سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

راه شگفت‌انگیز مغز برای دور ریختن مواد زائد نکات خواندني

راه شگفت‌انگیز مغز برای دور ریختن مواد زائد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا / نگاهی بی‌نظیر به درون مغز انسان می‌تواند به توضیح این سوال کمک کند که چگونه مواد اضافی مانند موادی که ایجادشان منجر به بیماری آلزایمر می‌شود توسط مغز از بین برده می‌شوند.
سلول‌های مغز از مواد مغذی زیادی استفاده می‌کنند که به این معنی است که مواد زائد زیادی نیز تولید می‌کنند. دانشمندان برای مدتها تصور می‌کردند که مغز لوله‌کشی ویژه‌ای برای تخلیه زباله‌های سلولی، به‌ ویژه در هنگام خواب دارد و اکنون آنها توانسته‌اند این فرآیند را در موش‌ها ببینند. اما تنها شواهد فرعی از وجود سیستم مشابهی در افراد وجود داشت.
به نقل از آسوشیتدپرس، اکنون محققان به لطف نوع خاصی از تصویربرداری، سرانجام شبکه‌ای از کانال‌های کوچک پاکسازی زباله را در مغز افراد زنده کشف کرده‌اند.
دکتر خوان پیانتینو(Juan Piantino) از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان که گروهش روز دوشنبه این یافته‌ها را گزارش کردند، می‌گوید: من شک داشتم. ما به این قطعه نیاز داشتیم تا بگوییم این اتفاق در انسانها نیز می‌افتد.
مغز در هنگام خواب بسیار فعال است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن وجود زمان تمیز کردن عمیق است که توجه را به خود جلب کرده است زیرا در حالی که از دست دادن یک خواب خوب شبانه تفکر افراد را مختل می‌کند، کمبود خواب مزمن نیز یک عامل خطر برای زوال عقل در نظر گرفته می‌شود.
مغز چگونه خود را پاکسازی می‌کند؟
بیش از یک دهه قبل، دانشمندان دانشگاه روچستر برای اولین بار گزارش دادند که شبکه‌ای را یافته‌اند که آن را «سیستم گلیمفاتیک» (Glymphatic system) نامیدند. مایع مغزی نخاعی از کانال‌های اطراف رگ‌های خونی استفاده می‌کند تا به اعماق بافت نفوذ کند و مواد زائد را تا خروج از مغز حرکت دهد. عامل اصلی آلزایمر به نام بتا آمیلوئید، وقتی به موش‌ها تزریق شد، زمانی که حیوانات خواب بودند سریع‌تر از بین رفت.
به طور دقیق مشخص نیست که این شبکه چگونه کار می‌کند، اگرچه برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ضربان رگ‌های خونی به حرکت مایع پاک‌کننده مواد زائد به جایی که باید برود کمک می‌کند.
یافتن چنین سیستمی در افراد سخت بوده است. پیانتینو گفت که اسکن‌های منظم MRI می‌توانند برخی از این کانال‌های پر از مایع را شناسایی کنند، اما عملکرد آنها را نشان نمی‌دهند.
بنابراین گروه او در اورگان یک ردیاب را به پنج بیمار که تحت عمل جراحی مغز قرار داشتند و به شکل پیشرفته‌تری از MRI ‌نیاز داشتند، تزریق کردند. ردیاب زیر آن اسکن‌ها «روشن» شد و 24 تا 48 ساعت بعد، دیده شد که به‌طور تصادفی در مغز حرکت نمی‌کند، بلکه از طریق کانال‌ها درست مانند تحقیقات قبلی روی موش‌ها حرکت می‌کند.
این یک مطالعه کوچک اما به طور بالقوه مهم است.
دکتر جف ایلیف(Jeff Iliff) از دانشگاه واشنگتن، که به پژوهش پیشگام در پاکسازی زباله کمک کرد، برای آزمایش اینکه آیا خواب بهتر یا سایر درمان‌ها واقعا می‌تواند باعث دفع مواد زائد و بهبود سلامتی شود، می‌گوید: من باید عملکرد گلیمفاتیک را در افراد اندازه‌گیری کنم.
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که یک داروی قدیمی فشار خون که اکنون برای درمان اختلال اضطراب پس از سانحه(PTSD) استفاده می‌شود، ممکن است عملکرد گلیمفاتیک را بهبود بخشد، و ایلیف و همکارش در حال مطالعه آن در بیماران خاص هستند.
مطالعات بزرگتر بیشتری بر روی افراد سالم مورد نیاز است و پیانتینو، که آزمایشگاهش بر سلامت خواب تمرکز دارد، می‌خواهد آزمایش ساده‌تر و غیرتهاجمی‌تری پیدا کند.
او گفت: ما نمی‌توانیم همه این سؤالات را با تزریق ردیاب به مردم بررسی کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/757784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چون تلفن در یک اتاق دیگر بود، به تماس کمیته نوبل جواب ندادم!

اولین سلول درمانی اهدایی جهان در چین انجام شد

دومین ویدیوی جعبه‌گشایی مک‌بوک پرو M4 پیش از رونمایی منتشر شد

نهمین نشست «اخلاق کاربردی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران» برگزار شد

دستور قاضی آمریکایی پلی استور را از انحصار در می‌آورد

با این نانوفناوری نگران افت قند خون نباشید

تشخیص 15 دقیقه‌ای حمله قلبی با حسگر کاغذی

وعده ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ محقق می‌شود

احتمال استفاده از تراشه مدیاتک در گلکسی S25 سامسونگ چقدر بالاست؟

سمپاشی هوشمند اراضی کشاورزی با پهپادهای مجهز به بینایی کامپیوتر و هوش مصنوعی

دانشمندان راز تنظیم ساعت داخلی بدن را کشف کردند

دیدار سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی با 6 خانواده شهید در تبریز

افزایش رضایت‌مندی جامعه ایثارگری مهمترین هدف بنیاد شهید است

تراشه Kirin 9100 هواوی احتمالاً قیمتی مشابه اسنپدراگون 8 نسل 3 خواهد داشت

حق اختراع شیائومی برای گوشی جداشونده ثبت شد

فکر کردم دوستانم با من شوخی می‌کنند!

عامل انقراض تمدن‌های بیگانه در کمین انسان‌ها

در Silent Hill 2 Remake تلاش برای ترک شهر یک تروفی به شما می‌دهد

سایت سازمان امنیت داخلی اسرائیل هک شد

پس از 10 سال، دنباله یکی از بازی‌های تحسین‌شده ژانر وحشت وارد چرخه تولید شد

برنامه/ لانچر متن‌باز و کاربردی برای اندرویدی‌ها

آیفون 16 پرو مکس در تست باتری رباتیک بر تمام رقبا پیروز شد