سیاست و بازاریابی - شهر: کوچه دوستی در بازآرایی بیش از 70 کوچه و با مشارکت مردم طراحی و اجرا شد.
به گزارش شهر: تهران به شهری خاکستری معروف شده بود. اما مدیریت شهری جدید با تاکید بر ورود رنگ های به شهر، نمود بصری شهر اهمیت داده و روان شهروندان را در نظر گرفتند. «تهران شهری برای همه» شعاری است که نه تنها مباحث و معضلات اجتماعی را در بر می گیرد بلکه مسائل روانی شهر را نیز تحت پوشش خود قرار می دهد.
بازآرایی بیش از 70 کوچه در محلات مختلف تهران مشارکت زنان و کودکان را در پی داشت. حس تعلق و حفظ و نگهداری محله در زنان و کودکانی که در این پروژه شرکت کردند، افزایش یافته است.
کوچه های دوستی رنگی در زمره پروژه های کوچک مقیاس محسوب می شود. تعریف و اجرای پروژه های کوچک مقیاس توسعه محلی در حوزه اجتماعی و فرهنگی 2 هزار میلیارد ریال بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است. این بودجه جهت ارتقا کیفیت زندگی در محلات هزینه می شود.
بسترسازی برای اجرای طرح «کوچه دوستی» با رویکرد ارتقای مشارکت شهروندان، ارتقای حس تعلق محله ای، هویت بخشی به محلات قدیمی و... از طریق تلفیق هنر و خلاقیت، از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد. با فراخوان طرح کوچه های دوستی ایدههای بسیاری به شهرداری ها ارائه و ایده های برگزیده برای اجرا و پیادهسازی وارد فاز اجرایی شدند.
بعد از اجرای کوچه های دوستی مشارکت فعال بانوان افزایش یافت که این مشارکت سبب ارتقاء احساس تعلق محله ای و افزایش نشاط اجتماعی می شود. هدف از اجرای این طرح ارتقای حس تعلق شهروندی و ایجاد هویت یکپارچه محله های سطح منطقه است. با اجرای این طرح ایجاد امید، سرزندگی و نشاط در تهران 1400 ادامه دارد.
تحلیل ویژگی های محله و انتخاب موقعیت مکانی برای اجرای طرح کوچه های دوستی با توجه به نکاتی از جمله مکانی با معضلات مشخص فرهنگی و اجتماعی، مکان های باریک با بافت معماری آسیب دیده، مکانی که اهالی آن با یکدیگر مخالف و بیگانه اند، مکان هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و مکان های مورد درخواست شهروندان و... انجام شده بود.
استفاده از المان های ساده و در دسترس و کم قیمت به شیوه خلاقانه، به کارگیری اصول یکپارچگی، خلاقیت و تاثیرگذاری، تشکیل و تقویت هویتی یکپارچه برای هر کوچه از جمله نکات مهمی بود که در دستور کار قرار داشت.