بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - چرخه عمر محتوا چیست؟ چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟این چرخه دارای مراحل مختلفی است که هر کدام اهمیت و کاربرد ویژه خود را دارد. برای طولانیتر کردن آن چه باید کرد؟ در این مقاله از مدیروب سعی کردیم تا شما را با این مراحل آشنا کنیم.
کافی است به اطراف خود نگاه کنیم تا متوجه شویم هر چیزی در این جهان یک طول عمر و چرخه عمر دارد. هر چیزی از یک جایی شروع شده و در نهایت در جای دیگر تمام میشود. در دنیای دیجیتال و محتوا نیز ما با عنوانی به نام چرخه عمر محتوا روبه رو هستیم که تعریف آن کاملا مشابه با چرخه عمر هر چیز دیگری است. چرخه عمر محتوا از زمانی که یک محتوا تولید میشود تا زمان حذف و از بین رفتن آن گفته میشود. اما دقیقا چرخه عمر محتوا چیست؟ چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟ برای طولانیتر کردن آن چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا با پاسخ این سوالها آشنا شویم.
چرخه عمر محتوا و مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر آن چیست؟
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، چرخه عمر محتوا زمانی است که محتوای تولید شده، مورد استفاده قرار میگیرد، احتمالا در زمانهایی به نقطه اوج و توجه خود رسیده و سپس رو به نزول رفته تا نهایتا حذف خواهد شد. اما مهمترین فاکتوری که بر این چرخه عمر محتوا تاثیر میگذارد چیست؟
پاسخ به این سوال بدون شک زمان است! شما به عنوان یک تولید کننده محتوای باهوش باید دقیقا بدانید که در هر زمان چه رویداد و موضوعی در جریان بوده و افراد زیادی آن را دنبال میکنند. تولید محتوا درباره مسائل روز میتواند تعداد مخاطبان شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اما زمان چگونه به تدریج باعث نزول و حذف محتوا خواهد شد؟
تصور کنید خبر ازدواج یک سلبریتی معروف را شنیدهاید. آیا اگر از طرفداران او باشید مقالهها و یا عکسهای مربوط به آن را سرچ نمیکنید؟ قطعا این کار را خواهید کرد! بدون شک بعد از انتشار این خبر جست و جوهای آنلاین با کلید واژههایی مانند ازدواج فلان سلبریتی بالا خواهد رفت! اما آیا این میزان جست و جو ماه آینده نیز همین مقدار خواهد بود؟! بدون شک خیر! در واقع در چرخه محتوای آن، به تدریج محتوا در حال افول است تا زمانی که به طور کامل محتوا حذف شود.
مراحل مختلف چرخه عمر محتوا چیست؟
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، چرخه عمر محتوا مراحل مختلفی از تولید تا حذف را طی میکند. این مراحل شامل موارد زیر است:
مرحله پیش تولید محتوا
اگر الان از شما بخواهیم که راجع به موضوع خاصی محتوا بنویسید اولین کاری که میکنید چیست؟ بدون شک ابتدا راجع به موضوع تحقیق خواهید کرد، تا اطلاعات لازم را به دست آورده و سپس آن را به محتوا تبدیل کنید. به اولین مرحله از چرخه عمر محتوا که شامل تحقیق راجع به موضوع مورد نظر است، مرحله پیش تولید گفته میشود.
در این مرحله علاوه بر تحقیق کافی راجع به موضوع مورد نظر، باید به سلیقه جامعه هدف خود نیز توجه کنید. شما باید جامعه هدف خود را تشخیص داده و ببینید که آیا موضوعی که انتخاب کردهاید برای او جذاب است یا خیر؟ زیرا حتی اگر محتوای شما بسیار عالی نیز باشد اما موضوع آن برای مخاطبان شما جذابیتی نداشته باشد، به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید!
در این مرحله همچنین شما باید اهداف و استراتژیهای خود را از تولید محتوا مشخص کرده و مطابق آن اقدام به تولید کنید.
مرحله تولید محتوا
بعد از آن که تحقیق کافی راجع به موضوع مورد نظر انجام دادید، اهداف و استراتژیهای خودتان را مشخص کرده و در میان ایدههای مختلف بهترین را انتخاب کردید، زمان تولید محتوا خواهد رسید. شما میتوانید از ایدههای جذاب و مختلف استفاده کرده و یک محتوای خوب و البته مفید برای کاربران خود تولید کنید.
مرحله انتشار و یا عرضه محتوا
به این مرحله از چرخه عمر محتوا، گردش کار محتوا نیز گفته میشود. در این مرحله در ابتدا شما مرور نهایی روی محتوای خود خواهید داشت تا ایرادها و مشکلات آن به طور کامل برطرف گردد. بعد از آن نوبت به انتشار محتوا بر روی سایت یا شبکه اجتماعیتان است. انتشار محتوا تازه نقطه شروع کار است. شما باید بعد از انتشار محتوا با کاربران خود تعامل داشته و نظرات و بازخوردهای آنها را راجع به محتوا بدانید. با در نظر گرفتن این بازخوردها در صورتی که محتوای شما نیاز به ویرایش و به روز رسانی داشته باشد، باید حتما آن را تغییر دهید.
مرحله ارتقا و ترویج محتوا
این مرحله زمانی مورد بررسی قرار میگیرد که هنوز موضوعی که برای آن محتوا تولید کردهاید، موضوعی داغ و مورد بحث است اما شما متوجه شدهاید که بازدید از محتوای شما کم شده است. در این مرحله از چرخه تولید محتوا شما باید به دنبال ترویج محتوای تولید شده باشید. چگونه؟
شما میتوانید از روشهای مختلفی برای ترویج محتوای مورد نظرتان استفاده کنید:
میتوانید محتوای مورد نظرتان را در شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و یا اینستاگرام تبلیغ کنید. میتوانید در سایتهای پربازدیدی مانند یوتیوب محتوای خود را تبلیغ و معرفی کنید. از رپورتاژ آگهی استفاده کنید. با استفاده از ایمیل مارکتینگ و یا استفاده از پیامک مخاطبان خود را به دیدن محتوا تشویق کنید. از فیلمهای تبلیغاتی کوتاه چند دقیقهای و یا پادکستهای تبلیغاتی استفاده کنید. و...
مرحله به روز رسانی محتوا
همان طور که میدانید یک محتوای با کیفیت و خوب یک محتوای زنده است. محتوایی است که در هر زمان برای مخاطبان خود جذاب و مفید است. برای آن که محتوای شما نیز بتواند در این گروه از محتواهای با کیفیت قرار گیرد، باید همواره به دنبال به روز رسانی آن باشید.
این روزها ابزارهای مختلفی برای سنجش عملکرد محتوا و سایت در اختیار شما قرار دارد که معروفترین و پرکاربردترین آنها گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از این ابزار میتوانید اطلاعات بسیار مفیدی راجع به محتوای خود به دست آورید.
میتوانید ببینید میزان بازدید از سایت و محتوای مورد نظرتان چقدر بوده است؟ کاربران به طور میانگین چه زمانی در سایت شما بودهاند. آمار ارجاعات از سایتهای دیگر و شبکههای اجتماعی را ببینید. نرخ تبدیل داده را به دست آورید. تعداد صفحات بازدید شده را مشاهده کنید. با اطلاعات کاربران خود مانند سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره آشنا شوید. و.... با استفاده از این اطلاعات تحلیلی شما میتوانید همواره سایت و محتواهای خود را زنده و پویا نگه دارید. با توجه به این اطلاعات شما باید به طور مداوم به دنبال به روز رسانی مطالب سایت خود باشید و هیچ محتوایی را بعد از انتشار به حال خود رها نکنید!
مرحله حذف محتوا
این مرحله از چرخه عمر محتوا شامل تمامی محتواها نمیشود. برای مثال تصور کنید که شما یک محتوای خوب راجع به چند ماسک خانگی نوشتهاید. خواندن این محتوا به همان اندازه که امروز جذاب و کاربردی است، میتواند چند ماه و چند سال آینده نیز باشد.
حذف و یا آرشیو کردن محتوا بیشتر برای محتواهایی اتفاق میافتد که وابسته به زمان بوده و ماهیت خبری دارند. برای مثال شرایط وام ازدواج در سال 90 موضوعی است که تنها در همان سال مورد جست و جو و مطالعه قرار گرفته و در سال 99 کسی از آن مگر در موارد خاص و جهت تحقیق استفاده نمیکند. شما میتوانید این مطالب را یا به طور کامل از سایت حذف کرده و یا آرشیو کنید.
مهمترین مرحله از چرخه عمر محتوا چیست و چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟
در بخشهای بالاتر با مراحل مختلف چرخه عمر محتوا آشنا شدیم. شاید بیان این مساله که کدام مرحله در مقایسه با مراحل دیگر مهمتر است، کمی سخت باشد. زیرا تمامی مراحل ذکر شده برای موفقیت محتوا و سایت شما کاملا لازم و مهم است. هر گونه کوتاهی و اشتباه در هر کدام از مراحل میتواند تلاشهای شما را هدر داده و شما را به نتیجه مطلوبتان نرساند.
اما در میان موارد گفته شده، مراحل ترویج و به روز رسانی محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. شما باید بتوانید چرخه عمر محتوای منتشر شده را تا بیشترین زمان ممکن طولانی نگه دارید.
تصور کنید که شما یک محتواهایی کم بازدید را وارد سایت خود کردهاید که روز به روز امتیاز شما را از نظر سئو پایین میآورد. اگر بعد از انتشار هر محتوا به دنبال بررسی و تحلیل آن نباشید، ممکن است در زمان کوتاهی جایگاه خود را در موتورهای جست و جو از دست دهید و تلاشهایتان به هدر رود.
شما باید با بررسی نتایج ابزارهای تحلیلی متوجه شوید که روندی که در پیش گرفتهاید درست است یا نیاز به تغییر مسیر دارید؟ شاخصهای سئو محتوا را بررسی کنید. مشخص کنید که کدام محتوا کامنت، لایک و بازخورد بهتر و بیشتری گرفته است تا بتوانید در راهی که وارد شدهاید ثابت قدم باقی بمانید.
چرا چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مهم است؟
ممکن است شما به عنوان شخصی که مدیریت یک سایت را بر عهده دارد با خودتان فکر کنید که راه موفقیت در سئو و موتورهای جست و جو، اضافه کردن محتواهای جدید به سایت است و به روزرسانی محتواهای قبلی را بیفایده بدانید. باید به شما بگوئیم به همان اندازه که انتشار محتوای جدید بر سئوی سایت موثر است، به روز رسانی محتوا و پست قبلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این مساله نشان دهنده اهمیت چرخه عمر محتوا است که باید به آن توجه داشته باشید.
امروزه یکی از فاکتورهای مهم سنجش سئو توسط گوگل، به روزرسانی محتواهای قبلی است. زیرا با این کار گوگل متوجه میشود که سایت و مطالب شما هدفمند است و به نیازهای کاربران توجه ویژه دارد. به روز رسانی محتواهای قدیمی میتواند منجر به پیوندهای بیشتر، رتبه بندی بهتر در نتایج جست و جو و افزایش بازدیدها شود.
این روزها بسیاری از سایتهای موفق و مشهور از روش طولانی کردن چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مطالب توانستهاند گوی سبقت را از رقیبان خود بربایند. برای مثال روزنامه واشنگتون پست، روزانه بیش از 1200 مطلب و محتوا بر سایت خود بارگزاری میکند، این در حالی است که تنها 500 مقاله جدید در هر روز در تحریریه آن نوشته میشود! 700 مقاله دیگر چه؟! بله درست حدس زدید. مقالات دیگر مقالاتی هستند که از محتواهای قبلی به روزرسانی شدهاند.
تکنیکهایی برای طولانی کردن چرخه عمر محتوا و به روز رسانی آن
در این بخش از مقاله میخواهیم تکنیکهایی کاربردی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با کمک آنها مقالههای خود را به روز رسانی کرده و طول چرخه عمر محتوا را افزایش دهید.
نکته مهم آن که شما باید سعی کنید که درباره هر کلمه کلیدی بیش از 2 مقاله جدید در سایت خود بارگزاری نکنید! چرا؟ تصور کنید که شما بدون به روز رسانی یا حذف کردن مقالات قبلی خود راجع به یک کلمه کلیدی چند محتوای دیگر نیز نوشتهاید. حتی اگر جایگاه شما از نظر سئو بالا باشد، شما انگار برای بالا آمدن مقاله با خودتان رقابت میکنید! این مساله گوگل را گیج کرده و باعث کاهش رتبه شما از نظر سئو خواهد شد. بنابراین بهتر است با استفاده از تکنیکهای زیر به دنبال افزایش چرخه عمر محتوا و به روز رسانی آن باشید.
به روز رسانی و تغییر کلمات کلیدی
در صورتی که محتوای شما یک مقاله خوب و با کیفیت باشد، قطعا در آن علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از کلمات کلیدی کمکی نیز استفاده شده است. شما برای به روز رسانی و افزایش چرخه عمر محتوا میتوانید از تکنیک تغییر کلمه کلیدی استفاده کنید. یعنی با توجه به نیازهای روز کاربران و جست و جوی کلمات کلیدی پر طرفدار، کلمه کلیدی محتوای خود را تغییر دهید.
اضافه کردن بخشهای جدید به محتوا
تکنیک دیگر برای افزایش چرخه عمر محتوا اضافه کردن بخشهای جدید به محتوا است. در صورتی که میدانید محتوای شما هنوز جذاب و کاربر پسند است اما مدتی است که بازدید از آن کمتر شده است. میتوانید با اضافه کردن بخشهای جدید به محتوا آن را به روز رسانی کرده و مجددا به صدر نتایج جست و جو برگردید.
استفاده از بک لینکهای داخلی و خارجی
روش دیگر برای به روز رسانی مقاله و افزایش چرخه عمر محتوا استفاده از لینک سازیهای داخلی و خارجی برای مقالات است. میتوانید بخشهای کوچکی به مقالات خود اضافه کرده و آنها را به محتواهای جدیدی که در سایت خود منتشر کردهاید لینک دهید. این کار هم بازدید از محتوای قدیمی و هم جدید را بالا میبرد.
تصمیم گیری راجع به چرخه عمر محتوا متناسب با شرایط
خوب تا این جای کار با تعریف چرخه عمر محتوا، مراحل و اهمیت و تکنیکهای افزایش طول آن آشنا شدیم. در مرحله آخر میخواهیم بدانیم از چه استراتژی برای حذف یا به روز رسانی محتواهای موجود در سایت استفاده کنیم؟
شما باید با توجه به نتایج ابزارهای تحلیلی و نیازهای روز تشخیص دهید کدام مقاله میتواند هنوز برای مخاطب کاربردی و جذاب باشد و کدام مقاله باید از سایت حذف شود. وجود مقالات بی ارزش و قدیمی در سایت تنها باعث کند شدن سرعت سایت شده و هیچ بازدید جدیدی برای شما نخواهد داشت. بنابراین میتوانید این محتواها را حذف کنید. در موارد دیگر شما با در نظر گرفتن موضوع و نتایج تحلیلهای خود باید تصمیم بگیرید کدام محتوا را آرشیو و کدام را به روز رسانی کنید. داشتن یک استراتژی مناسب برای تصمیم گیری حذف و یا افزایش چرخه عمر محتوا میتواند تاثیر شگفت انگیزی بر سئو و موفقیت سایت شما داشته باشد.
جمعبندی
چرخه عمر محتوا از زمانی که شما اقدام به تولید محتوا میکنید آغاز شده و تا زمان حذف آن ادامه پیدا میکند. این چرخه دارای مراحل مختلفی است که هر کدام اهمیت و کاربرد ویژه خود را دارد. از نظر سئو افزایش چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مقالات به اندازه تولید محتوای جدید مهم و تاثیرگذار است. بنابراین شما باید بتوانید با استفاده از تکنیکهایی برخی از مقالات خود را به روز رسانی کنید.