سیاست و بازاریابی
ایلان ماسک در مقابل موکش امبانی!
چهارشنبه 2 آبان 1403 - 12:56:58
سیاست و بازاریابی - ایسنا /رقابت بین دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان، ایلان ماسک و موکش امبانی، در حال شدت گرفتن است و آنها برای رویارویی در بازار اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای هند آماده می‌شوند.
پس از اینکه دولت هند هفته گذشته اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای پهن باند به جای مزایده به صورت اداری تخصیص داده می‌شود، نبرد بین این دو میلیاردر شدت گرفت.
به نقل از بی‌بی‌سی، ماسک پیش از این از مدل حراجی که امبانی را حمایت می‌کرد، انتقاد کرده بود. سرویس پهن‌باند ماهواره‌ای، دسترسی به اینترنت را در هر نقطه از پوشش ماهواره فراهم می‌کند.
این مزیت، آن را به گزینه‌ای قابل اعتماد برای مناطق دورافتاده یا روستایی تبدیل می‌کند که در آن خدمات سنتی مانند DSL که از خطوط تلفن یا کابل برای انتقال داده استفاده می‌کند در دسترس نیست. همچنین به پر کردن شکاف دیجیتالی که به سختی قابل دسترسی است کمک می‌کند.
تنظیم کننده مخابرات هند هنوز قیمتگذاری این سرویس را اعلام نکرده است و خدمات اینترنت ماهواره‌ای تجاری هنوز آغاز شده است. با این حال، طبق پیش‌بینی‌ها، مشترکان اینترنت ماهواره‌ای در هند تا سال 2025 به دو میلیون نفر خواهد رسید.
برخلاف اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک، که از ماهواره‌هایی در مدار پایین زمین(LEO) در فاصله 160 تا 1000 کیلومتری از سطح زمین برای سرویس‌دهی سریع‌تر استفاده می‌کند، SES ماهواره‌هایی در مدار متوسط ‌زمین(MEO) است که در ارتفاع بسیار بالاتری کار می‌کند که مقرون به صرفه‌تر است. سیستم گیرنده‌های روی زمین سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت کرده و آن را به شکل داده‌های اینترنتی پردازش می‌کنند.
استارلینک دارای 6419 ماهواره در مدار و چهار میلیون مشترک در 100 کشور جهان است. او از سال 2021 قصد راه‌اندازی خدمات در هند را داشته است، اما موانع نظارتی باعث تأخیر در آن شده است.
بسیاری از افراد می‌گویند اگر شرکت ایلان ماسک این بار وارد هند شود، تلاش‌های نخست وزیر نارندرا مودی(Narendra Modi) برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزایش خواهد یافت.

سیاست و بازاریابی


همچنین به تلاش‌های دولت او برای برجسته کردن وجهه خود به عنوان طرفدار تجارت کمک می‌کند و با این ادعاها مقابله می‌کند که سیاست‌هایش به نفع تاجران برجسته هندی مانند آقای امبانی است.
در حالی که مزایده‌ها در گذشته برای آن سودآور بوده است، دولت هند از تصمیم خود برای تخصیص طیف‌های ماهواره‌ای به صورت اداری این بار دفاع و ادعا می‌کند که با هنجارهای بین‌المللی مطابقت دارد.
گرت اوون(Gareth Owen)، تحلیلگر فناوری می‌گوید که طیف ماهواره‌ای معمولا از طریق مزایده تخصیص نمی‌یابد، زیرا هزینه‌های مربوط به آن می‌تواند بر منطق مالی یا سرمایه‌گذاری در تجارت تأثیر بگذارد. در مقابل، تخصیص اداری تضمین می‌کند که این طیف به طور عادلانه بین بازیکنان واجد شرایط توزیع می‌شود و به استارلینک نیز فرصتی برای ورود به رقابت می‌دهد.
اما شرکت ریلاینس(Reliance) امبانی می‌گوید با توجه به فقدان مقررات قانونی واضح در هند در مورد نحوه ارائه خدمات پهن باند ماهواره‌ای به طور مستقیم به مردم، یک مزایده برای تضمین رقابت منصفانه ضروری است.
در حالی که فناوری‌های ماهواره‌ای رقابت فوری ندارند، به سرعت در حال پیشرفت هستند. شرکت‌های مخابراتی در هند و کسب‌وکارهای زمینی بزرگ، می‌ترسند که عرصه ماهواره‌ها به زودی رقابتی‌تر شود و سلطه آنها را به چالش بکشد.
نزدیک به 40 درصد از جمعیت 1.4 میلیارد نفری هند هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و مناطق روستایی بیشتر این موارد را تشکیل می‌دهند. چین نیز خانه‌ی تقریبا 1.09 میلیارد کاربر اینترنت است که تقریبا 340 میلیون بیشتر از 751 میلیون کاربر در هند است. نرخ پذیرش اینترنت در هند همچنان از میانگین جهانی 66.2 درصد ‌عقب‌تر است، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این کشور در حال کاهش فاصله خود با سایر کشورهاست.
اینترنت ماهواره‌ای اگر قیمت مناسبی داشته باشد می‌تواند بخشی از این شکاف را پر کند و حتی به رونق اینترنت اشیا(IoT) کمک کند، شبکه‌ای که اشیاء روزمره را به اینترنت متصل می‌کند و به آنها امکان می‌دهد با یکدیگر اتصال برقرار کنند.
با همه این موارد باید گفت که نبرد بین دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان بر سر اینترنت فضایی واقعا آغاز شده است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/758840/ایلان-ماسک-در-مقابل-موکش-امبانی!
بستن   چاپ