سیاست و بازاریابی - هر چه پیشتر میرویم، بهتر متوجه میشویم که شیوع پاندمی کرونا تغییرات زیادی در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی همهی ما ایجاد نموده است. با گذشت یک سال از شیوع همه گیری کرونا، خیلی چیزها در مورد نیروهای کار (از زمان و مکان انجام کار گرفته تا نحوه ی تعامل و ارتباط کارمندان با یکدیگر و حتی با مشتریان) دستخوش تغییر و تحول شده است. در این راستا خدمترسانی کارفرمایان و حمایت آنها از کارکنانشان نیز تغییریافته است و کارفرمایان در جهت حمایت از رفاه و سلامت کارکنان در محیط کار، سیاستهای مختلفی در پیشگرفتهاند.
این پاندمی علاوه بر رعایت بهداشت فیزیکی، پیچیدگیهای زیادی را برای کارمندان ایجاد نموده است. ازاینرو کارفرمایان به دنبال این هستند که مراکز سلامت را بهعنوان هستهی اصلی استراتژیهای حمایت از کارمندان قرار دهند. این امر موجب شده است که علاوه بر تغییر ذهنیت، شاهد تغییراتی در نقش کارمندان و حتی کارفرمایان باشیم.
برای محل کار آینده و کارمندان امروز، این تغییرات ضروریاند. تقریباً نیمی از آمریکاییها از طریق شرکت خود بیمهی درمانی دریافت میکنند. نتایج حاصل از نظرسنجی اعتماد اخیر نشان داد که بیشتر آمریکاییها بیش از رسانههای دولتی به رهبری شرکتهای خود اعتماد دارند. این یعنی کارفرمایان در موقعیتی منحصربهفرد قرار دارند که میتوانند بر روی رفاه و سلامت کارکنان خود تأثیر مثبت بگذارند.
اولویتهای برتر کارفرمایان برای رفاه و سلامت کارکنان (2021)
شیوع پاندمی موجب شد کارفرمایان نگاهی عمیق و درونی به زندگی روزمرهی کارمندان داشته باشند. در حال حاضر اکثر سازمانها فرصت مناسبی برای تصمیمگیری در مورد چگونگی حمایت از کارمندان خود دارند. در راستای حمایت از رفاه و سلامت کارکنان، کارفرمایان بایستی به دغدغههای اصلی کارمندان در رابطه با مسائل مرتبط با سلامت کارکنان توجه کنند و اولویتهای کارمندان را اولویت خود قرار دهند. یکی از این موارد مهم، طی نمودن مرحلهی واکسیناسیون COVID-19 و حمایت از سلامتی کارکنان است.
حمایت از رفاه و سلامتی کارمندان در برابر کرونا و حتی فراتر از آن:
اگرچه اکثر مردم برای دریافت واکسن کرونا ویروس واجد شرایط هستند، بااینحال کارفرمایان میتوانند از موقعیت خود برای افزایش سواد مردم دربارهی واکسن کرونا استفاده نمایند. علاوه بر این کارفرمایان میتوانند در جهت توزیع یکپارچهی واکسن بین نیروی کار خود نقش مؤثری داشته باشند.
کارمندان سؤالات زیادی در مورد واکسن دارند و متأسفانه این روزها اطلاعات غلط زیادی در مورد آن وجود دارد. بیش از نیمی از مردم دربارهی دریافت واکسن مردد هستند و در مورد عوارض جانبی آن نگراناند. عدهای دیگر نیز در مورد اینکه ممکن است واکسن خود عامل بیماری باشد نگراناند. ازاینرو کارفرمایان بهتراست اطلاعات علمی جامع و قابلفهمی را در ارتباط با واکسن کرونا کارمندان در اختیار کارکنان قرار دهند.
علاوه بر این، با داشتن ارتباطات مداوم و هدفمند، کارفرمایان و رهبران منابع انسانی میتوانند اطمینان حاصل کنند که همهی کارمندان اطلاعات موردنیاز و مراقبتهای خاص را دریافت میکنند. بهعنوانمثال کارمندان ضروری باید در مورد پروتکلهای ایمنی در محل کار و اینکه آیا واجد شرایط دریافت واکسن هستند یا خیر، اطلاعات کافی داشته باشند. در مقابل، کارمندان غیرضروری ممکن است بخواهند بدانند چه موقع واجد شرایط برای دریافت واکسن هستند. از کجا میتوانند واکسن بزنند و نحوه تعیین وقت قبلی چگونه است.
رویکردهای شخصی برای رفاه و سلامت پایدار کارکنان:
COVID-19 اثبات کرد که سلامتی و رفاه پایدار یک کارمند در شادی، تعامل، بهرهوری و موفقیت وی تا چه اندازه مؤثر است؛ بنابراین فراتر از توزیع واکسن، کارفرمایان باید به فکر این باشند که کارمندان خود را مدتها پس از پایان همهگیری درگیر مراقبتهای بهداشتی خود کنند. بسیاری از کارفرمایان و تیمهای رهبری ، اقدام به بازنگری در مورد مزایای رفاه و سلامتی کارکنان نمودهاند.
از این گذشته، دورکاری موجب نگاهی اجمالی در مورد دغدغههای همه کارمندان آنها دارد که هرروز دستبهدست میشوند. در حال حاضر، مشخصشده است که کارمندان حین کار کردن روزانه، با مسائل متعددی روبرو میشوند. مهمترین دغدغهها و مشکلات کارمندان عبارتاند از: مراقبت از کودکان و آموزش در خانه، مراقبت از یکی از عزیزان و موارد دیگر. این دیدگاه به کارفرمایان کمک کرده است تا اطلاعات بیشتری در مورد مسائل و مشکلات غیر شغلی کارمندان کسب نمایند. همچنین سبب میشود اطلاعات خود را در مورد اهمیت انعطافپذیری بالا ببرند.
علاوه بر این، COVID-19 جنبههای دیگر تندرستی، مانند سلامت روان را برجستهتر کرد. بهعنوانمثال، از قبل از شیوع پاندمی تا ژانویه 2021 علائم اضطراب یا افسردگی در بزرگسالان ایالاتمتحده از 11٪ به 41٪ رسیده است. اکنون، کارفرمایان باید نگاه کلی بین جمعیت کارمندان خود داشته باشند. آنها باید تمام جنبههای سلامتی – جسمی، روحی، عاطفی، اجتماعی و مالی را در نظر بگیرند. سپس آنها باید یک طرح مزایای شخصی و عادلانه تنظیم کنند که اهداف و نیازهای بهداشتی هر کارمند را برآورده کند.
نقش مدیریت در زمانهای پیچیده:
هر چه به جلو میرویم کارفرمایان و مدیران هر مجموعه بایستی از نزدیک با رفاه و سلامت کارکنان درگیر شوند. مدیران ارشد منابع انسانی بایستی نیازهای کارمندان خود را عمیقتر درک کنند. اطمینان داشتن از داشتن کارمندانی فعال و سالم تنها با درک آنها آغاز میشود. سپس با فراهم نمودن امکانات میتوان نیازهای خاص کارمندان را تائید نمود.
کارفرمایان میتوانند (و باید) نقشی حیاتی در رفاه کارمندان در سال 2021 و حتی بعدازآن داشته باشند. کارفرمایان متوسط و بزرگ بهطور خاص، با توجه به دسترسی منحصربهفرد و قابلتوجه آنها به نیروی کار میتوانند رهبران مهمی در حمایت از سلامت باشند. شفقت، ارتباطات مؤثر، شجاعت و تمرکز قوی جامعه همچنان از ویژگیهای ضروری رهبری در این دوران سخت است. روشی که کارفرمایان از کارمندان خود مراقبت میکنند – رفاه و سلامت کارکنان و خانوادههایشان – برند کارفرماها است و آیندهی آنها را برای سالهای آینده تضمین میکند.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/199781/حمایت-از-رفاه-و-سلامت-کارکنان-در-زمان-کرونا