بازاریابی و سیاست-
تبلیغات دیجیتالی به عنوان بزرگترین جریان درآمدی هلدینگ «آلفابت»، شرکت مادر گوگل، تحت تاثیر ویروس کرونا قرار خواهد گرفت. چند تحلیلگر عقیده دارند گوگل ضربهی سختی را در کل طول سال 2020 تجربه خواهد کرد که باعث میشود برای اولین بار در تاریخ این شرکت، کل درآمد یک سال از درآمد سال قبل کمتر باشد.اگرچه شرکتهای بزرگ فناوری به لطف جریانهای مالی چند ده میلیارد دلاری جایگاه نسبتاً مستحکمی دارند، اما در هر صورت ویروس کرونا اثر خود را بر بزرگترین بازیگران اینترنت در جهان هم خواهد گذاشت. تعطیلی و یا به حالت نیمه تعطیل درآمد کسبوکارها و صنایع مختلف و از طرف دیگر تعطیلی مراسمهای بینالمللی مهم در سال 2020، باعث از دست رفتن موقعیتهای کلیدی مهم برای کسب درآمد از سوی گوگل شده است و ادامهی این جریان به معنای اتفاقی است که در 20 سال اخیر و کل تاریخ گوگل رخ نداده است: کاهش درآمد سالانه.
«مارک ماهانی»، تحلیلگر شرکت سرمایهگذاری «RBC Capital» به «بیزینس اینسایدر» گفته است که این شرکت، پیشبینیهای خود از درآمد گوگل را در سه هفتهی اخیر، سه بار کاهش داده است: «اکنون عقیده داریم گوگل برای اولین بار در تاریخ خود، کاهش درآمد سال به سال را تجربه خواهد کرد.» به گفته او درآمد گوگل به نسبت درآمد سال 2019، دست کم 5 درصد کمتر خواهد بود.
یکی از دلایل اصلی همین اتفاق، کاهش استفاده کسبوکارهای مختلف از خدمات تبلیغات دیجیتالی گوگل است. برای مثال، صنعت هوایی و گردشگری در تمام جهان در حالت نیمه تعطیل است و گوگل، اکنون رسماً تبلیغات کل یک صنعت را از دست داده است. ماهانی میگوید: «بین 10 الی 15 درصد از درآمد تبلیغات گوگل از محل صنعت گردشگری است. تمام زیرمجموعههای این صنعت یعنی رزرو هتل، خطوط هوایی، خودروهای کرایهای، کشتیهای تفریحی از تبلیغات گوگل استفاده نخواهند کرد و همین موضوع به تنهایی درآمد گوگل را امسال بین 10 تا 15 درصد کاهش می دهد.»
از سوی دیگر لغو شدن مراسمهای بینالمللی مانند المپیک، باعث میشود تا گوگل فرصتهای چشمگیر تبلیغاتی دیگری را از دست بدهد. همین مسئله باعث شده است تا موسسه مالی «Cowen» در آخرین پیشبینی خود اعلام کند که گوگل و فیسبوک در سال 2020، مجموعاً 44 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست میدهند.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/116775/کرونا-برای-اولین-بار-شیب-درآمد-سالانه-گوگل-را-نزولی-میکند