سیاست و بازاریابی
هوش مصنوعی OpenAI توهم زد!
شنبه 5 آبان 1403 - 13:38:14
سیاست و بازاریابی - مهر / ابزار هوش مصنوعی اوپن ای آی برای تبدیل صوت به متن، جملاتی می سازد و به متن می افزاید که باعث ایجاد چالش جدیدی شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، شرکت «اوپن ای آی» ابزار رونویسی مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام «ویسپر» (Wisper) را با ادعای آنکه دقت و قدرتی معادل یک کاربر انسانی دارد، عرضه کرده است.
اما ویسپر یک چالش اساسی دارد. به گفته مهندسان نرم افزار، توسعه دهندگان و محققان آکادمیک ممکن است این ابزار بخشی از متن یا حتی جملاتی کامل را خودش بنویسد. این کارشناسان معتقدند برخی از متن های اختراعی این ابزار ممکن است حاوی اظهارات نژادی، خشونت آمیز یا حتی درمان های پزشکی خیالی باشد.
به گفته آنها چنین جملاتی مشکل ساز هستند زیرا از این ابزار در چند صنعت در سراسر جهان برای تبدیل مصاحبه ها، تولید متن در زمینه فناوری های مصرفی محبوب و ساخت زیرنویس برای ویدئوها استفاده می شود.

نکته نگران کننده تر، عجله مراکز پزشکی برای استفاده از ابزارهای مبتنی بر ویسپر برای رونویسی مشاوره های بیماران با پزشکان است. حال آنکه اوپن ای آی قبلا هشدار داده از این ابزار نباید در حوزه هایی با ریسک زیاد استفاده شود.
گستره کامل این مشکل را به سختی می توان تعیین کرد اما محققان و مهندسان اعلام کرده اند در فعالیت هایشان اغلب با توهمات ابداعی ویسپر روبرو شده اند. به عنوان مثال یک محقق دانشگاه میشیگان مشغول انجام تحقیقی از جلسات عمومی بود و در هر 10 رونویسی کلیپ صوتی که او بررسی کرده بود 8 مورد حاوی توهمات ویسپر بودند. پس از آن وی تلاش خود برای ارتقای این مدل هوش مصنوعی را آغاز کرد.
یک مهندس یادگیری ماشینی نیز می گوید او بیش از 100 ساعت نمونه رونویسی که ویسپر انجام داده بود را تحلیل و در حدود نیمی از آنها توهمات این هوش مصنوعی را مشاهده کرده است. محقق سومی نیز مدعی شده هنگام بررسی 26 هزار متنی که با کمک ویسپر ابداع شده، تقریبا در هر یک از رونویسی ها توهمات این ابزار را مشاهده کرده است.
این چالش حتی در رونویسی از نمونه های کوتاه و با کیفیت صوتی نیز وجود دارد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/759028/هوش-مصنوعی-OpenAI-توهم-زد!
بستن   چاپ