انگیزش: عوامل روانشناختی که رفتار را هدایت می کنند[1]
نوشته : کندرا چری[2]
ترجمه :دکتر امیر محبیان
انگیزش[3] همچون فرآیندی است که آغاز ، راهنمایی و حفظ رفتارهای هدفمند را تعریف میکند. انگیزش همان چیزی است که باعث میشود شما کارکنید ، چه این کنش نوشیدن یک لیوان آب برای کاهش تشنگی باشد یا خواندن کتاب برای کسب دانش.
نگاه دقیقتری به انگیزش
انگیزش دربرگیرنده عوامل زیستی، عاطفی، اجتماعی و شناختی است که رفتار را فعال میکنند. در کاربرد روزانه، واژه انگیزش بیشتر برای توصیف اینکه چرا یک فرد کاری را انجام میدهد، استفاده میشود. برای نمونه، ممکن است بگویید که یک دانشجو برای رسیدن به یک برنامه روانشناسی بالینی که هر شب در حال مطالعه است، انگیزه دارد.
انگیزش، "چرایی" پشت اعمال انسانی است. انگیزش تنها به عواملی که رفتارها را فعال میکنند؛ اشاره نمیکند؛ بلکه دربرگیرنده عواملی است که این اقدامات هدفمند را راهنمایی کرده و حفظ میکند. این انگیزهها بهندرت قابلمشاهده هستند. در عوض، افراد باید دلیل اینکه چرا مردم کارهایی را انجام میدهند ؛ بر پایه رفتارهای قابلمشاهده ، نتیجه گیری کنند. [1]
بهدرستی چه چیزی پشت سر این انگیزش ها که چرا ما عملی را انجام میدهیم ؛ وجود دارد ؟ روانشناسان نظریههای گوناگون انگیزش، از جمله تئوری رانه یا سائق، تئوری غریزه، و تئوری انسانی را پیشنهاد کردهاند. واقعیت این است که نیروهای گوناگونی وجود دارند که انگیزههای ما را راهنمایی و هدایت میکنند.
مؤلفههای انگیزش
هرکسی که تابهحال هدفی داشته است (مانند اینکه بخواهید 20 پوند از دست بدهید یا انجام یک ماراتن) چهبسا بیدرنگ میفهمد که صرف داشتن میل به انجام کاری کافی نیست. رسیدن به چنین هدفی مستلزم توانایی پافشاری علیرغم وجود موانع و ادامه کار علیرغم وجود مشکلات است.[2]
سه مؤلفه اصلی انگیزش وجود دارد: فعالسازی[4] ، پایداری[5] و شدت[6]
- فعالسازی دربرگیرنده تصمیمگیری برای آغاز یک رفتار ، مانند نامنویسی در کلاس روانشناسی است.
- پایداری دنبال کردن کوشش برای رسیدن به یک هدف است حتی اگر موانع نیز وجود داشته باشد. نمونهای از پایداری میتواند دورههای بیشتر روانشناسی برای کسب مدرک باشد ، گرچه به سرمایهگذاری قابل توجهی از زمان ، انرژی و منابع نیاز دارد.
- شدت را میتوان در تمرکز و قدرتی دید که پیگیری یک هدف بکار میرود.[3] برای نمونه ممکن است یک دانشآموز بدون کوشش زیاد پیش برود، در حالی که یک دانشآموز دیگر بهطور منظم مطالعه میکند، در بحثها شرکت میکند، و از فرصتهای پژوهشی بیرون از کلاس استفاده میکند. دانشآموز نخست فاقد شدت است، در حالی که دومی به دنبال اهداف آموزشیاش با شدت بیشتر است.
نظریههای انگیزش
چیزهایی که بهراستی به ما برای انجام کار انگیزه میدهند ؛ چه هستند؟ روانشناسان نظریههای مختلفی را برای توضیح انگیزه مطرح کردهاند:
غرایز[7]: نظریه غریزه انگیزش میگوید که این رفتارها از غرایز، که الگوهای ثابت و ذاتی رفتار هستند، انگیزه میگیرند. [4] روانشناسانی مانند ویلیام جیمز، زیگموند فروید، و ویلیام مک دوگال شماری از سائقهای بنیادی انسانی را پیشنهاد کردهاند که به رفتار انگیزه میدهد. این غرایز ممکن است دربرگیرنده غرایز بیولوژیکی باشند که برای ماندگاری یک ارگانیسم باارزش هستند: از جمله ترس، پاکیزگی و عشق.
سائقها و نیازها[8]: بسیاری از رفتارهای شما مانند غذا خوردن ، نوشیدن و خواب انگیزه بیولوژیکی هستند. شما نیاز بیولوژیکی به غذا ، آب و خوابدارید. بنابراین ، شما انگیزه خوراک خوردن ، نوشیدن و خوابیدن رادارید. نظریه رانه یا سائق نشان میدهد که مردم سائقهای بنیادین بیولوژیکی دارند و رفتارها به دلیل نیاز به تحقق این سائقها ایجاد میشوند.[5]
سطوح انگیختگی[9]: نظریه انگیختگی انگیزش نشان میدهد که افراد برای درگیر شدن در رفتارهایی تحریک میشوند که به آنها در حفظ سطح بهینه برانگیختگی یاری میکند. فردی که دارای برانگیختگی کم است ممکن است فعالیتهای آرامشبخش مانند خواندن کتاب را دنبال کند، در حالی که افراد با نیاز به برانگیختگی زیاد، ممکن است برای درگیر شدن در رفتارهای هیجانانگیز، و هیجان طلبیهایی مانند مسابقه موتورسیکلت انگیزه داشته باشند.
انگیزش برونی در برابر انگیزش درونی[10]
گونههای گوناگون انگیزش غالبا به عنوان برونی و یا درونی توصیف میشوند. انگیزههای برونی آنهایی هستند که از بیرون از فرد ناشی میشوند و بیشتر دربرگیرنده پاداشهایی مانند جوایز، پول، اعتبار اجتماعی، یا تعریف و تمجید میشود. انگیزههای درونی آنهایی هستند که از درون فردی به وجود میآیند مانند انجام یک جدول پیچیده تنها برای خشنودی فردی از حل مساله. [6]
منابع:
- Nevid JS. Psychology: Concepts and Applications. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning; 2013.
- Hockenbury DH, Hockenbury SE. Discovering Psychology. Macmillan; 2010.
- Zhou Y, Siu AF. Motivational intensity modulates the effects of positive emotions on set shifting after controlling physiological arousal. Scand J Psychol. 2015;56(6):613-21. doi:10.1111/sjop.12247
- Myers DG. Exploring Social Psychology. New York, NY: McGraw Hill Education, 2015.
- Siegling AB, Petrides KV. Drive: theory and construct validation. PLoS One. 2016;11(7):e0157295. doi:10.1371/journal.pone.0157295
- Tranquillo J, Stecker M. Using intrinsic and extrinsic motivation in continuing professional education. Surg Neurol Int. 2016;7(Suppl 7):S197-9. doi:10.4103/2152-7806.179231
Additional Reading
- Nevid JS. Psychology: Concepts and Applications. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning; 2013.
[1] Motivation: Psychological Factors That Guide Behavior, verywellmind.com
[10] Extrinsic vs. Intrinsic Motivation
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/108469/انگیزش--عوامل-روانشناختی-که-رفتار-را-هدایت-می-کنند