سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چین شاگرد خلف ایران در دور زدن تحریم ها؛ استفاده از تراشه‌های TSMC در سرورهای هواوی نکات خواندني

چین شاگرد خلف ایران در دور زدن تحریم ها؛ استفاده از تراشه‌های TSMC در سرورهای هواوی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - شهر سخت افزار / از زمان تحریم هواوی توسط دولت قبلی آمریکا (به ریاست دونالد ترامپ) استفاده از هر گونه محصول، قطعه یا فناوری آمریکایی (که شامل شرکای غیرآمریکایی نیز می‌شود)، در محصولات هواوی ممنوع و تحریم شده است. اما با این وجود ظاهراً این تحریم‌ها نتوانسته‌اند مانع راه یافتن این قطعات و تجهیزات در برخی زمینه‌ها شوند. گزارشی جدید به تازگی اثبات کرده که در محصولات جدید شرکت هواوی که بیشترین تحریم‌ها برای آن اعمال شده هم به راحتی از تراشه‌های تایوانی شرکت TSMC استفاده می‌شود.
وقتی تحریمی در ابعاد وسیع اتفاق افتاده باشد و کشور یا شرکت تحریم شده راهی برای جایگزین کردن آن نداشته باشد، بازی به تیم خاکستری سپرده شده و اینجاست که افرادی که ارتباطات فرامرزی دارند برای دور زدن تحریم‌ها وارد کار می‌شوند. حتماً همه شما اصطلاح «دور زدن تحریم‌ها» را در رسانه‌های داخلی به کرات شنیده‌اید ولی به نظر این بار دور زدن تحریم‌ها در جایی غیر از ایران ولی با همان تکنیکی که می‌شناسیم، اتفاق افتاده است.
بنابر گزارشی که ساعاتی پیش توسط بلومبرگ منتشر شده، شرکت تایوانی تولیدکننده تراشه، TSMC، به این موضوع پی برده که برخی از تراشه‌های آن به محصولات شرکت هواوی راه یافته‌اند. این اطلاعات توسط فردی مطلع که با بلومبرگ صحبت کرده بود، فاش شده و نشان می‌دهد که یک مشتری ثالث تراشه‌هایی را به این شرکت چینی، که تحت تحریم است، تحویل داده و هواوی نیز از این پردازنده‌ها در سرورهای هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

تکرار یک نقشه قدیمی برای دور زدن تحریم‌ها؛ فرد یا مجموعه میانجی تراشه‌های تایوانی را خریده و آنها را به هواوی تحویل داده است.
هواوی و TSMC: ما قانون‌مداریم!
این خبر تنها چند روز پس از گزارش دیگری منتشر شد که بیان می‌کرد اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده تحقیقاتی را درباره نقض احتمالی کنترل‌های صادراتی آمریکا آغاز کرده است. TSMC در بیانیه‌ای به این موضوع تأکید کرده که یک شرکت «قانون‌مدار» است و به تمامی قوانین و مقررات، از جمله قوانین مربوط به کنترل‌های صادراتی، پایبند است.
نکته جالب داستان این است که در آن سوی میدان نیز طرف چینی همین ادعا را دارد؛ به همین ترتیب شرکت هواوی در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرده که از زمان قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا در سال 2020، هیچ تراشه‌ای از TSMC دریافت نکرده است.
بلومبرگ در گزارش خود نامی از مشتری مورد نظر که واسط این انتقال بوده ذکر ولی و ظاهراً این استراتژی به دلیل حساسیت بالای موضوع از دید سیاسی و مالی جهت انتشار عمومی، اتخاذ شده است. همچنین مشخص نیست که این مشتری به نمایندگی از هواوی اقدام کرده یا خود به تنهایی این تراشه‌ها را تامین کرده است. با این حال، گزارش مذکور تأیید می‌کند که تراشه‌های TSMC در سرورهای ویژه هواوی که برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی شرکت به کار می‌روند، استفاده می‌شود.
به فناوری 7 نانومتری چینی هم شک کنیم؟
در حال حاضر هواوی از تراشه‌های 7 نانومتری ساخته شده توسط شرکت SMIC استفاده می‌کند، اگرچه توانایی این شرکت در تولید این تراشه‌ها در مقیاس بزرگ نیز مورد تردید مقامات غربی است. با این وجود، هواوی موفق به ذخیره‌سازی برخی از تراشه‌های ساخته شده توسط TSMC در سال 2019، از جمله مدل Kirin 910، شده است و دیده‌ایم که تغییراتی از این تراشه‌ها در محصولات این شرکت طی سال‌های اخیر به کار رفته‌اند.
در این زمینه نیز برخی از رسانه‌ها خبر از استفاده از فناوری‌های تایوانی و به صورت ویژه TSMC بدون اطلاع این شرکت در SMIC یا دیگر شرکت‌های چینی داده بودند. البته این ادعا تا به این لحظه تأیید نشده یا مدارکی دال بر صحت آن منتشر نشده است.
به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم این داستان به کجا می‌رسد. دور زدن تحریم‌ها اتفاقی جدید نیست و در کشورهایی که با تحریم‌های عظیم و استراتژیک روبرو هستند معمولاً راهکاری برای این موضوع پیدا می‌شود. اما محصولاتی که در حوزه بازارهای عمومی عرضه می‌شوند وضعیت متفاوتی دارند و اگر مسیر این دور زدن مشخص شود بدون شک می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای مجموعه ناقض تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/758885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینستاگرام و فیسبوک با فناوری تشخیص چهره به مبارزه با تبلیغات جعلی می‌روند

127 تیم در ماموریت غیر ممکن و جنگ ربات‌ها رقابت می‌کنند

پیگیری روند توسعه ماهواره «پژوهش 2» و طرح‌های اکتشافات فضایی در ماه

شهاب‌سنگی 4 برابر اورست حیات را روی زمین تقویت کرد

تاریخ معرفی ایسوس ROG Phone 9 به‌همراه نمایش طراحی این گوشی‌ها مشخص شد

آپدیت اندروید 15 برخی از گوشی‌های پیکسل 6 را دچار مشکل می‌کند

پانسمان سریع زخم‌های باز شکمی در اتاق عمل با کیت‌های دانش‌بنیان

ساخت دستگاه دمنده گاز دی اکسید کربن به‌دست دانش‌بنیان‌ها

آغاز به کار سمپوزیوم فولاد 1403در کیش

نشست چهارم روابط‌عمومی های جزیره کیش به میزبانی صداوسیما

24 ساعته شدن مرکز تماس بیمه دی/ شماره مرکز تماس بیمه دی 1671 است

تیم کوک اعتراف کرد: اپل ویژن پرو محصولی برای بازار انبوه نیست

بومی‌سازی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی

میز خدمت ایثارگران شرکت گاز استان چهارمحال بختیاری تشکیل شد

دیدار چهره‌به‌چهره با سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی

عملکرد مطلوب بنیاد شهید خوزستان در همکاری و تعامل با ستاد شاهد آموزش و پرورش استان

تجلیل از دانش آموزان ممتاز شاهد و ایثارگر دبیرستان دخترانه شاهد

نشست افزایش آگاهی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه پدافند غیرعامل برگزار شد

مشکلات تعدادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بررسی شد

سفر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان به جزیره هرمز

مدیرکل بنیاد استان البرز: شاخصه اصلی یک مددکار ارائه مشاوره صحیح به مددجو است

آمریکا قوانین جدیدی برای جلوگیری از دسترسی چین، روسیه و ایران به داده‌های کلان تصویب کرد