سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازار کجاست ؟ مديريت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - بازار کجاست ؟
در بازاریابی، بازار را تمام افرادی تعریف می کنند که به محصول یا خدمتی علاقه دارند و منابع لازم برای تهیه ی آن را در اختیار دارند همچنین از طرف قوانین منعی برای تهیه ی آن ندارند. بدین ترتیب، مفهوم بازار در بازاریابی با کل جمعیت آغاز می شود و به تدریج به بخشهای کوچکتری همان طور که در شکل زیر نمایش داده شده است، تقسیم می شوند.
این دسته بندی با کل جمعیت شروع می شود، و اصطلاحات متفاوتی بر اساس سطح محدود کردن بازار به کار گرفته می شود :
بازار بالقوه (potential market)، شامل آن دسته از مشتریانی است که به محصول یا خدمت مورد تظر علاقه دارند !
بازار موجود (available market)، آن بخشی از بازار بالقوه است که علاوه بر علاقه مندی به محصول مورد نظر، امکانات لازم (پول) برای تهیه ی محصول یا خدمت را نیز دارند.
بازار موجود واجد شرایط نیز (qualified available market)، افرادی هستند که هر سه ویژگی علاقه، امکانات و عدم منع قانونی را دارا باشند.
بازار هدف (target market)، بخش بسیار مهمی از بازار است، که توسط شرکت برای ارائه ی خدمت یا فروش محصول برگزیده شده است. در اینجا چند نکته را می توان استنباط نمود و بایستی به هنگام انتخاب بخش مورد نظر بازار، به این موارد توجه نمود :
- آیا افراد موجود در بازار هدف، به محصول یا خدمت علاقه دارند ؟ (یا به عبارتی آیا بازار هدف را در داخل بازار بالقوه انتخاب کرده ایم ؟) . انتخاب بازار هدف در جایی که افراد علاقه ای به محصول یا خدمت ما ندارند، اشتباه خطرناکی است.
- آیا افراد در بازار هدف، امکانات لازم برای تهیه ی محصول را دارند ؟ ( یا به عبارتی آیا بازار هدف را در داخل بازار موجود انتخاب کرده ایم ؟ ).
- همچنین بازار هدف نباید، برای استفاده از محصول یا خدمت ما دارای منع قانونی باشند.
باید توجه داشت، که موضوع بخش بندی بازار، نیاز به دقت و مطالعه دارد، در اینجا تنها نکات استنباط شده از، تعاریف بالا را ذکر کردیم.
بازار رخته شده (penetrated market)، بخشی از بازار هدف شرکت است که محصول یا خدمت مورد نظر را خریداری کرده است.
پرواضح است که اندازه ی بازار، ثابت نیست، و با تغییر سلیقه و علاقه مردم، میزان درآمد و قوانین همچنین قیمت محصول یا خدمت ما، اندازه ی بازار تغییر خواهد.
شرکت ابزارهایی را برای تغییر در شرایط بازار خود دارد:
می تواند سعی کند سهم خود را از بازار هدف افزایش دهد
و یا با کاهش قیمت، بخشی از بازار بالقوه را به بازار موجود تبدیل کند.
با تبلیغات بازار بالقوه را افزایش دهد.
زمانی در آمریکا، مشتریان موتورسیکلت جوانان خشن و قانون شکن بودند، هوندا با استفاده از تبلیغات خود این ذهنیت مردم را تغییر داد و بازار موتورسیکلت را در آمریکا تسخیر کرد. هوندا در تبلیغاتش مردی را همراه با فرزند خویش سوار بر موتورسیکلت نشان داد و با خط درشت زیر تصویر نوشت : « انسانهای دوست داشتنی سوار موتورسیکلت هوندا می شوند. ».(You meet the nicest people on a Honda) تصویر این تبلیغ هوندا را که در Life Magazine و در تاریخهای 23 جولای 1965 و 27 آگوست سال 1965 و 10 سپتامبر 1965 و 18 مارچ 1966 چاپ شده است را در ادامه مشاهده می فرمایید.

تبلیغ هوندا در سال 1965 - 1966


تبلیغ هوندا در سال 1965 - 1966

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حل رجیستری آیفون 14 و 15 تا چند هفته دیگر

آنر مجیک 7 پرو و مجیک 7 لایت در اروپا عرضه شدند

تبدیل زباله‌های هسته‌ای به ماده‌ای ارزشمند و کمیاب

بازی تتریس وارد یک فایل PDF شد و حالا می‌توانید آن را روی مرورگر اجرا کنید

ویدیویی واقعی از تعمیرِ تلسکوپ هابل

جلسه هم افزائی مدیر کل بنیاد سمنان با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در مورد مسائل و مشکلات حوزه ایثارگری

قابلیت جدید ChatGPT می‌تواند کارهای شما را یادآوری کند

نخستین قطار متروی فیبرکربنی جهان حرکت کرد

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

«دید در شب» چطور کار می‌کند؟

وزیر ارتباطات: آمار کاربران استارلینک در ایران گمانه‌زنی است

گوشی تاشو نوبیا فلیپ 2 معرفی شد

آغاز پروژه انتقال یک خانه کوچک به کره ماه

صرفه‌جویی در مصرف برق به کمک راهکارهای باستانی

برخاستن بالگرد تنها با فشردن یک دکمه ممکن شد

آویشن، زنجبیل و نقره به کمک زخم‌های دیابتی می‌آیند

نشاط‌ آوری را به‌ صورت جمعی و مشارکتی ایجاد کنیم/ ورزش‌ های باستانی سلامت را تامین و تضمین می‌کند

دستیابی آمریکا به اولین سیگنال اینترنت کوانتومی بدون اختلال

موتورولا از نسل جدید موتو G و موتو G Power رونمایی کرد

ستار هاشمی: اعلام اسامی فیلترشکن‌فروش‌ها در حوزه ماموریت وزارت ارتباطات نیست

مارک زاکربرگ 5 درصد دیگر از کارمندان «متا» را اخراج می‌کند

«چت‌جی‌پی‌تی» اکنون می‌تواند کارهایتان را یادآوری کند

اولین موتور توربین هیدروژن مایع جهان با موفقیت آزمایش شد

ستار هاشمی: یکی از بزرگترین استاتید من یوتیوب بوده است

افزایش قیمت گلکسی S25 تأیید شد؟

دانشمندان یک لرزه‌نگار با شن و ماسه ساختند

خودنمایی یک جرم بسیار درخشان کنار ماه

«رصدخانه ورا روبین» اولین عکس خود را گرفت

گام مهم دانشگاه مینه‌سوتا در مقابله با آنفلوانزای پرندگان ‏

میعادگاه تداوم روحیه جهادی در جانبازان «ورزش» است

ضخامت اوپو Find N5 در یک ویدیو رسمی نشان داده شد

تصاویر تبلیغاتی جدیدی از سری گلکسی S25 افشا شد

ماه گرگ، مریخ را بلعید!

تولید قرص کلسیم نانویی برای پیشگیری از پوکی استخوان

تیک‌تاک آماده تعطیلی در آمریکا می‌شود

گوگل به‌دلیل بی‌اعتنایی به جریمه‌های قبلی، بار دیگر در روسیه جریمه شد

صف آرایی 6 سیاره منظومه شمسی در آسمان شب‌های پایانی دی‌ماه

تبدیل سلفی به استیکر؛ ویژگی بعدی واتساپ

ال‌جی هدفون مجهز به گرافن تولید کرده است

توزیع عادلانه خدمات به خانواده معظم شهدا و ایثارگران از اولویت‌های سازمان است

محدودیت جدید چین: نوجوانان در یک ماه آینده فقط می‌توانند 15 ساعت ویدیوگیم بازی کنند

تولید سوخت هواپیما از پلاستیک بازیافتی

این گوشی‌های سامسونگ به اولین آپدیت ماهانه سال 2025 مجهز شده‌اند

کشف ویژگی‌های بی‌سابقه در یک سیاه‌چاله فعال

انتقاد تندوتیز خالق اندروید از بیل گیتس و مایکروسافت

افزایش بازده واکنش شکافت آب با فتوکاتالیست اصلاح شده با رنگ

زمان عرضه گلکسی S25 Slim حوالی اردیبهشت خواهد بود

اندونزی به تعیین «حداقل سن» برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کند

با سه ترفند کاربردی آیفون آشنا شوید