سیاست و بازاریابی - زومیت / پس از اعلام برنامهی دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفهی 10 درصدی بر کالاهای چینی، وزارت دارایی چین پیشنویسی پیشنهادی را منتشر کرد تا براساس آن محصولات چینی با کاهش 20 درصدی دراختیار خریداران قرار بگیرند.
طبق گزارش DigiTimes Asia، اقدام وزارت دارایی چین در درجهی اول پاسخی به مالیاتهای وارداتی پیشنهادی آمریکا بود؛ این اقدام بر تمام محصولات غیرچینی تأثیر خواهد گذاشت و باعث میشود قابلیت رقابت آنها در برابر کالاهای چینی کمتر شود. اگرچه مزیت 20 درصدی وضعشده از سوی چین برای محصولات داخلی اعمال میشود، پیشنهاد دولت چین در درجهی اول بر کالاهای تولیدی صنعتی تمرکز دارد.
کارشناسان میگویند سیاست جدید چین محصولات آمریکایی فروختهشده در چین را هدف قرار میدهد که میتواند بر برخی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه مانند اینتل و انویدیا تأثیر منفی بگذارد. چین با وجود تحریمهای متعدد و روبهافزایش ایالات متحده، همچنان بهعنوان یکی از بازارهای بزرگ باقی مانده است.
دولت چین تنها نهادی نیست که بر تمرکز بیشتر بر محصولات داخلی، بهویژه در بخش تراشهها، تأکید میکند. برخی از بزرگترین انجمنهای صنعتی چین، از جمله انجمن اینترنت چین، انجمن صنعت نیمهرساناهای چین، انجمن خودروسازان چین و انجمن ارتباطات مخابراتی چین، همگی از شرکتهای چینی خواستهاند تا وابستگی خود به تراشههای ساخت آمریکا را کاهش دهند.
اکثر نهادهای ذکرشده میخواهند اولویت را به محصولات چینی بدهند یا همکاری با سایر شرکای بینالمللی را گسترش دهند. انجمن صنعت نیمهرساناهای چین بیانیهای مطبوعاتی منتشر کرد و گفت: «تراشههای آمریکایی دیگر ایمن و قابل اعتماد نیستند و چین مجبور خواهد بود آنها را با احتیاط خریداری کند.»
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/764656/واکنش-چین-به-تعرفههای-ترامپ؛-پیشنهاد-کاهش-20-درصدی-قیمت-محصولات-داخلی