سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

زبانی که صحبت می‌کنیم بر سرعت درک رنگ توسط مغز ما تأثیر می‌گذارد نکات خواندني

زبانی که صحبت می‌کنیم بر سرعت درک رنگ توسط مغز ما تأثیر می‌گذارد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایسنا/بر اساس تحقیقات جدید، صحبت کردن به زبانی که دارای کلمات مختلف در مورد سایه‌های مختلف رنگ است به مغز این امکان را می‌دهد که آن سایه‌ها را سریع‌تر از استفاده از زبانی که تنها یک کلمه برای آن رنگ دارد، درک کند. یافته‌ها بر تعامل مهم بین زبان و ادراک تأکید دارند.
چشمان ما می‌توانند میلیون‌ها رنگ متمایز را ببینند. با این حال، وقتی صحبت از زبانی که برای توصیف آنها استفاده می‌کنیم، به میان می‌آید، ما تا حدودی محدود هستیم و برخی از زبان‌ها ما را بیش از سایرین محدود می‌کنند.
به نقل از نیواطلس، به عنوان مثال، در زبان انگلیسی 11 کلمه رنگی اصلی وجود دارد: سیاه، سفید، قرمز، سبز، زرد، آبی، قهوه‌ای، نارنجی، صورتی، بنفش و خاکستری. زبان روسی دو کلمه برای آبی دارد یک کلمه که برای توصیف سایه‌های روشن‌تر استفاده می‌شود و یک کلمه که برای رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌شود. این در حالی است که، اگر به زبان نروژی صحبت بکنید، به یک کلمه اصلی برای توصیف رنگ آبی محدود می شوید.
در مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه علم و صنعت نروژ(NTNU) و دانشگاه اسلو(UiO) انجام شد، محققان دریافتند که صحبت کردن به زبانی که چندین کلمه برای سایه‌های رنگی مختلف دارد به مغز این امکان را می‌دهد که سایه‌ها را سریع‌تر از فردی که با زبانی که فقط یک کلمه دارد صحبت می‌کند، درک کند.
میلا دیمیتروا ولچانووا(Mila Dimitrova Vulchanova)، استاد آزمایشگاه اکتساب و پردازش زبان دانشگاه علم و صنعت نروژ و یکی از همکاران این مطالعه، می‌گوید: مطالعه ما نشان داد که توانایی شرکت‌کنندگان دوزبانه برای تمایز قائل شدن بین سایه‌های مختلف رنگ تحت تأثیر زبانی است که هنگام انجام کار استفاده می‌کردند.
ولچانووا ادامه می‌دهد: نتایج ما همچنین به پیوند پویای بین زبان و شناخت اشاره دارد، یعنی توانایی مغز برای دریافت، پردازش و بیان اطلاعات. تحقیقات نشان می‌دهد که این یک فرآیند دو طرفه است. این بدان معناست که زبان می‌تواند مقوله‌های شناختی را فعال کرده و بر آن تأثیر بگذارد، و برعکس، مکانیسم‌ها و مقوله‌های شناختی بر زبان تأثیر می‌گذارند.

سیاست و بازاریابی

سایه‌های مختلف رنگ آبی
محققان 106 شرکت‌کننده در مطالعه را که دو زبانه لیتوانیایی-نروژی بودند یا فقط لیتوانیایی یا نروژی(تک زبانه) صحبت می‌کردند، انتخاب کردند. همه شرکت‌کنندگان وظیفه‌ای را انجام دادند که در آن از آنها خواسته شد تا بین سایه‌های مختلف رنگ آبی در مقیاس یک تا 20 تمایز قائل شوند. محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا قبل از شروع کار تشخیص رنگ، هشت رقم تصادفی گفته شده را به خاطر بسپارند. کار تمایز رنگ بدون تداخل کلامی نشان دهنده شرایط کنترل آزمایش بود.
آنها دریافتند که درک رنگ شرکت کنندگان دو زبانه تحت تأثیر زبانی است که آنها در طول انجام این کار استفاده می‌کنند. «اثر دسته رنگ» زمانی که کار تشخیص رنگ با استنتاج کلامی زبان لیتوانیایی انجام شد، دیده شد. به زبان ساده، شرکت‌کنندگان دوزبانه زمانی که به زبان لیتوانیایی فکر می‌کردند، سریع‌تر بین رنگ‌های آبی روشن و تیره تمایز قائل می‌شدند، مزیتی که وقتی به نروژی فکر می‌کردند از بین می‌رفت.
شرکت‌کنندگان لیتوانیایی تک زبانه همچنین یک اثر دسته رنگی نشان دادند، در حالی که نروژی‌های تک زبانه آن را نشان ندادند، که نشان می‌دهد کسانی که از زبانی با دو کلمه برای آبی استفاده می‌کنند، می‌توانند سایه‌های مختلف را سریع‌تر از کسانی که از زبانی با تنها یک کلمه برای آبی استفاده می‌کنند، توصیف کنند.
وولچانوا می‌گوید: این نتایج از این ایده پشتیبانی می‌کند که زبانی که ما استفاده می‌کنیم می‌تواند بر درک ما از رنگ‌ها تأثیر بگذارد و این پیوند، بسیار پویا و وابسته به فعال‌سازی در مغز است. این نشان می‌دهد که زبان نه تنها نحوه ارتباط ما در مورد رنگ‌ها را شکل می‌دهد، بلکه بر دسته‌های رنگی که در دوران کودکی در مغز تثبیت می‌شوند نیز تأثیر می‌گذارد و این می‌تواند مستقیما بر نحوه درک ما از سایه‌های رنگ تأثیر بگذارد.
انسان‌ها نمادهای خاصی را به رنگ‌ها نسبت می‌دهند که ما از نظر زیستی، فرهنگی و شخصی به آنها پاسخ می‌دهیم. به عنوان مثال، قرمز رنگ خون است و اغلب نه تنها به عشق بلکه به خطر و پرخاشگری توصیف می‌شود. ارتباط آن با خطر به این دلیل است که علائم توقف در سراسر جهان قرمز هستند. آبی اغلب نماد آرامش و ثبات است، اما همچنین می‌تواند نشان دهنده غم و اندوه و افسردگی باشد. رنگ زرد می‌تواند با شادی و آفتاب، بزدلی یا ترس همراه باشد و همچنین برای علائم هشدار دهنده، اتوبوس‌های مدرسه و تاکسی استفاده می‌شود. بنابراین، رنگ به طور جدایی ناپذیری با روانشناسی، علم و احساسات مرتبط است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/748609/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خالق اصلی Flappy Bird هیچ ارتباطی با نسخه جدید این بازی ندارد

این روش جدید می‌تواند تعداد ماهواره‌های لازم برای پوشش اینترنت ماهواره‌ای را کاهش دهد

تشدید ارزبری موبایل و لوازم جانبی به اسم تولید ODM

وقوع ماه گرفتگی جزئی در روز چهارشنبه

بهره‌برداری 15 مرکز درمان ناباروری از تراشه‌های جداساز اسپرم

پیشتازی ایران در توسعه پیام‌رسان‌ها و قابلیت اتصال متقابل

سفر پرسرعت «پولاریس داون» از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی

پایان چشم انتظاری 38 ساله با شناسایی پیکر شهید البرزی

جوهرهای نانویی جایگزین جوهرهای فلزی در صنعت الکترونیک چاپی می‌شوند

مشخصات و رندرهای جدید هواوی واچ GT 5 لو رفت

اتفاق غیرمنتظره؛ مشتری اینتل پردازنده 14900K را به‌عنوان جایگزین 13900K دریافت کرد

تبلت لنوو تب پلاس با 8 اسپیکر و قیمت مقرون‌به‌صرفه رونمایی شد

بنیان‌گذار سابق راک‌ استار سازندگان بازی Immortals of Aveum را استخدام کرده است

هزینه تعویض باتری آیفون 16 پرو بیشتر از نسل قبل است

نینتندو از روش جالب خود برای بارگیری روان Tears of the Kingdom رونمایی کرد

پوستر تبلیغاتی شیائومی 14T Pro با تأیید مشخصات این گوشی فاش شد

از تحریم‌های سنگین تا ادامه درآمدزایی؛ هواوی زیر ذره‌بین

پروسه ساخت Dragon Quest 3 HD-2D Remake به پایان رسید

اپل با این محصولات همه رو غافل‌گیر کرد

دستیابی دانش‌بنیان‌ها به فناوری تولید آجر‌های نسوز

کالبدشکافی پیکسل 9 پرو فولد تعمیرپذیری بالای آن را نشان می‌دهد

امکان لمس اشیاء از هزاران کیلومترها دورتر