سیاست و بازاریابی
8 نکته برای بهینه سازی فرم ورود کاربر
دوشنبه 27 تير 1401 - 11:32:35
سیاست و بازاریابی - اگر یکی از دغدغه‌های ذهنی شما به عنوان طراح، ایجاد یک فرم ورود جذاب است که تجربه کاربری عالی به کاربران ارائه دهد، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
بهینه سازی فرم ورود کاربر
شاید در ابتدای امر طراحی فرم ورود کاربر کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما در عمل اینطور نیست. تجربه نشان داده اطمینان از بهینه سازی فرم ورود کاربر جهت ورود راحت و بی‌دغدغه کاربران به سایت نیازمند ساعت‌ها تفکر و آزمایش است. در این مقاله قصد داریم با ارائه بهترین نکات و روش‌های طراحی صفحه ورود، زحمت این ساعت‌ها تفکر و آزمایش را از دوش شما عزیزان برداریم. اگر یکی از دغدغه‌های ذهنی شما به عنوان طراح، ایجاد یک فرم ورود جذاب است که تجربه کاربری عالی به کاربران ارائه دهد، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سیاست و بازاریابی


8 نکته برای بهینه سازی فرم ورود کاربر
طراحی صفحه ورود بخش مهمی از UX یا همان تجربه کاربری یک وب‌سایت محسوب می‌شود. اگر این بخش طراحی درست و اصولی داشته باشد، بازدیدکنندگان در بازدیدهای بعدی به راحتی وارد سایت می‌شوند و خاطره خوبی از بازدید از وب‌سایت در خاطرشان باقی می‌ماند.
در ادامه نکاتی کلی در ارتباط با بهینه سازی فرم ورود کاربر بیان می‌کنیم که رعایت آن باعث می‌شود کاربر زمان ورود به پلتفرم شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد. 

سیاست و بازاریابی


1. استفاده از تجربه‌های پیشین برای بهینه سازی فرم ورود کاربر
ممکن است به عنوان یک طراح تمایل به استفاده از طرح‌های آشنا و کپی نداشته باشید؛ اما گاهی اوقات بهتر است با بقیه طراحان همراه شوید. می‌توانید از طرح‌های ساده و شناخته شده و اصطلاحات معروف استفاده کنید و به همین راحتی یک فرم فرود جذاب طراحی کنید. نگران خلاقیت هم نباشید. با وجود این‌همه رنگ‌ و عکس پس زمینه و تصاویر خاص، سفارشی کردن فرم ورود کار سختی نیست.

سیاست و بازاریابی


2. برای بهینه سازی فرم ورود کاربر سادگی را در اولویت قرار دهید
یک نکته مهم در بهینه سازی فرم ورود کاربر سادگی آن است. صفحه ورود شما باید تا جای ممکن برای کاربران ساده باشد. به عنوان مثال فرم ورود اینستاگرام را در نظر بگیرید که تنها شامل دو فیلد نام کاربری و رمز عبور در کنار امکان ورود از طریق فیسبوک است.

سیاست و بازاریابی


3. جهت بهینه سازی فرم ورود کاربر فرایند بازیابی رمز عبور را ساده‌تر کنید
در بسیاری از مواقع کاربر اطلاعات ورود خود را فراموش می‌کند. بنابراین یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید در جهت کمک به کاربران انجام دهید، ساده‌سازی روند بازیابی رمز عبور است.

سیاست و بازاریابی


4. در صورت ورود ناموفق کاربر به سیستم به او کمک کنید
در هر مرحله از فرایند ورود کاربر ممکن است دچار اشتباه شود. اشتباه وارد کردن آدرس ایمیل، رمز عبور اشتباه، مشکلات شبکه و غیره می‌تواند منجر به ورود ناموفق کاربر به سیستم شود. در این شرایط بسیار مهم است که رابط کاربری به بهترین شکل ممکن به کاربر پاسخ دهد. می‌توانید کاربران را تشویق کنید جایگزین‌های دیگری را امتحان کنند. مثلا آن‌ها را به صفحات دیگری هدایت کرده و روش‌های ورود جایگزین ارائه دهید.

سیاست و بازاریابی


5. برای بهینه سازی فرم ورود کاربر او را به خاطر بسپرید
یکی دیگر از روش‌های بهینه سازی فرم ورود کاربر این است که به کاربر اطمینان دهید او را برای همیشه به خاطر سپرده‌اید. هیچ کاربری دوست ندارد هر بار که وارد سایت می‌شود خود به شما معرفی کند. سعی کنید گزینه‌هایی مثل «مرا به خاطر بسپار» را در طراحی فرم ورود خود در نظر داشته باشید.
6. استفاده از روش‌های ورود چندگانه
هیچ قانون مطلقی مبنی بر اینکه فقط باید یک روش برای ورود داشته باشیم وجود ندارد. بهتر است یک یا دو روش دیگر در کنار «نام کاربری و رمز عبور» ارائه دهید تا کاربران در صورت فراموشی رمز عبور، گزینه‌های دیگری هم داشته باشند. مانند روش‌های مبتنی بر شماره تلفن یا صفحات اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک، گوگل یا لینکدین وجود داشته باشد. چنانچه به ورودهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنید، محبوب‌ترین و ایمن‌ترین گزینه‌ها را برای پلتفرم خود در نظر بگیرید.

سیاست و بازاریابی


7. توجه به موضوع اعتماد در بهینه سازی فرم ورود کاربر
نکته مهم دیگر در بهینه سازی فرم ورود کاربر این است که ورود کاربر به سیستم نیازمند وارد کردن اطلاعات حساس و شخصی کاربر از جمله ایمیل، رمز عبور و شماره تلفن است. کاربر با وارد کردن این اطلاعات اعتماد خود را به پلتفرم شما نشان می‌دهد. 
فرم‌های ورود باید نشان‌دهنده برند شما باشند و هرگونه تغییر بصری باید با ملایمت انجام شود؛ هرگونه تغییر ناگهانی جلوه‌های بصری سایت می‌تواند زمینه‌ساز عدم اعتماد در کاربران شود.
علی‌رغم اینکه ورود سریع برای کاربران مهم است، برای ورود یک کاربر به سایت که مشکوک به هکر بودن او هستیم باید عملیات احراز هویت هم انجام شود. در این صورت به همه کاربران یادآوری می‌شود که امنیت حساب کاربری خود را مثلا با استفاده از رمزهای عبور قوی، احراز هویت دو مرحله‌ای و غیره افزایش دهند.
8. توجه کاربران را به فرم ورود سایت جلب کنید
از دیگر نکات بهینه سازی فرم ورود کاربر ایجاد تمرکز و جلب توجه کاربران به فرم ورود است. سعی کنید فرم ورود را در مرکز صفحه قرار دهید یا اگر در بخش کناری سایت است، به کمک المان‌های بصری توجه مخاطب را به آن سمت جلب کنید. ترجیحا به جای توضیحات طولانی مثل «لطفا رمز عبور خود را وارد کنید» از عبارات خلاصه مثل «رمز عبور» استفاده کنید. تا حد امکان از زبان طنز، اصطلاحات پیچیده و فنی و کنایه بپرهیزید.

سیاست و بازاریابی


8 نکته برای بهینه سازی فرم ثبت نام کاربر 
در این بخش از مقاله روند بهینه سازی فرم ورود کاربر را در هنگام ثبت نام بررسی می‌کنیم و این بار روش‌هایی را به اشتراک می‌گذاریم که فرم ثبت نام را به یکی از نقاط قوت سایت شما تبدیل کند.
1. زیر نظر داشتن روند ثبت نام
روند بهینه سازی را با آنالیز و تحلیل فرم ثبت نام آغاز کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مثل MouseFlow یا HotJar کمک بگیرید. این ابزارها با کشف اینکه چه زمانی و چرا بازدیدکنندگان فرم‌های شما را موقع ورود رها می‌کنند، به شما کمک می‌کند ایرادات را اصلاح کرده و نرخ تکمیل فرم‌های آنلاین را بهبود ببخشید. در کنار آن امکانات دیگری نیز ارائه می‌دهند، از جمله:
رکوردها: هر گونه مشکلات بازدیدکنندگان در کلیک کردن، حرکت ماوس و حرکت در صفحات مختلف سایت ذخیره می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. یافتن نقطه ترک: با شناسایی اینکه در کدام صفحه و در کدام مرحله اکثر بازدیدکنندگان سایت شما را ترک می‌کنند فرصت‌ خوبی برای بهبود آن نقاط بیابید. برای دستیابی به بهترین نتایج فرم‌ها را به طور جداگانه برای دسکتاپ و موبایل بهینه کنید.
2. سرعت ثبت نام در سایت را افزایش دهید
یک قانون مهم و کلی در ارتباط با بهینه سازی فرم ورود کاربر وجود دارد و آن اینکه هرچه کاربر زمان کمتری را برای ثبت نام بگذراند بهتر است. به او کمک کنید در سریع‌ترین زمان ممکن از این مرحله عبور کند. در این راستا فرم ورود باید به قدری جذاب طراحی شود که عملیات ورود تمام توجه و تمرکز کاربر را به خود معطوف کند. پس تا حد امکان از قرار دادن فیلدهای غیر ضروری بپرهیزید یا آنها را به عنوان گزینه‌های اختیاری ثبت کنید.
برای کاربر راحت‌تر است که فیلدها به طور خودکار پر شوند. اما این اتفاق فقط برای آیتم‌هایی مثل نام یا ایمیل ممکن است. در انتخاب فیلدها آیتم‌هایی را در نظر بگیرید که به طور خودکار توسط گوگل پر شوند تا زحمت نوشتن و ورود اطلاعات را از دوش کاربر بردارید.
3. ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی
برای بهینه سازی فرم ورود کاربر می‌توانید ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی را به عنوان جایگزینی برای ثبت نام ارائه دهید. 
طبق مطالعاتی که توسط آژانس تحقیقاتی Blue Research در خصوص ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شد:
92 درصد کاربران به‌جای بازیابی نام کاربری و رمز عبور ترجیح می‌دهند وبسایت را ترک کنند. 54 درصد کاربران به محض مشاهده درخواست ورود به وب‌سایت آن را ترک می‌کنند و دیگر بازنمی‌گردند. 75 درصد کاربران ترجیح می‌دهند گزینه ورود به سیستم از طریق شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد. مزایای ورود به سیستم از طریق شبکه‌های اجتماعی چیزی فراتر از راحتی کاربر و عدم نیاز به انتخاب و به خاطر سپردن رمز عبور است. می‌توانید حتی فراتر بروید و از ورود به شبکه‌های اجتماعی برای پر کردن داده‌هایی استفاده کنید که کاربر باید خودش به صورت دستی وارد می‌کرد.

سیاست و بازاریابی


4. اگر به اطلاعات طولانی نیاز دارید، آن را تقسیم کنید
گاهی اوقات برای ثبت یک حساب کاربری جدید به اطلاعات زیادی نیاز دارید؛ مثلا ثبت‌نام‌هایی که به جزئیات پرداخت مثل شماره حساب و داده‌های کارت اعتباری نیاز دارند. در چنین شرایطی فرآیند ثبت نام را به چند مرحله تقسیم کنید یا از منطق شرطی برای کوتاه کردن فرم‌های خود استفاده کنید.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فرم‌های ثبت چند صفحه‌ای می‌توانند از فرم‌های تک صفحه‌ای بهتر عمل کنند. ثبت‌نام‌ها معمولا با یک نوار پیشرفت مناسب ارائه می‌شوند که به کاربران امکان می‌دهد بدانند تا چه اندازه در ثبت نام پیش رفته‌اند.
یکی دیگر از راه حل‌های رایج تقسیم این است که به کاربر امکان ‌دهید زمانی که به مرحله خاصی در فرم رسید، آن را ارسال کرده و سپس در صورت تمایل به ارائه اطلاعات بیشتر به فرایند ثبت نام ادامه دهد. 
5. توجه به چیدمان فرم ورود
در بهینه سازی فرم ورود کاربر باید بدانید که اکثر کاربران قبل از پر کردن فرم را بررسی می‌کنند. تراز و چیدمان فیلدها و برچسب‌ها در سمت راست صفحه حرکت چشم را کاهش می‌دهد و زمان پردازش را سرعت می‌بخشد. فرم تک ستونی بهتر از دو ستونی است. فیلدهای فرم باید یک جریان طبیعی یا منطقی داشته باشند. محققان UX گوگل دریافتند که تراز کردن برچسب‌ها در بالا و راست فیلدها، زمان فرایند تکمیل فرم ثبت نام را کوتاه‌تر می‌کند. سعی کنید برچسب‌ها را بالا و سمت راست فیلد قرار دهید.

سیاست و بازاریابی


6. خطاها و انتظارات را به وضوح بیان کنید
حتما مشخصات قالب فیلد را بیان کنید؛ مثلا بگویید رمز عبور حداقل باید چه تعداد کاراکتر باشد. استفاده از این دستورالعمل تأثیر مثبت زیادی بر عملکرد کاربر و رتبه‌بندی ذهنی کاربران دارد. پیام‌های خطا باید در کنار فیلد اشتباه قرار داده شده و به گونه‌ای طراحی شوند که کاربر بتواند به راحتی مشکل را برطرف کند. با انجام این کار زمان پر کردن فرم کوتاه‌تر و رتبه‌بندی سایت در ذهن کاربر بهتر می‌شود.

سیاست و بازاریابی


7. به طراحی بهتر فرم‌ها توجه کنید
در اینجا مهم‌ترین نکاتی که در ارتباط با بهینه سازی فرم ورود کاربر هنوز ذکر نشده است را بیان می‌کنیم:
برچسب‌ها و فیلدهای مربوط به آن را نزدیک به هم قرار دهید. خطاها را به صورت درون خطی مشخص کنید؛ یعنی محل وقوع خطا را به کاربر نشان دهید و دلیل آن را ارائه دهید. از اعتبارسنجی درون خطی استفاده کنید، مثلا بلافاصله پس از پر کردن فیلد رمز عبور و نام کاربری صحت آن را بررسی کرده و نتیجه را در همان خط به کاربر گزارش دهید. به جای اینکه فیلدهای اجباری را با علامت * مشخص کنید، به وضوح اجباری یا اختیاری بودن آن را بیان کنید؛ همه کاربران نمی‌دانند که نشانگر * به معنی اجباری بودن فیلد است. در عوض بهتر است فیلدهای اختیاری را مشخص کنید. گروه‌بندی کنید. پر کردن فرم‌های طولانی برای بعضی از کاربران خسته‌کننده‌ است. با ایجاد گروه‌های منطقی کاربر فرم را بسیار سریع‌تر درک می‌کند.

سیاست و بازاریابی


8. دکمه ثبت نام را برجسته کنید
از دیگر نکات بهینه سازی فرم ورود کاربر توجه به رنگ دکمه ورود و ثبت نام است. رنگ دکمه ثبت نام تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل بازدیدکننده به کاربر دارد. برای طراحی و رنگ دکمه ثبت نام وقت بگذارید و روی آن به عنوان یک نشانه بصری فکر کنید. 
این گزینه باید از بقیه صفحه متمایز باشد و به راحتی بتوان آن را شناسایی کرد. در ارتباط با این گزینه نکات زیر را رعایت کنید:
می‌توانید رنگ نارنجی یا سبز را امتحان کنید؛ چرا که اغلب عملکرد خوبی دارند. دور گزینه دکمه ثبت نام را خلوت کنید. سعی کنید این دکمه را کمی بزرگتر در نظر بگیرید.
کلام آخر
گاهی اوقات واضح‌ترین آیتم‌ها برای بهینه سازی نادیده گرفته می‌شوند و به‌این ترتیب ورود به سایت کمی برای کاربران سخت می‌شود. برای رفع این مشکل لازم است تغییرات طراحی را مورد بررسی قرار داده و تاثیر آن را بر تعداد کاربران خود بسنجید. هیچ قانون کلی در این زمینه وجود ندارد، اما یک سری اصول کلی و روش‌های عمده برای بهینه سازی فرم ورود کاربر و فرم ثبت نام وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای به حداقل رساندن زمان تکمیل فرم ورود و ثبت نام استفاده کنید. 
در این مقاله سعی کردیم به این اصول و روش‌ها بپردازیم تا با رعایت این اصول راحتی بیشتری را برای کاربران خود فراهم کنید.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/240661/8-نکته-برای-بهینه-سازی-فرم-ورود-کاربر
بستن   چاپ