سیاست و بازاریابی
الگوریتم دزدان دریایی چگونه با دزدی محتوا مقابله می کند؟
دوشنبه 27 بهمن 1399 - 19:22:04
سیاست و بازاریابی - یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم دزدان دریایی است که به مبارزه با سایت‌های کپی کننده محتوا می‌پردازد. در این مقاله از مدیروب قصد داریم که شما را با این الگوریتم گوگل و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا کنیم.
احتمالا برای شما هم پیش آمده که یک متن و مقاله کاملا کپی شده را در چندین سایت مختلف ببینید. در واقع بسیاری از سایت‌ها به جای آن که خودشان محتوای یونیک و منحصر به فرد تولید کنند به طور پیوسته به دنبال کپی برداری از سایت‌های دیگر هستند. همچنین سایت‌های بسیاری نسخه‌های مختلف فیلم، بازی و نرم افزار را از سایت‌های اصلی و ارائه دهنده اصطلاحا دزدیده و آن را به صورت رایگان و یا با هزینه کم‌تری ارائه می‌کنند. برای رفع این کپی برداری گوگل در سال 2012 الگوریتم دزدان دریایی خود را معرفی کرد.

سیاست و بازاریابی


دزدی محتوا شامل چه مواردی می‌شود؟
زمانی که صحبت از محتوا می‌شود احتمالا ذهن همه ما به سمت مقاله‌های متنی می‌رود که در سایت‌های مختلف می‌خوانیم در حالی که در دنیای گسترده اینترنت هر تصویر، فیلم، فایل صوتی، نرم افزار، بازی و محتوایی قابل کپی برداری و دزدیده شدن است. تصور کنید که شما برای طراحی یک بازی ماه‌ها است زمان، انرژی و هزینه صرف کرده‌اید و سپس آن را در وب سایت رسمی خود با قیمت مناسب ارائه کرده‌اید. 
کلاهبرداران سئو به فایل خام بازی شما دسترسی پیدا کرده وآن را به صورت رایگان و یا با قیمت بسیار کم‌تری در سایت خود قرار می‌دهند. در واقع محتوای شما در گوگل دزدیده شده است. 
مثال دیگر آن که اگر همین الان شما در موتور جست و جوی خود عبارت دانلود نرم افزار مایکروسافت را بنویسید، سایت‌های مختلفی بالاتر از سایت اصلی ماکروسافت به شما نمایش داده می‌شود که فایل این نرم افزار را در سایت خود برای دانلود قرار داده‌اند. همه این موارد در کنار متن، فیلم و صوت‌های کپی شده در مقوله دزدی محتوا در گوگل قرار می‌گیرد که الگوریتم دزدان دریایی به دنبال مقابله با آنها است.
الگوریتم دزدان دریایی چیست؟
الگوریتم دزدان دریایی یا Google Pirate برای اولین بار در سال 2012 مورد استفاده قرار گرفت و هدف آن شناسایی سایت‌های کپی کننده از سایت‌های اصلی بود. با گسترش فضای رقابت در دنیای اینترنت بسیاری از افراد و سایت‌ها به جای ارائه کیفیت و ارتقا سایت‌های خود به راهکارهای غیر قانونی مانند کپی محتوا از سایت‌های دیگر رو می‌آورند، به طوری که تنها در ماه جولای سال 2016 بیش از 88 میلیون شکایت محتوای کپی شده به گوگل ارائه شده است. 
کپی محتوا باعث می‌شود که میزان ترافیک سایت اصلی به اندازه چشم گیری کاهش پیدا کرده و صاحبان اصلی محتوا، نرم افزار و یا بازی ارائه شده نتوانند به اندازه واقعی نتیجه کار و زحمت خود را ببینند. الگوریتم دزدان دریایی در سال 2014 مجددا به روز رسانی شده و تغییراتی در آن ایجاد شد تا بتواند با قدرت و دقت بیشتری سایت‌های کپی کننده را شناسایی کرده و آنها را جریمه و یا حتی حذف کند.
بیشترین حوزه جریمه الگوریتم دزدان دریایی مربوط به سایت‌هایی است که به طور غیر قانونی نسخه‌های مختلف نرم افزار، فیلم، بازی و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ازمعروف ترین این سایت‌های خارجی می‌توان به سایت 4Shared.com اشاره کرد که الگوریتم دزدان دریایی بیش از 42 میلیون صفحه آن را از ایندکس گوگل حذف کرد. P30download نیز مثالی دیگر از سایت‌های داخلی است که نسخه‌های رایگان بسیاری از نرم افزارها و برنامه‌های مختلف را ارائه می‌کرد که توسط این الگوریتم جریمه شده است.

سیاست و بازاریابی


تفاوت الگوریتم دزدان دریایی با الگوریتم پاندا چیست؟
اگر کمی با الگوریتم‌های گوگل آشنا باشید، احتمالا نام الگوریتم پاندا نیز برای شما آشنا است. گوگل همواره به دنبال آن است که بتواند سایت‌های با کیفیت و خوب را تشخیص داده تا کاربران بتوانند بهترین مطلب و محتوای مورد نیازشان را در جست و جو پیدا کنند. از طرف دیگر به دنبال شناسایی و حذف سایت‌های متقلب و کلاه بردار است تا فضایی سالم و مناسب را برای کاربران و صاحبان سایت ایجاد کند.
الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم‌های مورد استفاده در گوگل است که با محتوای دزدی و کپی شده مقابله می‌کند. اما اساس کار آن با الگوریتم دزدان دریایی کاملا متفاوت است. پاندا بیشتر روی محتواها و متن‌های کپی شده تمرکز کرده و آنها را شناسایی و حذف می‌کند، در حالی که الگوریتم دزدان دریایی بیشتر به دنبال نسخه‌های کپی شده نرم افزارها، برنامه‌ها و فایل‌های مختلف است. این الگوریتم‌ها در کنار یکدیگر مجموعه‌ای کامل را فراهم آورده تا از هر گونه دزدی محتوا جلوگیری کنند.
الگوریتم دزدان دریایی چه سایت‌هایی را جریمه می‌کند؟
اساس عملکرد الگوریتم دزدان دریایی شکایاتی است که به گوگل ارائه می‌شود. در صورتی که هیچ گونه شکایتی وجود نداشته باشد، گوگل زمان ارائه محتوا را ملاک قرار می‌دهد. یعنی سایتی که اولین بار یک محتوا را قرار داده سایت اصلی تشخیص داده و سایت‌های بعدی را به عنوان سایت‌های کپی کننده شناسایی می‌کند. در این حالت به سایت اصلی رتبه و رنک بالاتری داده و سایت‌های بعدی را در نتایج پایین‌تری از موتورهای جست و جو قرار می‌دهد.
در حالت دوم زمانی است که الگوریتم دزدان دریایی با شکایت از سایت مواجه می‌شود. در واقع یک سایت از سایت دیگر شکایت کرده که محتوای او را به صورت غیر قانونی برای دانلود منتشر کرده است. در این صورت الگوریتم دزدان دریایی به فاکتورهای مختلف سایت شاکی و متشاکی از جمله میزان ترافیک، دامنه، اعتبار و رتبه‌های مختلف مانند الکسا توجه کرده و متناسب با آن عمل می‌کند. یعنی چه؟ تصور کنید یک سایت ناشناخته از فروشگاه بزرگ و جهانی آمازون شکایت می‌کند. این شکایت معمولا راه به جایی نمی‌برد، زیرا رتبه و جایگاه سایت آمازون در مقایسه با سایت شاکی بسیار بالاتر است.
در صورتی که رتبه سایت‌ها در یک محدوده قرار گرفته و یا تعداد شکایات از یک سایت زیاد باشد، الگوریتم دزدان دریایی با وسواس و دقت مناسب آن را بررسی کرده و سایت متخلف را جریمه می‌کند. 
سایت‌هایی که تمامی محتوای خود را از یک سایت دیگر می‌گیرند. سایت‌هایی که محتواهای خود را از چندین سایت دیگر کپی می‌کنند. سایت‌هایی که بدون ذکر منبع از منابع دیگران استفاده می‌کنند. این سایت‌ها همگی متهمان ردیف اول الگوریتم دزدان دریایی بوده و این الگوریتم با آن‌ها مقابله می‌کند.

سیاست و بازاریابی


جریمه الگوریتم دزدان دریایی چگونه است؟
خوب اکنون می‌خواهیم بدانیم که این الگوریتم چگونه سایت‌های متخلف را جریمه می‌کند. آیا همگی آنها را حذف کرده و آنها را پنالتی می‌کند؟ پاسخ به این سوال خیر است. در صورتی که تعداد شکایات از یک سایت محدود باشد، این الگوریتم تنها صفحه مربوط به فایل کپی شده را حذف می‌کند. برای مثال اگر یک سایت یک نسخه غیر قانونی از یک فیلم را ارائه کند، در صورت شکایت تنها صفحه مربوط به آن حذف می‌شود و بقیه صفحات سایت باقی می‌مانند. 
در صورتی که تعداد شکایات از یک سایت بسیار بالا باشد، یعنی هم سایت‌های شاکی زیاد بوده و سایت محتواهای کپی شده زیادی داشته باشد، الگوریتم دزدان دریایی می‌تواند به طور کلی سایت را حذف و یا اصطلاحا پنالتی کند.
چگونه از جریمه الگوریتم دزدان دریایی محفوظ بمانیم؟
شما به عنوان مسئول یک سایت باید با تمامی الگوریتم‌های گوگل آشنا بوده و راهکارهای مقابله با آنها را بدانید. باید سعی کنید از راهکارهای سئو و ارتقا رتبه سایت بهره برده تا بتوانید جایگاه مناسب خود را در میان صدها سایت رقیب به درستی پیدا کنید.
نکته مهم و کلیدی برای در امان ماندن از جریمه الگوریتم دزدان دریایی، تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد است. گوگل بیش از هر چیز دیگری به یونیک بودن محتوا چه محتوای متنی، چه صوت، فیلم، عکس و غیره توجه نشان می‌دهد. بنابراین سعی کنید حتما محتوایی جامع و یونیک در سایت خود قرار دهید.
می‌توانید منابع خود را سایت‌هایی با زبان‌های دیگر قرار داده و مطالب آنها را با رعایت اصول سئو ترجمه کنید. می‌توانید کتاب‌ها، مجلات و منابع مختلف را مطالعه کرده و محتوایی جامع و کامل در سایت خود قرار دهید. همچنین می‌توانید مطالب سایت‌های دیگر را خوانده و چکیده آنها را به زبان خودتان در سایت منتشر کنید. در هر صورت سعی کنید محتوای شما خاص و منحصر به فرد باشد.
تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید کپی کنید؟ گاهی ممکن است لازم باشد یک فایل مثلا فایل صوتی یک سخنرانی شخصی خاص در اینترنت منتشر شود. آیا در این صورت کپی کردن و انتشار آن نیز توسط الگوریتم دزدان دریایی با جریمه مواجه خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، کپی کردن بعضی از محتواها البته به شرط ذکر منبع بلا مانع است. در واقع شما می‌توانید چنین فایل‌هایی را نیز در سایت خود قرار دهید اما حتما باید منبع آن را نیز ذکر کنید.

سیاست و بازاریابی


آیا امکان خطا و اشتباه در الگوریتم دزدان دریایی وجود دارد؟
آیا ممکن است که شما یک محتوای خاص و عالی در سایت خود قرار دهید اما گوگل سایت دیگری که محتوای شما را کپی کرده به عنوان سایت و منبع اصلی در نظر بگیرد؟ متاسفانه باید گفت بله! اما چگونه؟
سایت‌هایی وجود دارند که توسط ربات‌های خودکار، با سرعت و تعداد بالا محتوای سایت‌های دیگر را کپی کرده و در سایت خود قرار می‌دهند. از آن جا که سرعت نشر محتوا و فعالیت این سایت‌ها بالا است، موتورهای جست و جو نسبت به سایت‌های دیگر با سرعت بیشتری آنها را بررسی می‌کنند. 
تصور کنید که شما یک محتوا در سایت خود منتشر کرده‌اید و بدون اینکه خودتان متوجه شوید، یک ربات کپی کننده آن را در سایت خود نیز نشر می‌کند. اگر گوگل قبل از سایت شما به سایت کپی کننده سر زده و آن را ایندکس کند، آن سایت را به عنوان مرجع در نظر گرفته و این شما هستید که به عنوان کپی کننده شناخته می‌شوید! برای آن که این مشکل برای سایت شما پیش نیاید، در ادامه به شما خواهیم گفت که چه اقداماتی انجام دهید.
چگونه از کپی شدن مطالب خود جلوگیری کنیم؟
تا این جای کار با الگوریتم دزدان دریایی، عملکرد آن و راهکارهای جلوگیری از جریمه شدن توسط آن آشنا شدیم. اکنون می‌خواهیم بدانیم که با انجام چه کارهایی می‌توانیم محتوای خود را از کپی شدن محفوظ نگه داریم؟
برای آن که از کپی شدن محتوای خود جلوگیری کنید، آن را علاوه بر وب سایت در صفحات مجازی دیگری که دارید منتشر کنید. با نرم افزارهای ویرایش مختلف می‌توانید نام خود و یا نام سایتتان را در فایل مورد نظر به گونه‌ای جای داده تا دیگران نتوانند به راحتی آن را کپی کنند. در صورتی که شما یک نرم افزار، یک بازی و یا هر فایل اختصاصی طراحی و ارائه کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای خاصی امکان کپی چند باره از آن را محدود کنید. یعنی هر شخص با خرید و دانلود فایل شما تنها بتواند آن را روی سیستم خود نصب کرده و نتواند آن را برای دیگران بفرستد. محتوایی که در سایت خود قرار داده‌اید، به سرعت به گوگل معرفی کنید تا زودتر از سایت‌های کپی کننده ایندکس شود. لینک سازی داخلی اقدام دیگری است که می‌تواند از کپی شدن سایت توسط سایت‌های کلاهبردار جلوگیری کند. محتوای خود را در زمان خاصی در سایت قرار دهید. برای مثال اگر هر هفته دو محتوا به سایت خود اضافه می‌کنید، آنها را در دو روز خاص مثلا شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها و در یک ساعت خاص مثلا 10 صبح بارگزاری کنید. با انجام این کار ربات‌های خزنده گوگل شرطی شده و دقیقا در این زمان‌ها برای ایندکس کردن محتوای شما به سایت سر می‌زنند. در نتیجه مقاله شما قبل از محتوای کپی شده سایت‌های دیگر ایندکس شده و به عنوان محتوای اصلی مرجع قرار داده می‌شود. در صورتی که شما چند وب سایت دارید و می‌خواهید یک مطلب خاص را در آنها انتشار دهید، به چند نکته توجه ویژه داشته باشید:
اول آن که محتوا را دقیقا کپی شده در سایت‌ها قرار نداده و آنها را تغییر دهید. ابتدا مطلب مورد نظر را در سایتی قرار دهید که از سایت‌های دیگرتان معتبرتر و قدیمی‌تر است. بعد از انتشار محتوای اصلی در سایت اول خود، حداقل 12 ساعت صبر کرده و سپس شکل تغییر داده محتوای اصلی را در سایت دیگر خود قرار دهید. در صورتی که سایت‌های شما همگی تازه کار و نو پا هستند، بهتر است بعد از انتشار مطلب در سایت اصلی خود بعد از 24 ساعت، محتوای مورد نظرتان را در سایت‌های بعدی خود انتشار دهید. با این کار حساسیت الگوریتم دزدان دریایی روی سایت شما کم تر خواهد شد.

سیاست و بازاریابی


چگونه محتوای دزدی شده سایت خود را به الگوریتم دزدان دریایی اطلاع دهیم؟
با وجود تمامی تلاش‌های شما جهت تولید یک محتوای خاص و یونیک احتمال کپی شدن آن توسط سایت‌های کلاهبردار و متخلف زیاد است. برای گزارش این گونه کپی برداری‌ها، می‌توانید از سرویس DMCA که مخفف Digital Millennium Copyright Act است، استفاده کنید. 
این قانون برای اولین بار در آمریکا برای حفظ منافع تولید کنندگان محتوا و جلوگیری از کپی غیر قانونی تصویب شد. در صورتی که شما نیز متوجه شدید که سایت دیگری محتوای شما از هر نوعی که باشد را به صورت غیر قانونی دزدیده و در سایت خود قرار داده است، کافی است مراحل زیر را انجام دهید.
سایت DMCA وارد شده و روی گزینه Create New Notice کلیک کنید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، اطلاعات شخصی که نیاز است را وارد کنید. در فیلد اول توضیحات و شکایت خود را بنویسید. (تمامی اطلاعات و فرم‌ها باید به زبان انگلیسی نوشته شود، بنابراین سعی کنید با نگارش، املای درست و واضح بنویسید.)

سیاست و بازاریابی


در فیلد بعدی آدرس صفحه یا صفحاتی از سایتتان که از آن دزدی محتوا انجام شده است را وارد کنید. توجه داشته باشید که حتما آدرس صفحه مورد نظر را در این فیلد وارد کرده و به جای آن دامنه کلی سایت را وارد نکنید. در فیلد آخر نیز آدرس صفحه سایت متخلف را وارد کنید.
پر کردن و ارسال این اطلاعات تنها چند دقیقه وقت شما را می‌گیرد، اما بررسی آن توسط نیروی انسانی گوگل ممکن است مدت‌ها طول بکشد. زیرا گوگل روزانه هزاران شکایت دریافت کرده که به ترتیب به آنها رسیدگی می‌کند. بنابراین بعد از ارسال شکایت، شما روند همیشگی به روز رسانی و بارگزاری محتواهای جدید را در سایت خود متوقف نکرده اما منتظر پاسخ الگوریتم دزدان دریایی نیز بمانید.

سیاست و بازاریابی


جمع بندی
الگوریتم دزدان دریایی یکی دیگر از الگوریتم‌های مورد استفاده توسط گوگل است که به مبارزه با سایت‌های کپی کننده می‌پردازد. حوزه اصلی فعالیت این الگوریتم ارائه نسخه دانلودی فایل‌ها، برنامه‌ها، نرم افزارها و فیلم‌های مختلف است که سایت‌های متخلف آنها را از سایت اصلی دزدیده و به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه در سایت خود قرار می‌دهند.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/182640/الگوریتم-دزدان-دریایی-چگونه-با-دزدی-محتوا-مقابله-می-کند؟
بستن   چاپ