر گذاشتیم برای زیست‌شناسان چه آورده‌ای داشت؟

گوگل مپ آپدیت مهمی دریافت کرد؛ طراحی جدید مسیرها و نمایش زمان تخمینی رسیدن به مقصد

کمک 5.4 میلیارد دلاری ژاپن به یک استارتاپ تراشه

هجوم کاربران به ChatGPT؛ یک میلیون کاربر جدید در ساعت

سیارک قاتل در فکر انتقام از زمین است

ناسا، نزدیکتر از همیشه به شناسایی حیات فرازمینی

اپل iOS 18.4 را منتشر کرد

«اسپیس‌ایکس» اولین ماموریت سرنشین‌دار را بر فراز قطب‌های زمین پرتاب کرد

هوشمندسازی خدمات؛ راهی برای توسعه عدالت اجتماعی

ایموجی‌های جدید به آیفون آمدند؛ انتشار آپدیت iOS 18.4

نمایش فناوری ارتباطات با پرتاب ماهواره جدید چین

سرعت شارژ آنر GT پرو در میان داده‌های گواهی 3C مشاهده شد

تبلت های سامسونگ گلکسی تب S10 FE و S10 FE Plus بی‌سروصدا به بازار آمدند

حل مشکل گرایند Metaphor ReFantazio تقریباً سیستم مبارزه را خراب می‌کرد

استخراج آب از خاک کره ماه ممکن شد

گوشی‌های چینی با باتری 8000 میلی‌آمپری راهی بازار می‌شوند

فرزند ایلان ماسک می‌گوید او گیمر افتضاحی است

کره شمالی پهپاد انتحاری با هوش مصنوعی ساخت

یک استارت‌آپ چینی از عامل هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد

نرم‌افزار Pentastic سامسونگ با قابلیت‌هایی جدید برای One UI 7 آماده شد

این پرچم‌دار اندرویدی فیلم‌برداری بهتری از آیفون خواهد داشت

هوش مصنوعی هنگام صحبت کردن با این طوطی تشخیص داده که انسان نیست

تعداد بازیکنان Death Stranding به بیش از 20 میلیون نفر رسید

فروش بازی Monster Hunter Wilds از 10 میلیون نسخه فراتر رفت

مشاهده تصادفی پروانه‌ افسانه‌ای در گرافن

هوش مصنوعی و تطبیق‌پذیری رمزارزها

آیا دولت آمریکا سراغ استفاده از دوج‌کوین می‌رود؟

تراشه اگزینوس قطعا به گلکسی S سامسونگ برمی‌گردد؛ ادعای یک افشاگر