بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - لیست بهترین فیلم و سریال های تاریخ سینمای جهان با موضوع بازاریابی و فروش که با دیدن آنها تحول بزرگی در کسب و کارتان رخ خواهد داد.
برای اکثر ما فیلم و سریال بیشتر با ژانرهای کمدی، ترسناک، اکشن، درام و غیره معنی پیدا کرده که شاید بر روی طرز تفکر و سبک زندگی ما تغییر ایجاد کردهاند اما بعید است که باعث پیشرفت شغلی و کسب و کار ما شده باشند. برخی از ما هم فیلم دیدن را بهانهای برای جمعهای خانوادگی و دورهمی دوستانه و لذت بردن یا فراموش کردن اتفاقات بد یک روز انتخاب کردهایم.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا نگاه شما را به فیلمهای اطرافتان که شاید نام آنها را هم شنیده باشید تغییر دهیم. فیلم و سریالهایی که در این مطلب قصد داریم به شما عزیزان معرفی کنیم با موضوع بازاریابی و فروش هستند. ادعا نمی کنیم و سازندگان این فیلمها نیز چنین ادعایی ندارند که با مشاهده این فیلم و سریالها رویه شغلی و کاری شما دگرگون خواهد شد اما قطعا انگیزه، ایده و کمک بزرگی برای تغییر مسیر و پیشرفت خواهند بود. دقت داشته باشید که این لیست همیشه آپدیت خواهد شد پس این مطلب را ذخیره کنید و هر از گاهی به آن سر بزنید.
برترین فیلم و سریالهای تاریخ جهان با موضوع بازاریابی و فروش
شاید تاکنون فیلم و سریالهای زیادی با موضوع بازاریابی و فروش تولید شده باشند ولی ما تصمیم گرفتیم به مواردی اشاره کنیم که در این زمینه شهرت و موفقیتهای زیادی کسب کردهاند و حداقل یکبار خودمان آنها را دیدهایم تا بتوانیم به خوبی حس خودمان و تجربهای که داشتیم را منتقل کنیم. با ما همراه باشید.
• The Pursuit of Happiness در جستجوی خوشبختی:
اول از هر چیز باید بگوییم که این فیلم برگرفته از یک زندگی واقعی شخصی است که قصد دارد برای تأمین مخارج زندگی و پسر کوچکش، کارگزار بورس شود. در این راه تمام تلاش خود را به کار میگیرد و از فروش دستگاههای اسکنر پزشکی شروع میکند و همزمان به فکر شرکت در دوره کارآموزی با موضوع کارگزاری بورس است. از این فیلم یاد خواهید گرفت که چطور پشتکار، تلاش و ایمان به نتیجه تلاشهایی که میکنید شما را در عرصه شغلی موفق خواهد کرد.
• Boiler Room:
این فیلم با موضوع فروش است و روایتگر دانشجویی است که از دانشگاه اخراج شده و انتظارات بیش از حد و غیر واقع گرایانه پدرش او را تحریک میکند تا خودش را اثبات کند. به همین دلیل شغلی را شروع میکند که در آن به عنوان یک دلال سهام فعالیت دارد و به کمک آن موفقیتهای زیادی کسب میکند. در این فیلم یاد میگیرید که چطور باید محصولات خودتان را بفروشید و چطور در برخی مواقع دست نگه دارید و به ارزش کاری که میکنید فکر کنید.
• The Social Network ( شبکه اجتماعی):
این فیلم حول محوریت شبکه اجتماعی فیسبوک و فراز و نشیبهای دیجیتال مارکتینگ در پیرامون آن ساخته شده است. با دیدن این فیلم شما میتوانید به عنوان یک بازاریاب از ایدههای آن الهام بگیرید و با چالشهای دشواری که به دنبال هر ایده وجود دارد آشنا شوید. در این فیلم متوجه میشوید با اینکه حرفه بازاریابی، درآمد خوبی برای شما خواهد داشت اما اوضاع به سرعت تغییر میکند و باید محتوا و زمینههای فرهنگی را مقدم بر فروش بدانید. یاد خواهید گرفت که اگر محصول با کیفیت داشته باشید پول به سراغ شما خواهد آمد و وظیفه شما نیست که همه مشتریان را راضی نگه دارید.
• Wall Street (وال استریت):
این فیلم با فیلم گرگ وال استریت متفاوت است. در این فیلم یک سهامدار طمعکار را به تصویر میکشد که حاضر است برای رسیدن به موفقیت به هر کاری دست بزند و حتی فعالیتهای غیر قانونی انجام دهد. بنابراین برای شما که در حوزه بازاریابی و فروش فعالیت دارید با دیدن این فیلم متوجه خواهید شد که نباید برای رسیدن به موفقیت از برخی حد و مرزها عبور کنید. با دیدن این فیلم یاد خواهید گرفت که چطور ایدههای واضح از چیزی که به آن علاقه دارید بسازید، نیچ فعالیت خود را مشخص کنید، برندسازی شخصی انجام دهید، چطور از تکنیکهایی که جواب دادهاند استفاده کنید و چطور یک محیط کاری ایدهآل بسازید.
• Death of a Salesman( مرگ فروشنده):
این فیلم برگرفته از نمایشنامهای به همین اسم از آرتور میلر است و پیرمردی را به تصویر میکشد که چندین سال در یک شرکت بازاریاب بوده است. اما این فرد به دلیل استفاده از روشهای قدیمی و ناکارآمد نتوانسته موفقیت خوبی در جامعه سرمایه داری برای خود دست و پا کند با اینکه در شهر خود مشتریان خوبی دارد. در نهایت بعد از بازنشستگی به دلیل نداشتن حقوق مناسب و مقایسه زندگی خود با برادرش که در این حرفه بسیار موفق و ثروتمند است به فکر ایدههای جدید میافتد. با مشاهده این فیلم یاد خواهید گرفت که در بازاریابی و فروش همیشه باید از تکنیکهای روز دنیا استفاده کنید.
• Tommy Boy:
این فیلم در حوزه بازاریابی و فروش که با ژانر کمدی در هم آمیخته شده روایتگر فردی است که پس از فوت پدرش باید کارخانه خانوادگی خود را از ورشکستگی نجات دهد. در این فیلم شاهد ظهور یک فروشنده با استعدادی هستید که تحت فشارهای زیاد دست به اقداماتی میزند که بتواند کارخانه پدرش را حفظ کرده و مشتریان قدیمی را راضی نگه دارد. با دیدن این فیلم یاد خواهید گرفت که بازاریابی و فروش فراتر از شعار دادن و دست دادنهای مصنوعی با مشتریان است بلکه باید بتوانید به نیازهای آنها گوش دهید و آنها را رفع کنید تا موفق باشید.
• Pirates of the Silicon Valley: ( غارتگران دره سیلیکون)
اگر تا به حال به دنبال خرید کتاب، ویدیو یا صوتی از بیل گیتس و استیو جابز بودید که چطور توانستند دو شرکت غول و بزرگ دنیا یعنی اپل و مایکروسافت را بسازند و هنوز در صدر قدرت باقی بمانند با این فیلم جواب سؤالات خودتان را خواهید گرفت. در این فیلم با جمله معروفی از استیو جابز آشنا خواهید شد که میگوید: «هنرمند خوب کپی میکند و هنرمند حرفهای میدزدد» و بیل گیتس میگوید: «موفقیت یک تهدید است. حالتی است که افراد باهوش را به این فکر وا میدارد که نمیتوانند ببازند».
• Thank You for Smoking: (ممنون که سیگار میکشید)
این فیلم داستان فردی بازاریاب را نشان میدهد که در یک شرکت تنکابو و تولید کننده سیگار فعالیت دارد. این فیلم به شما نشان میدهد که چطور برخی افراد برای موفق شدن و پول در آوردن تبلیغاتی انجام میدهند و طوری بازاریابی برای محصولاتشان انجام میدهند که خودشان هم میدانند این محصول آن چنان هم مفید و مؤثر برای مشتریان نیست. تکنیک متقاعدسازی مشتری برای پذیرفتن حقایق با وجود مضرات و معایب آشکار در این فیلم به خوبی نمایان است. ضمنا به اشتباه فکر نکنید که مضمون اصلی این فیلم حمایت از تولید کنندگان سیگار است بلکه سیگار تنها یک محصول به عنوان نمونه است.
• Dead Poets Society: ( انجمن شاعران مرده)
در کمتر لیستی از فیلمهای مخصوص بازاریابی و فروش، اسم این فیلم را میبینید با اینکه یکی از تأثیرگذارترین فیلمها با این مضمون است. با دیدن این فیلم متوجه خواهید شد که اگر صاحب ایده هستید یا در مورد موفقیت یک ایده برای بازاریابی و فروش اطمینان دارید باید هر چه سریعتر آن را اجرا کرده و تست کنید. این فیلم به شما هشدار میدهد که چطور از دست دادن فرصتها میتواند به نابودی شما منجر شود.
• The Wolf of Wall Street: ( گرگ وال استریت)
یقینا یکی از بهترین فیلمها با موضوع بازاریابی و فروش همین فیلم گرگ وال استریت است که با بازی شاهکار لئوناردو دی کاپریو و کارگردانی مارتین اسکورسیزی تحسین همه را برانگیخت. این فیلم داستان فردی را به تصویر میکشد که با استعداد بینظیر خود در جلب نظر مشتریان، متقاعدسازی آنها و در نهایت فروش محصول سعی دارد ثروت زیادی را کسب کند. این فیلم برگرفته از زندگی واقعی جوردن بلفورت از بی پولی تا رسیدن به قلههای ثروت در سهام و بازار است.
• Moneyball: ( مانیبال)
فیلمی عجیب و تأثیر برانگیز که با دیدن آن یاد میگیرید چطور با روش غیر سانتیمانتال و غیر احساسی از دادههای مختلف رقبای خود استفاده کنید و به شکلی متفاوت از آنها جلو بزنید. اگر میخواهید یاد بگیرید که چطور با بودجه کم، اصلاحات انجام دهید، بنیانگذار ایدهآل چه ویژگیهایی باید داشته باشد، تجربه همیشه هم معلم خوبی نیست این فیلم را ببینید. همچنین با دیدن این فیلم متوجه خواهید شد که باید به ذات و استعداد درونی خودتان بیشتر اعتماد کنید، آمار و ارقام در بازاریابی و فروش حرف اول را میزنند و نباید با موفقیتهای کوچک مغرور شوید و به آنها بسنده کنید.
• Mad Men: (مد من)
سریال Mad Men سریالی درام مربوط به دهه 60 میلادی در نیویورک است و داستان گروهی از مردان و زنان را روایت میکند که در دنیای تبلیغات سعی میکنند در «هنر فروش» به تبحر و شهرت کامل دست پیدا کنند. در این فیلم میبینید که چطور شیوه بازاریابی و فروش حضوری با اینکه در دنیای دیجیتالی امروز قدیمی است اما هنوز روشی مؤثر محسوب میشود و با نوآوری و خلاقیت میتوان هنوز از آن استفاده کرد. با این حال هر چقدر این شرکت بزرگتر میشود، کارکنان و مدیران مجبور میشوند به روشهای جدیدتر روی بیاورند تا بتوانند پابرجا باشند.
• The Joneses: (خانوادهٔ جونز)
سریال محبوب و معروف بعدی در زمینه بازاریابی و فروش که درسهای زیادی برای یاد دادن به شما دارد. با دیدن این سریال متوجه خواهید شد که چطور از استراتژیهای یونیک و مؤثر برای بهبود فعالیتهای بازاریابی خودتان استفاده کنید. این سریال به شما یاد میدهد که چطور کاری کنید مشتریان با شناخت شما به سمت خرید محصولات حرکت کنند بدون آنکه نیاز به فعالیتهای بازاریابی گسترده و هزینهبر داشته باشید. خلاصه با دیدن این سریال به هر مهارتی که نیاز داشته باشید دست پیدا میکنید و هر قسمت آن، انگار به سؤالات شما پاسخ میدهد.
• House of Cards: (خانه پوشالی)
سریالی بسیار معروف با مضمون بازاریابی است که 5 درس بزرگ به شما خواهد داد که قطعا روی فعالیت شرکتتان تأثیر بزرگی خواهد گذاشت. هیچ موقع فرقی بین همکاران خانم و آقا قائل نشوید و سعی نکنید آنها را دور بزنید، در مورد اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک میگذارید محتاط باشید، به زیردستان خودتان احترام بگذارید، اولویت خود را حل مشکلات بگذارید و بدانید که هر چیزی پایانی دارد.
• The Founder: (بنیانگذار)
این داستان که در واقع در مورد سازنده مک دونالد است، شخصیت اصلی یک فروشنده دستگاه سازنده میلک شیک است. در این فیلم میبینید که چگونه بنیانگذار مک دونالد با ثبات و تعهدپذیری نسبت به اهداف اولیه کسب و کار توانسته به غول رستورانهای زنجیرهای در تمام دنیا تبدیل شود و بازاریابی و فروش چطور متحول شدند. با این حال با جنبههای سیاه و تاریک این قضیه هم آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که فعالیتهای بازاریابی و فروش باید حد و مرز مشخصی داشته باشند. با دیدن این فیلم یاد خواهید گرفت که چطور مشکلات خودتان را با مشتریان حل کنید و چطور باید ایده و رویکردهای مختلف را تست کنید. ضمنا به اهمیت قراردادهای کاری که با دقت نوشته شدهاند پی خواهید برد و اینکه هر تصمیم در بازاریابی مانند دومینو عمل میکند و اشتباه بودن آن کلیه فعالیتها را از بین خواهد برد.
• Lemonade 2009:
این فیلم در مورد 15 فرد بازاریاب حرفهای است که بعد از اینکه از کار بیکار شدند زندگی آنها به طور کل تغییر پیدا کرد. با این فیلم آموزنده و انگیزشی یاد میگیرید که چطور انگیزه خود را برای پیشرفت کردن کسب و کار و نوآوری و خلاقیت به کار بگیرید و مشتریان را به سمت خودتان جذب کنید حتی اگر در وضعیت بسیار بدی هستید.
• The Big Short: ( رکورد بزرگ)
فیلم بعدی در لیست ما با موضوع بازاریابی و فروش، فیلم The Big Short است که در رابطه با سرمایه گذاری و تجارت در مواقعی که بحران مالی و ورشکستگی قریب الوقوع را حس میکنید، درسهای زیادی برای گفتن دارد. با دیدن این فیلم یاد خواهید گرفت که بدون تحقیق کردن در مورد رقبا و آنالیز دقیق، کارها و رفتارهای آنها را تقلید نکنید و همیشه کارهای ریسک بالا و با درآمد زیاد مناسب نیستند. همچنین این فیلم به شما یاد میدهد که چطور با یک پیش بینی دقیق و تحلیل درست از شرایط موجود و درگیر نشدن در ظواهر ماجرا، میتوانید از یک واقعه شوم، به سلامت عبور کنید و تهدیدهای کسب و کارتان را به فرصت تبدیل نمایید.
• Suits:
سریال Suits یک فیلم با ژانر درام در حوزه بازاریابی و فروش است که شخصیت آن به دنبال نتایج بدست آمده از کمپینهای مختلف است. درسهایی که میتوانید با دیدن این سریال بگیرید این است که تأثیرگذاری مثبت اولیه نیاز به یک پرستیژ و ظاهر مناسب دارد، گاهی اوقات باید تصمیمات دشوار و پر ریسک برای کسب و کارتان بگیرید، شبکه سازی در بازاریابی و فروش بسیار مهم است، نباید اجازه دهید احساسات شما تصمیم بگیرند، اگر اعتماد بین شما و مشتریان بشکند از هیچ راهی نمیتوان آن را دوباره ساخت و همیشه موفقیت کوچک بهتر از باخت بزرگ است.
کلام آخر
در این مطلب لیستی از بهترین فیلم و سریال های تاریخ سینما و تلویزیون با موضوع بازاریابی و فروش معرفی شدند که هر کدام بر روی یک یا تعدادی از تکنیک های این حوزه تمرکز داشته اند. اگر شما هم از آن دسته مدیران و یا علاقه مندانی هستید که می خواهید در این صنعت موفق شوید حتما توصیه می کنیم که زمانی مجزا برای مشاهده آنها اختصاص دهید. فیلم و سریال های نامبرده در لیست منابع آموزشی معتبر و البته با سبک متفاوت در حوزه بازاریابی و فروش هستند که به ارتقای شغلی و کاری شما کمک زیادی خواهند کرد