سیاست و بازاریابی
این چینیِ از رده خارج را قرار است به ایرانی‌ها بفروشند
پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 - 12:10:37
سیاست و بازاریابی - زوتی تی 300 – Zotye T300 یک کراس اوور کامپکت، ارزان قیمت و چینی است و تقریبا 4 سالی می‌شود که از رده خارج شده، اما با این وجود، سایپا قصد دارد تا آن را به ایران وارد کند.

گجت‌نیوز: زوتی تی 300 – Zotye T300 یک کراس اوور کامپکت، ارزان قیمت و چینی است و تقریبا 4 سالی می‌شود که از رده خارج شده، اما با این وجود، سایپا قصد دارد تا آن را به ایران وارد کند.

سیاست و بازاریابی


حاشیه‌های شرکت سایپا تمامی ندارد! آن‌ها در روزهای گذشته، منت واردات چانگان CS35 Plus را روی سر مردم گذاشتند و حالا هم نوبت آن رسید تا یک خودرو چینی و از رده خارج را با قیمت نجومی به مردم قالب کنند. خودرویی که به جز کشور چین، در هیچ کشوری خریدار ندارد و همان چینی‌ها هم 4 سالی می‌شود که قید خرید آن را زده‌اند. در ادامه کار، از مشخصات فنی و قیمت زوتی T300 سایپا صحبت می‌کنیم و بیشتر با این تحفه چینی آشنا می‌شویم. کراس اوور زوتی T300 ، قرار است با نام DL5 پارس خودرو وارد ایران شود و سرنوشت خود را به دست مونتاژکاران بسپارد. این خودرو در زمان حیات خود، بیشتر با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی شناخته می‌شد، اما حالا سایپا قصد دارد تا نسخه توربو شارژ آن را مونتاژ کند؛ چه شتر گاو پلنگی شود! همچنین کراس اوور DL5 پارس خودرو تا ابتدای سال 2020 روی خط تولید زوتی قرار داشته و حدودا 3 سالی می‌شود که با بازار خودرو، خداحافظی کرده، اما قرار است دوباره و برای کشورهایی مثل ایران، بازهم تولید شود؛ پس اگر خوب است، چرا تولیدش متوقف شد و خود چینی‌ها آن را نمی‌خرند؟
مزایا و معایب کراس اوور DL5 پارس خودرو
مزایا
مولتی مدیا لمسی
اتوهلد و ترمز پارک برقی
معایب
کم آپشن بودن (کمی بهتر از تندر 90) طراحی قدیمی در ظاهر و کابین قدرت کمتر پیشرانه نسبت به رقبا (ام وی ام X55 پرو تقریبا 16 اسب بخار بیشتر قدرت دارد)

سیاست و بازاریابی


طراحی ظاهری و ابعاد
اندازه و ابعاد زوتی T300 شامل 4405 میلی متر طول، 1830 میلی متر عرض و 1640 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2610 میلی متر می‌رسد. از نظر قد و هیکل، شاید ام وی ام ایکس 55 پرو و لیفان X70 نزدیک‌ترین گزینه به این خودرو باشند. وزن آن هم تقریبا 1360 کیلوگرم است. در یک کلام، طراحی این خودرو به سال 2016 باز می‌گردد؛ البته یک مدل کانسپت هم بر اساس آن طراحی شده که فوق العاده زیباتر است اما نسخه کانسپت زوتی تی 300 هیچ وقت به مرحله تولید نرسید. جلو پنجره و فرم چراغ‌های آن، دقیقا حس و حال لیفان ایکس 70 را دارد و نمای کناری هم به لطف رینگ‌های کوچک و 16 اینچی، دنیای مالک خود را حسابی زشت می‌کند. یک طرح عجیب هم روی آینه‌های جانبی به چشم می‌آید که اصلا دلیل وجود آن را نمی‌فهمیم.
نمای عقبی هم که شاهکار است! فقط به فاصله‌ی زیادی که بین سپر عقب و سطح زمین ایجاد شده نگاه کنید؛ آیا ظاهر سیستم اگزوز حال شما را بد نمی‌کند؟ فرم دیفیوزر را هم که انگار یک کودک 5 ساله از توابع ساوه طراحی کرده و مه‌ شکن‌های عقبی هم مثل اینکه به زور در این قسمت جا شده‌اند. بی دلیل نیست که شرکت زوتی، این محصول را با عجله از بازار چین جمع کرده تا بیشتر از این، آبروی خود را نبرد!

سیاست و بازاریابی


طراحی کابین و داشبور
اگر فکر می‌کنید که «تپه‌‌ی داشبورد و اتاق» از دید مهندسان چینی در امان مانده، کاملا در اشتباه هستید. حتی از روی عکس هم می‌توان فهمیده که با چه عطیقه‌ای طرفیم و کیفیت متریال کابین در زوتی T300 چقدر پایین است. پشت فرمان (که D کات هم نیست)، ترکیبی از کلاستر دیجیتال و عقربه‌های آنالوگ را داریم و نمایشگر مولتی مدیا هم از نوع LCD و 10 اینچی است که ما را به یاد محصولات 8 سال قبل چین می‌اندازد. روی کنسول میانی هم دکمه‌های اتوهلد و ترمز پارک برقی به چشم می‌آیند که احتمالا در نسخه وارداتی به ایران، ترمز دستی جایگزین آن‌ها شود. همچنین اهرم دنده اتوماتیک هم از نوع سنتی است و خبری از دنده الکتریکی نیست. شارژر فندکی هم در این قسمت دیده می‌شوند. البته زوتی قول داده که در مدل 2023، طراحی داشبورد را شبیه به عکس بالا کند اما هنوز این خبر رسمی نشده است.

سیاست و بازاریابی


مشخصات فنی و آپشن‌های زوتی T300
کاپوت کراس اوور زوتی T300 را که بالا می‌زنیم، یک موتور 1.5 لیتری توربو شارژ با توان 140 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6000 RPM) و 215 نیوتن گشتاور (در دور موتور 4000 RPM) را می‌بینیم. گیربکس زوتی T300 را می‌توانید از بین گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک CVT انتخاب کنید که هر دو آن‌ها، توان موتور را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کنند. البته این خودرو در کشور چین، با موتور توربو شارژ ضعیف‌تر هم ساخته می‌شود که فقط 112 اسب بخار قدرت داشت. امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن‌های زوتی T300 آنقدر زیاد نیستند و در چند کلمه خلاصه می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
سیستم تعلیق مک فرسون در محلو جلو و تورشن بیم (محور پیچشی) در محور عقب
رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی
سیستم تهویه هوای اتوماتیک
قفل مرکزی و ریموتی
فرمان کمک برقی
کروز کنترل
ترمز پارک برقی و اتوهلد
سنسور پارک و دوربین دنده عقب
سیستم ترمز ABS و EBD
چراغ‌های هالوژنی در جلو
دی لایت
2 ایربگ برای سرنشین‌های ردیف جلو
ایزوفیکس
صندلی برقی با گرمکن برای راننده

سیاست و بازاریابی


قیمت خودرو و تاریخ ورود به ایران
باز هم یادآوری می‌کنیم که کراس اوور زوتی T300 فعلا تولید نمی‌شود؛ پس نمی‌توانیم قیمت مدل صفر کیلومتر را آن را بگوییم اما قیمت زوتی T300 یا همان کراس اوور DL5 پارس خودرو در سال 2019، بین 6.6 تا 13.6 هزار دلار بالا و پایین می‌شد. به نظر می‌رسد که خودرو DL5 پارس خودرو قرار است با موتور 1.5 لیتری توربو شارژ 140 اسبی و همراه گیربکس اتوماتیک به ایران بیاید که همین موارد، قیمت آن را به 13 هزار دلار می‌رسانند. پیش بینی می‌شود که قیمت زوتی T300 یا همان DL5 پارس خودرو در ایران، حدود 1.5 میلیارد تومان و شاید کمی بالاتر باشد. به گزارش چرخان، درحال حاضر حدود هزار دستگاه از زوتی T300 مدل 2023 به کشور وارد شده و در آینده‌ای نزدیک، این عدد قرار است به 7 هزار دستگاه افزایش یابد.
کراس اوور DL5 پارس خودرو ، ماشین خوبی است؟
زوتی T300 یا همان DL5 پارس خودرو در تست تصادف C-NCAP ، پنج ستاره ایمنی و امتیاز 56.4 را دریافت کرده است اما هیچ وقت پای آن به موسسات تست درست و حسابی مثل یورو انکپ باز نشده. فروش آن در کشور چین هم تقریبا موفق بوده اما در خارج از چین، حرفی برای گفتن ندارد و فقط چند صباحی مهمان روسیه و امارات بوده که فروش چندانی هم نداشته. آپشن‌های این خودرو، تقریبا در حد تندر 90 است و طراحی ظاهری و کابین آن هم به سال 2016 بازمی‌‌‌گردد. البته زوتی T300 با مدل 2023 به خط تولید بازگشته اما اینبار فقط برای کشورهای خارجی مثل ایران!

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/692146/این-چینیِ-از-رده-خارج-را-قرار-است-به-ایرانی‌ها-بفروشند
بستن   چاپ