بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - امروزه تولید محتوا در شکل های مختلف مانند اسلایدهای آموزشی، فیلمهای آموزشی، پادکستها و ... انجام میشود. در این مقاله از مدیروب قصد داریم شما را با مفهوم پادکست، انواع آن و نحوه تهیه پادکستها و پلتفروم های انتشار پادکستها آشنا کنیم.
امروزه تولید محتوا در اشکال مختلفی انجام میگیرد. وبسایتها، شبکههای اجتماعی، فیلمهای آموزشی، اسلایدهای آموزشی و پادکستها از انواع مختلف تولید محتوا هستند. پادکست یکی از محبوبترین روشهای یادگیری و رشد و توسعه فردی است. در دنیای پر مشغله امروزی، شاید فرصت برای یادگیری و آموزش مطالب جدید به سختی یافت شود، از این رو لازم است از تمام اوقات فراغت و یا اوقات مرده خود برای یادگیری استفاده کنید. گوش دادن به فایلهای صوتی، یکی از بهترین روشهای استفاده از تمام اوقات جهت یادگیری است. از این رو تولید و ساخت پادکستها از اهمیت بالایی برخوردار است. با ادامه متن همراه شوید تا با تعریف و نحوه تولید پادکست آشنا شوید.
پادکست چیست؟
به زبانی بسیار ساده، مجموعهای از محتواها و فایلهای صوتی دیجیتال که در اینترنت منتشر میشوند و از طریق پخش کنندههای دیجیتال، تلفن همراه و یا کامپیوتر قادر به پخش شدن هستند را پادکست (Podcast) گویند. پادکستها معمولاً به صورت سریالی منتشر میشوند و کاربرها میتوانند آنها را دنبال کنند و از مطالب جدید آن باخبر شوند. اصطلاح پادکست میتواند برای مجموعه فایلهای صوتی دیجیتال که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند نیز به کار رود.
به صورت کمی تخصصیتر، میتوان گفت که پادکست از ترکیب دو واژه انگلیسی آیپاد (iPod ) و برادکستینگ (broadcasting ) به معنای پخش همگانی تشکیل شده است. پاد همان دستگاههای قابل حمل است، به این معنی که محتوای فایلهای صوتی قابل حمل میباشند. برادکستینگ نیز به ویژگی رادیویی پادکست اشاره دارد.
ساخت پادکست میتواند پیرامون موضوعات متنوعی باشد. گاهی صحبتهای یک نفر درباره موضوعی خاص، گاهی مکالمه چند نفر، فایل های آموزشی، خلاصه کتابها و یا هر موضوع دیگری میتواند محتوای فایلهای صوتی را تشکیل دهد. از ویژگیهای خاص پادکستها میتوان به قابلیت مشترک شدن برای دریافت آنها و قابلیت دانلود فایلها اشاره کرد. از این رو شما میتوانید فایلهای صوتی را دانلود کنید و هر زمان و در هر جایی که دوست داشتید به آنها گوش دهید.
حال سوال این است که آیا این نوع فایلهای صوتی رایگان هستند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اکثر پادکستها رایگان ارائه میشوند اما برخی از آنها نیز با ارائه مبلغی کم در اختیار علاقهمندان قرار داده خواهند شد. شما دوستداران پادکستها میتوانید به سایتهای مخصوص پادکست سر بزنید و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنید.
تفاوت پادکست با برنامههای رادیویی
میتوان گفت که ساخت پادکستها شباهتهای زیادی به برنامههای رادیویی دارند، اما بسیاری از محدودیتهای برنامههای رادیویی در ساخت پادکستها وجود ندارد. بیشک این موضوع، از دلایل رشد سریع پادکستها است. حذف محدودیت زمانی برای پادکستها، از جمله تفاوتهای آشکار برنامههای رادیویی با پادکستها است. برنامههای رادیویی مدت زمان مشخصی دارند و در زمان معینی پخش خواهند شد. اما پادکستها این محدودیتها را ندارد و این نوع فایلهای صوتی میتوانند کوتاه در حد چند دقیقه و یا طولانی در حد ساعتها بحث و گفتگو باشند. همان طور که گفته شد، فایلهای پادکست را میتوان در هر زمانی که دوست دارید، گوش کنید.
از دیگر تفاوتهای آشکار این دو میتوان به حق انتخاب گوش دادن به محتوای مورد علاقه اشاره کرد. وقتی که شما رادیو را روشن میکنید، حق انتخاب گوش دادن به برنامهای خاص را ندارید، تنها میتوانید محتوایی را بشنوید که در حال پخش است. اما در پادکستها اینگونه نیست، شما میتوانید محتوای مورد علاقه خود را انتخاب کنید و همان فایلها را گوش دهید.
پادکستها محدویت برنامه ندارند. تولید کنندگان پادکستها میتوانند هر روز، هر هفته و یا هر ماه انواع مختلف پادکستها را تولید کنند، اما برنامههای رادیویی محدود هستند و به تعدادی مشخص باید تولید شوند. هر شخصی میتواند با کمترین هزینه و تجهیزانت به سادگی پادکست بسازد، اما تولید برنامههای رادیویی چندان کار سادهای نیست و نیاز به تجهیزات خاصی دارد. همچنین میتوان گفت که موضوعات پادکستها جذابتر، متنوعتر و آزادتر هستند. در کل میتوان گفت که گوش دادن به محتوای مورد علاقه بدون محدودیت زمانی، موجب شده که پادکستها محبوبیت بسیار بالایی را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کنند.
فواید گوش دادن به پادکست
شاید برای شما سوال باشد که فواید گوش دادن به پادکست چیست؟ با توجه به اینکه پادکستها فایلهای صوتی هستند، از این رو زمانی که امکان مطالعه ندارید، میتوانید به سادگی فایلهای صوتی مورد علاقه خود را گوش دهید. مثلاً وقتی شما در حال رانندگی هستید، پیادهروی میکنید و یا اینکه در اتوبوس نشستهاید، گوش دادن به فایلهای صوتی با موضوع مورد علاقهیتان میتواند بسیار مفید و جذاب باشد. پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی نیز میتواند برای گوش دادن به این نوع فایلها بسیار مناسب باشد.
با این کار شما میتوانید از وقت مرده خود، به بهترین شکل ممکن برای آموزش و یادگیری استفاده کنید. از فواید گوش دادن به پادکستها میتوان به یادگیری بیشتر موضوعات مورد علاقه اشاره کرد. تقویت مهارتهای شنیداری و همچنین بهبود تمرکز از دیگر فواید گوش دادن به فایل صوتی است.
ناگفته نماند که پادکستها در کنار جنبه آموزشی، جنبه سرگرمی هم دارند و میتوانند شما را برای مدت زمان طولانی سرگرم کنند. شما میتوانید به سادگی مشترک پادکستهای مورد علاقه خود شوید. شما میتوانید پادکستی را که میشنوید به راحتی عقب و جلو ببرید و مهمتر از همه به راحتی با سازنده پادکست تعامل داشته باشید، شما میتوانید نظراتتان را بنویسید، لایک کنید و یا اینکه به اشتراک بگذارید. به سادگی با کلید بر روی سابسکرایب و یا اشتراکگذاری در وبسایتهای پادکست، میتوانید مشترک پادکستها شوید تا از به روزرسانیها و ارائه اپیزودهای جدید با خبر شوید.
از کجا به پادکستها گوش دهیم؟
برای گوش دادن و یا دانلود پادکستها، امروزه اپلیکیشنهای مختلفی وجود دارد که میتوانید به سادگی آنها را بر روی گوشی موبایل، تبلت، لپتاپ و یا کامپیوترهای خود نصب کنید. با استفاده از این اپلیکیشنها به سادگی میتوانید پادکستهای مورد علاقه خود را پخش کنید. از جمله مهمترین اپلیکیشنها میتوان به اپلیکیشن پادکست اپل، کستباکس(Castbox)، گوگل پادکست (Google Podcast)، اسپاتیفای (spotify)، پاکت کست (Pocket Casts)، پادکست ادیکت (Podcast Addict) و ... اشاره کرد.
برخی از این اپلیکیشنها نسخه وب و یا کامپوتر را هم دارند و به سادگی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال میتوان گفت که اپلیکیشنهای آیتیونز و اسپاتیفای نسخه قابل نصب در رایانه دارند و کست باکس و گوگل پادکست نیز در مرورگر قابل اجرا هستند. برخی از پلتفرمهای آنلاین نیز در دسترس شما قرار داده شدهاند. از این دسته از پلتفرمها میتوان به blubrry، libsyn، Player FM، Stitcher و podchaser اشاره کرد.
این اپلیکیشنها با جمعآوری پادکستهای مختلف، دسترسی افراد به پادکستهای مورد علاقهیشان را بسیار ساده کردهاند. مخاطبان میتوانند بدون نیاز به جستجو در وبگاههای مختلف، به انواع محتوا دسترسی داشته باشند.
انواع فرم پادکستهای تولید شده
پادکستها در انواع مختلفی در اختیار مخاطبان قرار میگیرند. برای ساخت پادکست لازم است با انواع فرمهای مختلف آن آشنا شوید.
اولین و سادهترین نوع پادکستها، مدل تک نفره و یا یک میزبان (Solo Podcast) است. در این نوع پادکستها معمولاً یک شخص پیرامون موضوعی خاص، اطلاعاتی را در اختیار شنوندگان قرار خواهد داد. مانند پادکست های تولید شده در سایت مدیروب با موضوع استارتاپها پادکست مصاحبهای (The Interview Podcast) از دیگر انواع پادکستها است که شامل میزبان و یک شخص دیگری است که به برنامه دعوت شده است. در این نوع پادکستها در حین گفتگوی مهمان با میزبان و پاسخگویی به سوالات، اطلاعاتی در اختیار شنوندگان قرار میگیرد. فایلهای صوتی میزگرد یا گفتگو محور (Round Table Podcast) یکی دیگر از انواع پادکستها هستند که چندین مهمان و میزبان دارند. در این نوع پادکستها معمولاً افراد به صورت همزمان در مورد یک موضوع خاص با هم گفتگو میکنند. قصهگویی و داستانسرایی (Storytelling Podcast) یکی دیگر از انواع پادکستها هستند که میتوانند مخاطبان را به خود جذب کنند. پادکست قصهگو خود به دو دسته داستانی و غیر داستانی تقسیم میشود. و در آخر میتوان به ساخت پادکست ترکیبی (Hybrid Podcast) اشاره کرد. این نوع فایلهای صوتی، خود شامل چند نوع از فرمهای مختلف است. به عنوان مثال میتوان در یک فایل صوتی تک نفره، یک داستان تعریف شود، یا میتوان در عین تعریف قصه، با یک نفر به عنوان مهمان، مصاحبهای انجام شود.
چگونگی ساخت پادکست
تا اینجای بحث با تعریف پادکست، فواید آن، تفاوت آن با رادیو و انواع فرمهای مختلف آن آشنا شدیم، حال سوال این است که چگونه میتوان پادکست تولید کنیم و در کجا آن را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم مخاطبان زیادی را جذب کنیم. با ادامه متن همراه شوید تا با مراحل ساخت پادکست و نحوه انتشار آن آشنا شوید.
قبل از اینکه سراغ چگونگی ساخت پادکست برویم، لازم است به چند نکته در مورد پروسه تولید پادکستهای جذاب اشاره کنیم. اولین نکته اینکه پادکست خود را متمرکز نگه دارید. بهتر است در ساخت پادکست موضوعی متمرکز و کوتاه انتخاب کنید. هنگام تولید محتوا، به نوع مخاطب خود دقت کنید تا بتوانید بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید. لازم است در ساخت پادکستهای سریالی ثابت قدم باشید و قسمتهای مختلف را مرتب و به صورت پیوسته ارسال کنید. با رعایت حق کپی رایت، میتوانید قسمتهایی از یک یا چند موسیقی را در پادکست خود قرار دهید. نکته پایانی اینکه لازم است برای بهتر دیده شدن، پادکست خود را تبلیغ کنید.
قدم اول: تهیه لوازم و تجهیزات
برای ساخت پادکست اولین نکته تهیه لوازم مورد نیاز است. برای تولید پادکست به یک دستگاه ضبط کننده صدا و نرم افزار ویرایش صدا نیاز دارید. البته ناگفته نماند که ساخت پادکست به میزان قابل توجهی به ذوق و سلیقه هم نیاز دارد تا بتوانید مطابق میل کاربران، پادکستهای جذاب با محتوای با ارزش تولید کنید. شما همچنین میتوانید از انواع نرمافزارهای مختلف ضبط صدا بر روی گوشی خود بهره ببرید.
اگر میخواهید به صورت کمی حرفهای پادکست تولید کنید، لوازم و تجهیزات حرفهای از جمله میکروفن داینامیک یا یقهای، کارت صدا، Vocal Booth، پاپ فیلتر و ... میتواند یاریرسان شما باشند.
قدم دوم: آمادهسازی محتوا
یکی از پر اهمیتترین قسمتهای ساخت پادکست، توجه به محتوایی است که قرار است ارائه دهید. همهی ما میدانیم که مخاطبان تنها برای کیفیت بالای صدا و یا خوش صدا بودن گوینده، جذب پادکستها نخواهند شد. از این رو لازم است که محتوایی با ارزش را تولید کنید تا بتوانید مخاطبان را راضی کنید.
لازم است سعی کنید در حیطه تخصص و علاقه خود، موضوعات جذاب و خاص را برای ساخت پادکست آماده کنید. اگر موضوع انتخاب شده بتواند مخاطبان را به خود جذب کند، شما موفق عمل کردهاید. پس از انتخاب موضوع، لازم است منابع و اطلاعات مختلف را جمعآوری کنید و متناسب با موضوع خود، فرم خاص پادکست را انتخاب کنید.
قدم سوم: تدوین پادکست
قدم نهایی ساخت پادکست، تدوین است. پس از تولید پادکست، لازم است هر اپیزود توسط نرمافزارهای تدوین صدا، تدوین شود. مراحل تدوین اپیزودها شامل حذف قسمتهای اضافی، اضافه کردن موسیقی به اول و آخر اپیزود و همچنین برطرف کردن نویز صدا میشود. انواع نرم افزارهای تدوین صدا وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. لازم به ذکر است که تدوین صدا، تخصص خاصی نیاز ندارد و شما به سادگی میتوانید آن را توسط نرمافزارهای مختلف انجام دهید.
برخی از نرمافزارهای تدوین صدا به صورت رایگان ارائه شدهاند تا شما بتوانید از آنها بهره ببرید. شما میتوانید برای تدوین اپیزودهای تولید شده به سادگی نرمافزاررهایی از جمله Adobe Audition،Audacity ، GarageBand، Auto-Tune،Ableton Live و… را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.
قدم چهارم: انتشار پادکست
پس از ساخت پادکست لازم است فایلهای تولید شده توسط سرویسهای میزبان به گوش شنوندگان برسند. یکی از مرسومترین روشها برای انتشار پادکستها، استفاده از سرویسهای میزبان خارجی است. شما میتوانید پادکست خود را در بلوبری، لیبسین، پادبین و انکر انتشار دهید تا به گوش مخاطبان برسد. این سرویسها به سادگی قابلیت آپلود پادکستها را در اختیار شما قرار میدهند. شما تنها با پر کردن فیلدهای الزامی از جمله نام پادکست و توضیحات میتوانید پادکست خود را انتشار دهید.
یکی دیگر از راههای انتشار پادکست، استفاده از پلاگین وردپرس به نام PowePress است. برای این کار لازم است پلاگین رایگان PowerPress را بر روی سایت خود نصب و فعال کنید.
جمع بندی
در این مطلب با مفهوم پادکست و طریقه ساخت پادکست آشنا شدید. علاقهمندان به تولید پادکست، میتوانند به سادگی پادکستهای مختص به خود را تولید کنند. همان طور که گفته شد، پادکستها میتوانند اطلاعات مفید و جذابی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. اما تولید کنندگان پادکستها باید دقت داشته باشند که ساخت پادکست برای هر کسب و کاری مناسب نیست. از این رو لازم است قبل از ساخت پادکست، بازار هدف خود را به خوبی شناسایی کنید و متناسب با آن، به تولید پادکست بپردازید.