سیاست و بازاریابی
سیستم برخاستن خودکار هواپیما تحت آزمایش قرار می‌گیرد
دوشنبه 2 مهر 1403 - 12:56:52
سیاست و بازاریابی - ایسنا /سیستم برخاستن خودکار هواپیما به منظور کاهش خطر برخورد دُم هواپیما به زمین یا موانع، تحت آزمایش قرار می‌گیرد تا حاشیه خطا را کاهش دهد و به خلبانان اجازه دهد در طول برخاست اولیه بدون خطر تماس دم با موانع یا زمین در شرایط مطلوب عمل کنند.
یک نوآوری پیشگامانه در فناوری هوانوردی آماده است تا برخاست هواپیماها را تغییر دهد و آنها را ایمن‌تر و کارآمدتر کند.
شرکت امبرائر(Embraer) در برزیل که به تازگی اولین سیستم برخاست خودکار هواپیماهای مسافربری را معرفی کرده است، آزمایش پرواز خود را آغاز کرده است.
در حال حاضر اکثر هواپیماهای تجاری مجهز به سیستم‌های فرود خودکار هستند که ایمنی را در هنگام فرود در آب و هوای چالش برانگیز و دید کم افزایش می‌دهد،‌اما برخاست(takeoff) تا حد زیادی بدون تغییر بوده است.
به گفته امبرائر، «سیستم برخاست پیشرفته E2» با هدف کاهش بار کاری خلبانان و افزایش ایمنی و همچنین بهبود برد و وزن برخاست، هواپیماها را قادر می‌سازد تا مسافت بیشتری را طی کنند.
هدف فناوری برخاستن خودکار عملکرد بهتر از خلبانان انسانی است
به گفته پاتریس لندن مهندس شرکت امبرائر و مشارکت کننده در این پروژه، این سیستم به طور مداوم از خلبانان بهتر عمل می‌کند، زیرا عملکرد یکنواختی را در هر برخاستن ارائه می‌دهد. او خاطرنشان می‌کند که اگر هزار عملیات برخاست انجام دهید، می‌توانید انتظار هزار نتیجه یکسان را داشته باشید.
این شرکت آزمایش پروازِ سیستم جدید برخاست خود را آغاز کرده است و قصد دارد تا سال 2025 قبل از معرفی آن در فرودگاه‌های منتخب، تأییدیه مقامات هوانوردی را دریافت کند.
شرکت امبرائر از چالش‌های اخیر بوئینگ برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار استفاده کرده و به عنوان تولید کننده پیشرو در جت‌های تجاری با حداکثر 150 صندلی ظاهر شده است. این شرکت تاکنون نزدیک به 1700 هواپیما را از خانواده محبوب E-Jet خود که در سال 2004 راه اندازی شده، تحویل داده است.
در اوایل سال جاری، شرکت «امریکن ایرلاینز» 90 هواپیمای جت منطقه‌ای E175 را سفارش داد که هر کدام می‌توانند حدود 80 مسافر را در خود جای دهند و قصد دارد تا سال 2030 کل این ناوگان را با هواپیماهای امبرائر راه‌اندازی کند.
شرکت امبرائر در سال 2018 چندین مدل از خانواده E-Jet را با موتورها، بال‌ها و سیستم‌های الکترونیکی جدید به‌روزرسانی کرد و آنها را به عنوان سری E2 معرفی کرد. در حال حاضر، دو نوع از آن موسوم به «E-190-E2» و «E-195-E2» در حال خدمت هستند که دومی بزرگتر است و می‌تواند تا 140 مسافر را در خود جای دهد و آنها را در رقابت مستقیم با ایرباس A220 قرار می‌دهد.
امبرائر قصد دارد سیستم برخاست خودکار جدید خود را در این هواپیماها معرفی کند. لوئیس کارلوس آفونسو معاون ارشد مهندسی و توسعه فناوری امبرائر به تازگی این سیستم را بر روی یک هواپیمای واقعی به پرواز درآورد و به قابلیت‌های چشمگیر آن اشاره کرد.
برخاست ایمن‌تر و سریع‌تر با سیستم برخاست جدید
این سیستم هواپیماها را قادر می‌سازد تا زودتر و با زاویه تندتر بدون خطر برخورد دُم با باند فرودگاه به هوا بلند شود. برخورد دم با زمین حادثه‌ای خطرناک است که در آن دم هواپیما اغلب به دلیل خطای خلبان با باند یا مانعی در حین بلند شدن تماس پیدا می‌کند.
به گفته آفونسو، این دقت، حاشیه خطا را کاهش می‌دهد و به خلبانان این امکان را می‌دهد تا در طول چرخش اولیه بدون خطر تماس دم با موانع، نزدیک‌تر به شرایط مطلوب عمل کنند.
شرکت امبرائر می‌گوید این بهینه‌سازی، وزن برخاست را افزایش می‌دهد و بارگیری مسافران بیشتر یا برد بیشتر تا 350 مایل دریایی را ممکن می‌کند. این سیستم کارهایی را ممکن می‌کند که قبلاً با همان هواپیماها و فرودگاه‌ها بدون سیستم برخاست خودکار در دسترس نبودند.
در حال حاضر امبرائر قصد دارد این سیستم را در سه فرودگاه لندن سیتی در انگلیس، فلورانس در ایتالیا و سانتوس دومونت در برزیل معرفی کند.
با این حال، این پیشرفت به معنای حرکت به سمت اتوماسیون کامل یا حذف یکی از خلبانان نیست. آفونسو می‌گوید این سیستم به سادگی مرحله برخاستن را به اتوماسیون اضافه می‌کند و به سیستم خلبان خودکار یا اتوپایلت اجازه می‌دهد تا در فرآیند برخاستن هواپیما نیز درگیر شود، اما حضور و نظارت خلبان همچنان ضروری است و در صورت اختلال در سیستم، کنترل را به دست خواهد گرفت.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/755827/سیستم-برخاستن-خودکار-هواپیما-تحت-آزمایش-قرار-می‌گیرد
بستن   چاپ