نقطه طلایی پاساژ را پیدا کنید
چهارشنبه 11 دي 1398 - 04:16:10
|
|
سیاست و بازاریابی - یکی از مهمترین دغدغهها برای کسی که میخواهد داخل پاساژ صاحب مغازه شود، این است که این مغازه کجای پاساژ باشد تا بتواند مشتری بیشتری جلب کند و فروش مناسبی داشته باشد. یعنی به اصطلاح دخل و خرجش به هم بخورد و برایش صرف داشته باشد. مهمترین نکاتی که باید برای داشتن یک واحد تجاری در نظر گرفت، یکی موقعیت قرار گرفتن مغازه در پاساژ و دیگری ویژگیهای بیرونی فروشگاه است که بسته به نوع مجتمع تجاری باید این دو فاکتور را در نظر گرفت. همین دو نکته در دل خود نکات ریز دیگری دارد که برای تکمیل گزارش و به دست آوردن اطلاعات تکمیلی با مهندس فرشته خود و عدهای از کسبه در پاساژهای مختلف گفتوگو کردیم تا بتوانیم راهنمای کوچکی برای داشتن یک مغازه ایده آل در پاساژ را در اختیار خوانندههای کسب و کار قرار دهیم. اول به جیبتان نگاه کنید اگر تصمیم به خرید یا اجاره یک مغازه برای شروع کسب درآمد خود دارید، مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کنید جیبتان است. ببینید چقدر پول دارید و میخواهید چه کار و کاسبی راه بیندازید، بعد از آن میتوانید به این فکر کنید که در کجا مغازه داشته باشید و این مغازه باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا برای شما سودآور و مشتری پسند هم باشد. بعد از اینکه دیدید چقدر میخواهید بابت مغازه دار شدن خود هزینه کنید باید ببینید قرار است چه چیزی را برای فروش در واحد تجاری خود قرار دهید تا تصمیم بگیرید قرار است مغازهتان چقدر مساحت داشته باشد. اگر جنس شما از نوع اجناس کوچک باشد مثل موبایل، پس نیاز ندارید که مغازهای با مساحت بزرگ داشته باشید. شما با 10 متر مغازه شاید هم کمتر میتوانید کار خود را شروع و مغازه را از جنس پر کنید اما اگر میخواهید اجناس بزرگ مثل مبل را در مغازه خود جای دهید، لازم است مغازهای داشته باشید با مساحت بالا؛ مثلا 200 متر تا بتوانید چند دست مبل با چیدمان چشمگیر و مناسب در آن قرار دهید و مشتری را برای چرخیدن در مغازه، جذب کنید. طلافروشی هم علاوه بر اینکه نیاز به مغازهای با مساحت بزرگ ندارد، هر چقدر در جایی قرار بگیرد که دسترسی و راه در روی آن کمتر باشد مسلما به نفع شما خواهد بود. نگران نباشید جایی قرار بگیرید که مشتری شما را پیدا نکند. کسی که بخواهد طلا بخرد به سراغ شما هم خواهد آمد. امنیت خود شما و مغازه از در دسترس بودن مهمتر است. مغازه هر چقدر دید بهتری داشته باشد، پاخورتر است وقتی به طور دقیق مشخص کردید که میخواهید مغازه خود را با چه نوع جنسی پر کنید، وارد مرحله بعد که فضای فروشگاه است میشوید. فضای فروشگاه از مهمترین عواملی است که میتواند روی کسب و کار صاحب مغازه تاثیر بگذارد. طبیعی است که مغازه یک نبش با مغازهای که دو نبش است از نظر دید مشتری و نوع دکوراسیون مغازه میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر بتوانید مغازهای دو نبش در یک پاساژ برای خود دست و پا کنید مطمئن باشید گام نخست را با موفقیت برداشتهاید. مغازه هر چقدر در دید باشد، برای جلب مشتری موفقتر خواهد بود اما وقتی از دید مغازه مطمئن شدید تنها این نکته کافی نیست. نکته بعدی درخصوص نوع چیدمان و دکوراسیونی است که شما به عنوان مغازه دار باید آن را منطبق بر نوع مغازه طراحی کنید. هر چقدر در این خصوص موفقتر و حرفهایتر عمل کنید، مطمئن باشید مشتریها خواه ناخواه نگاهشان به سمت مغازه شما جلب میشود و نمیتوانند از ندیدن مغازه شما بگذرند. دید از جمله نکاتی است که هنگام تهیه مغازه باید به آن توجه کنید. هر چقدر دید یک مغازه در نگاه اولی که وارد پاساژ میشوید، بیشتر باشد قیمت آن بالاتر میرود و مغازه دارها برای داشتنآن سر و دست میشکنند چون به هر حال مشتریها در هنگام خرید، عقلشان به چشمشان است و آنچه زودتر به چشمشان بیاید به سراغش میروند. از آسانسور و راه پله غافل نشوید اگر موفق به داشتن مغازه دو نبش نشدید نگران نباشید. جای دیگری که میتواند در جلب مشتری کمک کند این است که محل قرار گرفتن مغازه کنار آسانسور، پله برقی، راه پله یا درهای ورودی پاساژ باشد. در اینجا مشتریهایی که وارد پاساژ میشوند چه بخواهند چه نخواهند نگاهشان به مغازه شما میافتد و اگر موارد دیگر مثل نوع دکوراسیون مغازه قوی و دلچسب باشد مشتری پا به مغازه شما خواهد گذاشت چون واحد تجاری وقتی در این نقاط قرار میگیرند به اصطلاح میگویند این محلها پاخور و در چشم هستند. علاوه بر اینکه مغازه کجای پاساژ و در کدام طبقه باشد هم در قیمت آن تاثیر میگذارد. کسی که برای خرید میآید معمولا دلش میخواهد وارد مغازهای شود که از همه مغازهها دسترسی به آن راحتتر است. پس چه بهتر که آن مغازه در طبقه همکف باشد؛ بدون اینکه لازم باشد به سمت پله و آسانسور برود. برای همین قیمت مغازههای همکف معمولا از مغازههای سایر طبقات گرانتر است چون جذابیت و پاخوری آنها بالاتر است. دنج بودن تنها برای مغازههایی خوب است که دنجی را میطلبد. مثلا کافی شاپهایی که داخل پاساژها قرار دارد چه بهتر که در محیطی آرام و دنج قرار بگیرد تا مشتریها فارغ از خرید و همهمهای که در آن بودند برای دقایقی به آرامش برسند. پس مغازهای که برای کافی شاپ در نظر گرفته میشود کمی هم در گوشه و کنار باشد و طبقات بالا را به خود اختصاص دهد بهتر است و مشتریها بیشتر میپسندند. مغازههای کوچکتر زودتر فروخته و اجاره داده میشود مغازه هم مانند میوه، جنس مرغوب و نامرغوب دارد. معمولا مغازههای کوچک مشتری بیشتری دارند و زودتر خرید و فروش، رهن و اجاره میشوند اما برای مبلمان و پوشاک، مغازه هر چقدر بزرگتر باشد جذابیت آن هم بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید مهمترین نکته برای داشتن یک مغازه، هماهنگی مساحت آن با نوع کسب و کاری است که میخواهید در آنجا راه بیندازید. بعد از آن نکاتی مثل دکوراسیون، نبش، طبقه، دسترسی آسان، دید و... همخوانی جنس و مساحت مغازه میتواند در جلب مشتری تاثیر داشته باشد. قیمت مغازههای سر به فلک کشیده و رونق مغازههای زیرپلهای برای اینکه از قیمت مغازههای واقع در پاساژها مطلع شویم سری به تعدادی از پاساژهای معروف تهران که حسابی گل کردهاند زدهایم تا از کسبه آنجا درباره قیمت و نحوه خرید و فروش سوال کنیم. روز به روز به قیمت مسکن و املاک تجاری افزوده میشود و صعود چشمگیر به گونهای است که در برخی از مناطق پایتخت قیمت تعدادی از مغازهها تا بیش از هر متر 100 میلیون تومان هم میرسد. املاک تجاری آنقدر گران شده که وقتی با تعدادی از کسبه صحبت میکنیم، میگویند مجبور هستند برای جبران کسری نقدینگی خود به سمت مغازههای زیرپلهای که متراژ کمتری دارند، بروند. وقتی علت تغییر قیمتها را جویا میشویم دلایلی مثل قیمت گذاری از طرف شهرداری، جو روانی در بازار و همچنین تورم و بیکاری را نام میبرند. از طرف دیگر به قول صاحبان مغازه در املاک تجاری موقعیت مکانی و به اصطلاح پاخور بودن ملک نقش تعیین کنندهای در قیمت ملک دارند. به عنوان مثال مغازه کوچکی که در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد شاید قیمت هر متر آن از 200 میلیون تومان هم تجاوز کند یا حتی ممکن است فروشگاهی در منطقهای فرعی باشد اما به دلیل شهرتی که برای خود دست و پا کرده مشتریان زیادی را به خود جلب کرده و برای همین قیمت آنجا هم بالا میرود. بیشتر املاک تجاری متراژی بیشتر از 70 متر دارند و املاک تجاری بالای 120 متر جزو بهترینها محسوب میشوند. از این قیمت تا آن قیمت قیمت برخی از املاک تجاری موجود در سطح شهر به این قرار است؛ به عنوان مثال در منطقه سعادت آباد تهران یک ملک تجاری 240 متری که طراحی مناسبی برای رستوران دارد با قیمت کلی در حدود 5 میلیارد و 100 میلیون تومان یعنی از قرار هر متر 15 میلیون تومان به فروش رفته است. همچنین ملکی تجاری 75 متری در میدان تجریش با جواز سفره خانه سنتی به قیمت هر متر 30 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. مغازه 15 متری در منطقه ستارخان با حدود 10 سال سن به قیمت کلی 225 میلیون تومان یعنی هر متر 15 میلیون تومان فروخته شده است. جالب است بدانید مغازههای زیر 15 متر که در اصطلاح به آن زیرپلهای گفته میشود در حال حاضر با استقبال چشمگیری همراه است به گونهای که اینگونه املاک نه تنها سریعتر به فروش میروند بلکه قیمت آنها در مقایسه با دیگر واحدهای منطقه که متراژ بالاتری دارند نیز بیشتر است. به طور مثال مغازه 12 متری نوساز در فلکه دوم تهرانپارس که دارای 6 متر انباری و همچنین مغازهای 6 متری در منطقه امیرآباد شمالی با جواز کسب میوه فروشی که دارای 6 متر زیرزمین است در حدود 300 میلیون تومان یعنی متری 50 میلیون تومان قیمت گذارتی شده است. اگر از قیمت مغازههای سطح شهر که بسته به هر منطقه متفاوت است، بگذریم، قیمتها در برخی مجتمعهای تجاری واقعا حیرت انگیز است. به طور مثال قیمتها در مجتمع تجاری دنیای نور که در منطقه شهرک غرب یکی از معروفترین پاساژهای تهران محسوب میشود، از متری 55 تا 60 میلیون تومان طبقه بندی میشود. البته این قیمتها مربوط به طبقات اول و دوم است که معمولا فروشگاه پوشاک هستند. این را هم بدانید که باید خیلی خوش شانس باشید تا بتوانید یکی از واحدهای طبقه اول این مجتمع را بخرید چون میگویند مالکان اینقدر از سودشان راضی هستند که نزدیک دو سال است هی چ واحدی در این طبقه خرید و فروش نشده است. در طبقه منفی یک این پاساژ قیمتها بین 30 تا 40 میلیون تومان است. متراژ واحدهای تجاری این مجتمع هم از 20 تا 40 متر متغیر است. مجتمع تندیس تجریش یکی از رقبای میلاد نور محسوب میشود که قیمت واحدهای آن در موقعیت مناسب به متری 50 میلیون تومان هم میرسد. از چند سال پیش پاساژ دیگری مشابه میلاد نور در شرق تهران با نام دنیای نور شروع به کار کرده است. در طبقه منفی یک این مجتمع، واحدهای تجاری متری 36 تا 44 میلیون تومان قیمت دارد. در طبقه اول این پاساژ هم تعداد محدودی واحد باقی مانده که آن را متری 57 میلیون تومان قیمت میدهند. یکی از پاساژهای تازته تاسیس تهران، مجتمع تفریحی – تجاری کوروش واقع در بزرگراه ستاری تهران است. مالکان این مجتمع در حال فروش واحدهای تجاری هستند و برای آن متری 23 تا 33 میلیون تومان قیمت گذاری کردهاند. در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که این قیمتها زمانی گرفته شده که گزارش را تهیه میکردیم. اگر آنچه که الان میخوانید با آنچه که خودتان میروید قیمت میکنید، تفاوت دارد، باور کنید قیمتهای ما مشکل ندارد. حکایت همان روند رو به رشد قیمت هاست که تحقیقات ما را هم زیر سوال میبرد. چکیده اگر تصمیم به خرید یا اجاره یک مغازه برای شروع کسب درآمد خود دارید مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کنید جیبتان است. ببینید چقدر پول دارید و میخواهید چه کار و کاسبی راه بیندازید. بعد از آن میتوانید به این فکر کنید که در کجا مغازه داشته باشید و این مغازه چه ویژگیهایی داشته باشد تا برای شما سودآور و مشتری پسند هم باشد
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/103677/نقطه-طلایی-پاساژ-را-پیدا-کنید
|