درک فرهنگهای جمع گرایانه
نوشته :کندرا چری
ترجمه :دکتر امیر محبیان
فرهنگهای جمع گرایانه بر نیازها و اهداف گروه بهطور کلی فراتر از نیازها و خواستههای هر فرد تأکیددارند. در چنین فرهنگهایی ، روابط با دیگر اعضای گروه و پیوستگی متقابل میان افراد نقش بنیادی در هویت هر شخص دارد. فرهنگها در آسیا ، آمریکای مرکزی ، آمریکای جنوبی و آفریقا گرایش جمعیتری(کلکتیویستی) دارند.
صفات فرهنگ جمعی
چند ویژگی مشترک فرهنگهای جمع گرایانه دربرگیرنده موارد زیر است:
- تمرکز قوانین اجتماعی بر ارتقاء دیگر خواهی و مقدم قرار دادن نیازهای جامعه بر نیازهای فردی
- کار کردن بهعنوان یک گروه و پشتیبانی از دیگران بهعنوان امری بنیادی
- تشویق مردم برای انجام آنچه برای جامعه بهتر است
- نقش محوری خانوادهها و گردهماییها
- تأکید بیشتر بر اهداف مشترک در برابر اهداف شخصی
در فرهنگهای جمع گرایانه ، افراد اگر بخشنده ، یاریگر، قابل اعتماد و متوجه نیازهای دیگران باشند "خوب" قلمداد میشوند. این در تضاد با فرهنگهای فردگرایانه است که بیشتر تأکید بیشتری بر خصوصیاتی مانند سودمند بودن و استقلال فرد میکنند.چند کشور که جمع گرایانه در نظر گرفته میشوند دربرگیرنده ژاپن ، چین ، کره ، تایوان ، ونزوئلا ، گواتمالا ، اندونزی ، اکوادور ، آرژانتین ، برزیل و هند هستند.
چگونه فرهنگهای جمع گرایانه تمایز مییابند
فرهنگهای جمع گرایانه بیشتر در تضاد با فرهنگهای فردگرایانه هستند. جمعگرایی بر ارزشمندی جامعه تأکید میکند ، در حالی که فردگرایی متمرکز بر حقوق و دغدغههای فرد است. درجایی که همبستگی و ازخودگذشتگی در فرهنگهای جمع گرایانه از صفات ارزشمندی برخوردار هستند ، استقلال و هویت شخصی در فرهنگهای فردگرایی بسیار مورد تأکید قرار میگیرند.این اختلافات فرهنگی فراگیر است و میتواند جنبههای بسیاری از کارکرد جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. اینکه مردم چگونه خرید میکنند ، پوشاک میپوشند ، یاد میگیرند و به پیشهای میپردازند؛میتواند تحت تأثیر این باشد که آیا آنها از یک فرهنگ جمع گرایانه برخوردار هستند یا فردگرایانه .
بهعنوان مثال ، کارگرانی که در فرهنگ جمعی زندگی میکنند ممکن است کوشش کنند خوشبختی خود را فدای منافع بیشتر گروه کنند. از سوی دیگر ، کسانی که از فرهنگهای فردگرایانه هستند ، میتوانند احساس کنند که بهزیستی و اهداف خودشان اهمییت بیشتری دارد.
تأثیر بر رفتار
خود پنداره ها
فرهنگ بر نحوه رفتار افراد و همچنین خود پنداره تأثیر میگذارد.1
در فرهنگهای فردگرایانه ممکن است خود را از نظر ویژگیها و خصوصیات شخصیتی توصیف کنند ، بهعنوان مثال ، "من باهوش ، بامزه ، ورزشکار و مهربان هستم". کسانی که از فرهنگهای جمع گرایانه هستند بهاحتمال زیاد خودشان را از روی روابط اجتماعی و نقشهایشان توصیف میکنند ، به عنوان مثال ، "من پسر ، برادر و دوست خوبی هستم".
روابط
یک پژوهش در سال 2017 نشان داد که فرهنگهای جمع گرایانه همچنین با تحرک کم ارتباطی ، اصطلاحی برای توصیف فرصتهای متعدد در جامعه برای ایجاد روابط با افراد مورد نظر خود، همراه هستند.2
تحرک کم ارتباطی به معنای روابطی است که افراد به شیوه باثبات ، نیرومند و ماندگار دارند. این روابط معمولاً به دلیل گزینش عواملی مانند خانواده و منطقه جغرافیایی شکل میگیرد.
در یک فرهنگ جمع گرایانه ، برقراری روابط با افراد تازه دشوار است ، بخشی از آن به این دلیل است که ملاقات با افراد جدید بهطور کلی دشوارتر است. بیگانهها بیشتر ازآنچه برای افراد فرهنگهای فردگرایانه باشد ، برای کسانی که از فرهنگ جمع گرایانه هستند؛بیگانه باقی میمانند.
حفظ هماهنگی در روابط بین فردی در فرهنگ جمع گرایانه از ارزش ویژهای برخوردار است. این بهاحتمال زیاد به دلیل این است که روابط بسیار طولانی و تغییر آن دشوار است ، بنابراین ناتوانی در حفظ روابط مسالمتآمیز میتواند به معنای ناخشنودی بلند مدت برای همه افراد درگیر باشد.
به صورت متناقض ، این بدان معنی است که افراد در فرهنگهای فردگرایانه کوشش و انرژی بیشتری را برای حفظ فعالانه روابط نزدیک ، غالباً با افزایش خود افشایی و صمیمیت بیشتر ، اختصاص میدهند. این امر میتواند با این واقعیت توضیح داده شود که برخلاف فرهنگهای نظام جمعگرا، که در آن روابط پایدار بیشتر مورد انتظار هستند، روابط در فرهنگهای فردگرا آسیبپذیرترو پربارتر است، بنابراین افراد باید کوشش بیشتری برای حفظ این روابط داشته باشند.
انطباق
اختلافات فرهنگی همچنین بر انگیزه استقلال رای یا هماهنگ بودن با بقیه گروهها تأثیر میگذارد.3 در یک آزمایش ، از شرکتکنندگان در فرهنگهای آمریکایی و ژاپنی خواسته شد که یک قلم را انتخاب کنند. بیشتر قلمها بارنگ همسان بودند و چند گزینه هم از رنگهای گوناگون وجود داشت. بیشتر شرکتکنندگان آمریکایی قلمهای رنگی کمیابتری را انتخاب کردند. از سوی دیگر ، شرکتکنندگان ژاپنی خیلی بیشتر از اینکه قلمهای کم را ترجیح دهند رایجترین قلم رنگی را گزینش میکردند.
ممکن است انگیزه این کار برآمده از فرهنگ جمع گرایانه باشد ، شرکتکنندگان ژاپنی بهطور غریزی هماهنگی میان فردی را بالاتر از اولویت شخصی ارزیابی میکردند و بنابراین رفتار آشتی جویانه را انتخاب کردند و اجازه دادند قلمهای کمیابتر برای دیگران که ممکن است آنها را بخواهند؛باقی بماند.
اضطراب اجتماعی
پژوهشی در سال 2010 نشان داده است كه فرهنگهای جمع گرایانه بیشتر رفتارهای محتاطانه اجتماعی را میپذیرند و سطح بالاتری از اضطراب اجتماعی را در سنجش با فرهنگهای فردگرایانه نشان میدهند.بااینحال ، این پژوهش همچنین نشان داد که شاید تنها ارزشهای جمع گرایانه نباشد که به اضطراب اجتماعی و پذیرش انعطافپذیری اجتماعی کمک کند. به عنوان مثال ، کشورهای آمریکای لاتین در سنجش با کشورهای آسیای شرقی تراز اضطراب اجتماعی پایینتری دارند.
پژوهشگران باور دارند که این شاید به دلیل تأکید بر هماهنگی گروهی و ارزش بالاتر برای کیفیتهایی همانند جامعهپذیری باشد ؛ عواملی که ممکن است به کاهش اضطراب اجتماعی - در فرهنگهای آمریکای لاتین منجر شود4
حمایت اجتماعی
هنگامیکه افراد در فرهنگهای جمع گرایانه با فشار روانی روبرو میشوند ، کمتر از کسانی که در فرهنگهای فردگرایانه هستند ، درباره مشکلات خود با عزیزانشان گفتگو میکنند. پژوهش انجامشده از سال 2010 نشان میدهد كه افراد فرهنگهای جمع گرایانه گرایشی به گفتگو درباره عوامل استرسزا با افراد نزدیکی كه در مورد پیامدهای بالقوه منفی ارتباط نگراناند؛ ندارند.
در عوض ، مردم غالباً پشتیبانی ضمنی اجتماعی را جستجو میکنند که شامل وقتگذرانی با افراد حامی است بدون اینکه به منبع استرس مراجعه کنند.
منابع:
- Lu C, Wan C. Cultural Self-Awareness as Awareness of Culture`s Influence on the Self: Implications for Cultural Identification and Well-Being. Pers Soc Psychol Bull. 2018;44(6):823-837. doi:10.1177/0146167217752117
- Kito M, Yuki M, Thomson R. Relational mobility and close relationships: A socioecological approach to explain cross-cultural differences. Personal Relationships. 2017;24(1):114-130. doi:10.1111/pere.12174.
- Yamagishi T, Hashimoto H, Schug J. Preferences Versus Strategies as Explanations for Culture-Specific Behavior. Psychological Science. 2008;19(6):579-584. doi:10.1111/j.1467-9280.2008.02126.x.
- Schreier S-S, Heinrichs N, Alden L, et al. Social anxiety and social norms in individualistic and collectivistic countries. Depression and Anxiety. 2010;27(12):1128-1134. doi:10.1002/da.20746.
- Schreier S-S, Heinrichs N, Alden L, et al. Social anxiety and social norms in individualistic and collectivistic countries. Depression and Anxiety. 2010;27(12):1128-1134. doi:10.1002/da.20746.