چین سریعترین قطار جهان را میسازد
چهارشنبه 8 اسفند 1403 - 11:16:23
|
|
سیاست و بازاریابی - ایسنا /چین سریعترین نمونه اولیه قطار پرسرعت جهان را با سرعت 450 کیلومتر در ساعت آزمایش میکند. چین پیشتازی خود را در راهآهن سریعالسیر با سه قطار برتر تثبیت خواهد کرد. به نقل از آیای، چین در حال نزدیکتر شدن به بهرهبرداری از قطاری است که میتواند سریعترین قطار پرسرعت جهان شود. به گفته وزارت حمل و نقل این کشور، نمونههای اولیه این قطار موسوم به CR450 به سرعت آزمایشی 450 کیلومتر در ساعت (281 مایل در ساعت) دست یافتهاند و انتظار میرود با سرعت عملیاتی حدود 400 کیلومتر در ساعت حرکت کنند. هنگامی که خدمات تجاری این قطار آغاز شود، CR450 میتواند از مدل CR400 چین که در سال 2017 معرفی شد و در حال حاضر با سرعت 350 کیلومتر در ساعت حرکت میکند، پیشی بگیرد. قطار CR450 در حال انجام آزمایشات و ارزیابیهای جامع است. مهندسان مؤسسه تحقیقاتی لوکوموتیو و وسیله نقلیه آکادمی علوم راهآهن چین(CARS) به ویژه بر مساله «کنترل وزن» تمرکز کردهاند و اطمینان حاصل میکنند که هرگونه کاهش جرم، یکپارچگی ساختاری را به خطر نمیاندازد. مهندسان چینی میگویند در حین کاهش وزن، باید اطمینان حاصل کنیم که استحکام آن کاهش نمییابد و حتی به دلیل سرعت بیشتر باید استحکام آن را افزایش دهیم. درست مانند فردی است که میخواهد در حالی که قدرتمند میشود، لاغر هم بشود. این شامل تغییرات ساختاری و نوآوریها در مواد است. روشهای آزمایش، پیشرفتها و سایر فناوریها برای دستیابی به تعادل لازم، حسگرهایی بر روی ریلها نصب شده است که دادههای وزن قطار را به صورت در لحظه از هر چرخ به یک سیستم نظارتی منتقل میکند. محققان همچنین برای اولین بار کل منطقه «بوژی» یا «هزارچرخ» را در زیر قطار محصور میکنند تا مقاومت هوا را به حداقل برسانند که عاملی حیاتی در سرعتهای بسیار بالاست. هزارچرخ یا بوژی (Bogie) یا «ارابه واگن» گونهای شاسی است که حملکننده محورها و چرخهای یک وسیله نقلیه به ویژه قطار است. واژه بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است که در لغت به معنای محور است. بوژی به سامانه حرکتی واگن گفته میشود و متشکل از قاب (تیرهای طولی و عرضی)، مجموعه فنربندی (سامانه تعلیق)، مجموعه چرخ و محور، مجموعه ترمز و ادوات مربوطه است. بوژی ضمن توزیع یکنواخت وزن واگن روی ریل، موجب سهولت در گردش واگن هنگام عبور از قوس، ایمنی سیر، آسانی مبادله واگن بین راهآهنهای با عرض خط مختلف و افزایش ظرفیت بارگیری واگن در بار محوری ثابت میشود. ها دلی(Ha Dalei)، طراح ارشد مرکز تحقیقات مهندسی ملی حمل و نقل ریلی در چین میگوید: اطمینان از صیقلی بودن کل بدنه قطار، مقاومت را در حین کار به حداقل میرساند. قطار CR450 در میان دیگر ویژگیهای فنی، بر روی سیستم خنککننده با آب با کشش مغناطیس دائمی پیشرفته، با طراحی ارتقاء یافته بوژی برای پایداری کار میکند. مهندسان چینی همچنین بیش از 4000 حسگر را برای نظارت بر همه چیز از بدنه قطار گرفته تا سیستمهای کنترل آن و تشخیص آتش، به همراه یک سیستم ترمز اضطراری چند سطحی برای افزایش ایمنی ساختهاند. نمونههای اولیه این قطار، هر کدام دارای ساختار هشت محوره با ترکیبی از واگنهای برقی و بدون موتور هستند. تسلط قطارهای سریعالسیر چین چین علاوه بر CR400 قطارهای رکوردشکن دیگری را نیز راهاندازی کرده است. قطار مَگلِو شانگهای با فناوری شناور مغناطیسی با حداکثر سرعت در حدود 431 کیلومتر (268 مایل) در ساعت کار میکند. قطار مغناطیسی یا مَگلِو (Maglev ) به معنای شناوری مغناطیسی، گونهای سامانه ترابری توسط قطار است که از دو مجموعه آهنربا استفاده میکند؛ یک مجموعه برای بلند کردن و شناور کردن قطار بر روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو. مزیت این کار، نبود اصطکاک بین قطار و ریل است. قطار مغناطیسی در طول مسیرهای خاص «میانبرد» (معمولاً 320 تا 640 کیلومتر) میتواند با قطار تندرو و هواپیماها رقابت کند. در فناوری قطار مغناطیسی، دیگر واحدی تحت عنوان لوکوموتیو وجود ندارد و تنها یک بخش متحرک وجود دارد و آن خود قطار است. قطار در امتداد یک مسیر راهنمای آهنربایی حرکت میکند که ثبات و سرعت قطار را کنترل میکند. به حرکت درآوردن و شناورسازی به هیچ قطعه متحرکی نیاز ندارد. این کار با قطارهای خودکشش که دارای چندین قطعه متحرک در هر بوژی هستند، کاملاً در تضاد است. به همین دلیل قطارهای مغناطیسی ساکتتر و آرامتر از قطارهای معمولی هستند و قابلیت حرکت با سرعتهای بسیار بالایی را دارند. چین با وجود رقابت شدید جهانی میان کشورهایی نظیر فرانسه، ژاپن و اسپانیا، در حال حاضر تنها کشوری است که خدمات ریلی تجاری پرسرعت را با سرعت 350 کیلومتر در ساعت انجام میدهد. سرعت عملیاتی 400 کیلومتر در ساعت برنامهریزی شده برای قطار CR450، رهبری چین را در این عرصه مجدداً تأیید میکند. اگرچه نمونههای اولیه CR450 آزمایشهای دینامیکی ثابت(استاتیک) و کمسرعت را در کشش، ترمز و کنترل صدا پشت سر گذاشتهاند، اما مهندسان قصد دارند در آزمایشهای آینده سرعت را به تدریج افزایش دهند. هدف این است که سیستمها را برای شرایط واقعی، کاهش بیشتر ارتعاشات، کاهش مصرف انرژی و کاهش سطح سر و صدا اصلاح کنند. این قطار جدید پس از تایید کامل برای عملیات تجاری، نه تنها از قطارهای پرسرعت دیگر در سراسر جهان پیشی خواهد گرفت، بلکه چین را به تنها کشور میزبان سه قطار سریع السیر روی زمین تبدیل خواهد کرد.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/770833/چین-سریعترین-قطار-جهان-را-میسازد
|