برند بیژن چگونه خلق شد؟
بازاريابي
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - بیژن پاکزاد میلیاردر ایرانی مقیم آمریکا، چندی پیش درگذشت . در این مطلب به برخی از جنبه های این برند معروف و لوکس پرداخته شده است. اما سوالی که هنوز نمی توان به آن پاسخ داد، سرنوشت این برند پس از فوت مالکش بیژن پاکزاد است.
على رغم بروز بحران اقتصاد جهانى و متزلزل شدن بازارهاى سهام در جهان، برند Bijan که براى تقریبا 30 سال، موفق به فروش گرانترین پوشاک مردانه جهان در Beverly Hill بود نه تنها متاثر از این بحران نشد که حتى 100 میلیون دلار نیز صرف تبلیغات چاپى و تلویزیونى خود کرد.
هدف بخش عمده اى از تبلیغات این برند، تشویق افراد به خرید اجناس آن به عنوان یک انسان رویایى بود. به گفته محبى، مدیر مالى برند Bijan، فروش لباسها و جواهرات این برند به طور کلى بیش از 20 میلیون دلار درآمد سالیانه و راه اندازى چهار خط تولید عطر نیز 50 میلیون دلار درآمد اضافه براى آن در بر داشته است.
با این حال او فقط یک بازیگر کوچک در صنعت دو میلیارد دلارى عطر سازى به شمار رفته و در عین حال نیزنمى توانست با ابر قدرتى مانند گوچى در دنیاى مد رقابت کند. فروشگاه هاى گوچى در سرتاسر جهان دو میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد دارند. با این وجود بیژن پاکزاد مقدار قابل توجهى از املاک تجارى درجه یک در Beverly Hills را در تملک داشت.
فروشگاه «Beverly Hills» او که با عنوان «Bijan» نیز شناخته مى شد، یک کاخ به سبک مدیترانه اى بود که در سال 1976 افتتاح شد و لباس هاى لوکسى مانند یک کت vicuna آمریکایى (بافته شده از پشم شتر بى کوهان آمریکایى) به قیمت 15 هزار دلار، یک روتختى پشمى chinchilla به قیمت 120 هزار دلار و یک ست چمدان از پوست کروکودیل به قیمت 65 هزار دلار را ارائه مى کرد.
دکور فروشگاه به فراخور شهرت فروشگاه از زیباترین شکل ممکن، با فرش هاى نفیس و دستبافت ایرانى به قیمت 500 هزار دلار، یک پلکان براق و برنجى به قیمت 400 هزار دلار و یک چلچراغ به قیمت 75 هزار دلار ساخته شده است. دیوارها با سایه اى آفتابى از رنگ زرد امضاى Bijan به شمار مى رود. وقتى او دومین فروشگاه خود در خیابان پنجم در نیویورک را در سال 1984 افتتاح کرد، از صرف هزینه 10 میلیون دلارى براى طراحى آن خبر داد.
حقیقتى که Bijan از آن به عنوان یک گام به سوى رسیدن به یک ایده درخشان استفاده مى کرد آن بود که «زنان و مردان آمریکایى واقعا فکر مى کنند که لباس آنها نشان دهنده شخصیتشان است.» این کار زمان بر و هزینه بردار بوده، اما فکر بزرگى بود.
او بسیار هوشمندانه و سنجیده کار مى کرد. همه این جزئیات تصویر Bijan را نزد مردم براى یافتن همه کالا هاى گران قیمت در جهان ارتقا مى داد. او در حالى که معتقد بود معرفى خود و محصولاتش یک نوع بازاریابى است، 100 میلیون دلار صرف تبلیغات چاپى و تلویزیونى برند خود کرد. در مرحله بعد، او به مشترى در خرید کالاى مورد نظر کمک کرده و مشترى با دیدن او Bijan را به یاد مى آورد که همه آن کارهاى خاص را براى او انجام مى دهد.
Bijan هنرمند و متفکرى بود که در پشت موفقیت هاى این برند قرار مى گرفت. حضور او در تبلیغات مجلهها این نکته را به یاد مشتریان مى آورد که یک کالا را نه از کارخانه بلکه با امضاى Bijan خریدارى مى کنند. مشتریان آمریکایى او اقداماتش را تحسین کرده و او را مى پرستیدند. او به نوبه خود در همه جا موفق بوده اما آمریکا فرصت نشان دادن ذوق و سلیقه او را فراهم مى کرد.
چرا یک انسان با درآمد 4 هزار دلارى، 6 هزار و 500 دلار به خرید یک کت Bijan اختصاص مى داد؟ این سوالى است که در پاسخ آن باید گفت: مردم براى یک کالاى گران قیمت ارزش قائل مى شوند. یک دلیل آن است که این قبیل کالاها منحصر به فرد به نظر رسیده و این پیام را به دیگران منتقل مى کند که این فرد توانایى مالى بالایى داشته و تلاش مى کند تا با افراد شبیه به خود معاشرت کند. اگر یک کالاى گران قیمت ارزان شود، کاهش تقاضا و در نتیجه افت ارزش آن را در پى خواهد داشت. این اعتقاد Bijan باعث شد که بحران اقتصادى بر روى تجارت آن تاثیر نداشته و مشتریان آن از هزینه هاى کسب و کار خود کم کرده ولى همچنان براى اجناس تولیدى این برند از خود علاقه نشان دهند. Bijan این تصور را رها نکرده و یقینا، او با داشتن یک جت اختصاصى، اتومبیل هاى گران قیمت، یک کاخ در Beverly Hills و تماس با موفقترین و قدرتمندترین مردان در سرتاسر جهان فردى خوشحال بود.
بیژن پاکزاد، طراح لباس هاى شیک و گران قیمت که فروشگاه او درRodeo Drive به عنوان فروشگاه گرانترین لباس هاى دنیا شناخته مى شد، در سن 71 سالگى در لس آنجلس درگذشت.
او با پشتکار فراوان روز به روز بر ثروت، تعداد فروشگاهها و مشتریان مشهور خود مى افزود. او در بیلبورد هاى تبلیغاتى و آگهى هاى خود در مجلات در کنار بازیگر آمریکایى «بو درک» و مایکل جردن حضور پیدا مى کرد. یک آگهى از طراحى هاى او به عنوان «فاخرترین پوشاک مردانه در جهان» نام برد. او ادعا مى کرد که براى 36نفر از روساى آمریکا لباس دوخته است اما فقط اسم چند تن از آنها را مانند کلینتون، اوباما و بوش بزرگ و کوچک بیان کرد.
در حقیقت، در مقایسه با بخش عمده اى از دیگر طراحان پوشاک لوکس در جهان، محصولات او با بالاترین قیمت در بازار ارائه مى شد که از آن قبیل مى توان به کت و شلوارهاى هزار دلارى و پیراهن هاى 200 دلارى اشاره کرد. با این وجود، نام Bijan، خاویار و کشتى تفریحى را به یاد ما مى آورد. در سال، 1982 او یک تپانچه اتوماتیک کلت 38 کالیبرى را طراحى کرد که قطعات طلاى 24 قیراطى را به قیمت 10 هزار دلار تولید مى کرد. او یک بار یک نوار الماس نشان به قیمت 20 میلیون دلار براى کار گذاشتن در میان موهاى خانم درک بازیگر و مدل معروف آمریکایى براى حضور در یک کمپین تبلیغاتى عطر را طراحى کرد. سال گذشته، رولز رویس از همکارى Bijan در طراحى یک خودروى کوپه به تعداد محدود به قیمت یک میلیون دلار خبر داد.
پاکزاد همچنین به عنوان یک شخص عاشق ماشین شناخته شده و رولز رویس زرد کلاسیک خود را در Rodeo Drive پارک مى کرد. در گاراژ او در Beverly Hills با ظرفیت 23 خودرو، یک Bentley و یک فرارى زرد، یک Aston Martin، یک بىام دبلیو، یک کادیلاک و بسیارى از دیگر اتومیبل هاى لوکس جهان متعلق به او وجود دارد. بیژن پاکزاد در چهام آوریل، در سال، 1940 در تهران به دنیا آمد. پدر او یک کارخانه دار ثروتمند بود که او را براى تحصیل در رشته طراحى به مدرسه هایى در سوییس و ایتالیا فرستاد.
براى مدت هفت سال او به طراحى پوشاک مردانه در فلورانس پرداخت. پس از مهاجرت به لس آنجلس در اوایل دهه 1970 اولین فروشگاه خود به نام Bijan را افتتاح کرد و به سرعت حوزه کارى خود را به تولید جواهرات، عطرها و لباس ورزشى تعمیم داد. پس از مدتى او به یک میلیونر تبدیل شد.
فروشگاه نیویورک که در سال 2000 بسته شد، جاذبه همیشگى براى مشتریان را از بین نبرد. علت این موفقیت تعیین قرار ملاقات با آنها بود که به عنوان یک سیاست منحصر به فرد به توضیح شرایط ویژه براى مصرف کننده و در نتیجه حفظ او در آینده مى پرداخت.
با این حال باید دید که سرنوشت این برند پس از مرگ بنیان گذار آنچه مى شود؟
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع: ویوان نیوز
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103490/