سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

فرسودگی 35 درصد از ناوگان کشور اهمیت اسقاط را بیش از گذشته کرده است سازمان حفاظت محیط زیست

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از نقش ناوگان فرسوده در آلودگی هوا و لزوم تسریع فرآیند اسقاط آنها سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو تشریح کرد: در ادبیات مطالعات انتشار آلایندگی، عوامل آلاینده به دو گروه دارای منشا منابع متحرک و منابع ساکن آلایندگی تقسیم می شوند. انواع فاکتورهای آلایندگی به طور کلی شامل ذرات معلق و گازهای آلاینده (مانند مونواکسیدکرین، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ترکیبات آلی فرار یا VOCs) می شوند. در این میان وسایل نقلیه به عنوان منابع متحرک آلایندگی سهم بالایی در انتشار آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرهای کشور دارند.
وی ادامه داد: در شهری مانند تهران بنابر آخرین مطالعات سازمان حفاظت از محیط زیست، وسایل نقلیه (منابع متحرک) مسئول انتشار 82.9% گازهای آلاینده و 60.8 %ذرات معلق هستند. خودروهای سواری مسئول انتشار 37.8% گازهای آلاینده و 13.9% ذرات معلق می باشند. در این میان موتورسیکلت ها (با وجود ظاهر بسیار کوچکتر نسبت به خودروهای سواری و اتوبوسها) به تنهایی مسئول 21.3% انتشار گازهای آلاینده و10.1 % ذرات معلق می باشند. لذا خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت ها مجموعاً مسئول انتشار بیش از نیمی از گازهای آلاینده (58%) و حدود یک چهارم (23%) ذرات معلق هستند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به نقش ناوگان فرسوده در آلودگی هوا خاطرنشان کرد: ناوگان فرسوده انتشار آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به متوسط ناوگان دارند و یک خودروی فرسوده چند برابر سایر خودروها آلاینده منتشر می کند. بر آوردها نشان میدهد که 45 درصد از آلایندگی منابع متحرک سهم ناوگان فرسوده است. به طوری که از مجموع حدود 11.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، حدوداً 9.5 میلیون دستگاه آن فرسوده هستند. (83% ناوگان موتورسیکلت فرسوده هستند). در مجموع، حدود 35% ناوگان وسایل نقلیه کشور(خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت) فرسوده می باشند که این امر اهمیت موضوع اسقاط را بیش از پیش مشخص می سازد.
میرزایی قمی ضمن تاکید بر لزوم اسقاط ناوگان فرسوده افزود: برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده باید از دو سیاست تشویق و جبر به صورت توامان استفاده کرد. در ماده 8 قانون هوای پاک به صراحت ذکر شده که وسایل نقلیه ای که به سن فرسودگی می رسند اجازه تردد نداشته و باید اسقاط شوند و به این صورت اجبار و الزام اسقاط وجود دارد. در کنار این باید شرایطی نیز ایجاد شود که دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به سمت اسقاط وسیله خود هدایت شوند.
وی با اشاره به ابزارهای تشویقی به منظور تسریع فرآیند اسقاط در کشور اظهار داشت: بدین منظور باید با افزایش قیمت گواهی های اسقاط جذابیتی برای دارندگان این وسایل نقلیه ایجاد شود که به اسقاط خودروی خود روی آورند. بدین ترتیب قیمت گواهی اسقاط نیز براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می گردد و هرچه تقاضا برای این گواهی ها افزایش یابد قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین به پیشنهاد سازمان محیط زیست منابعی برای استفاده از این گواهی ها تعیین شده است. به عنوان مثال تولیدکنندگان موتورسیکلت ها و خودروهای دیزلی برای شماره گذاری محصولات خود می بایست گواهی اسقاط معادل ارائه نمایند. درخصوص خودروهای سواری نیز درحال حاضر صرفا گواهی اسقاط در واردات خودرو کاربرد دارد که این محل نیز درحال حاضر بلا استفاده است. البته پیشنهاداتی از جانب سازمان ارائه شده که بتوان محل های مصرفی برای این گواهی ها به عنوان مثال در تولید خودرو، واردات قطعات خودرو و پرداخت عوارض آلایندگی کارخانجات ایجاد نمود.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با انتقاد از حذف تعیین سن فرسودگی ناوگان در قانون هوای پاک تصریح کرد: اخیرا ابطال آئین نامه ماده 8 قانون هوای پاک از جانب دیوان عالی عدالت اداری که سن فرسودگی وسایل نقلیه در آن تعیین شده بود نیز بر مشکلات پیش روی اسقاط افزوده است و اکنون عملا معیاری برای تشخیص خودروهای فرسوده وجود ندارد. این در حالی است که حجم وسایل نقلیه فرسوده در کشور با توجه به مشکلات موجود در خصوص نوسازی و اسقاط ناوگان، بسیار بالاست و تردد خودروهای مستعمل در شهرها علاوه بر کاهش ایمنی، اضافه نمودن مشکلات ترافیکی و مجهز نبودن این خودروها به سامانه های کنترل آلایندگی و تعلق فناوری آنها به سالیان قبل، باعث مصرف مضاعف سوخت و افزایش آلودگی هوای شهرها می شود.
میرزایی قمی راه اندازی مجدد فرآیند اسقاط را نیازمند مساعدت دستگاه های مختلف دانست و گفت: به منظور رونق فرآیند اسقاط در کشور باید استفاده از محل تقاضای این گواهی ها افزایش یابد که تحقق این امر نیازمند همکاری نهادهایی مانند وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است.
وی تشریح کرد: در حال حاضر اسقاط ناوگان فرسوده وابستگی شدید و مستقیمی به واردات خودرو دارد. طی یکی از مصوبات دولت بتاریخ 24/5/96 واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو برحسب مصرف سوخت خودرو، مکلف به از رده خارج نمودن یک خودرو فرسوده می شدند. این امر پس از اعتراض وزارت صمت تنها مختص واردکنندگان خودرو شد و تولیدکنندگان خودروهای سواری هیچ سهمی در از رده خارج نمودن خودروها فرسوده را نپذیرفتند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: یکی از فاکتورهای تعیین زمان اسقاط خودروها، سن آنهاست. سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه نیز برای نخستین بار پس از انقلاب در سال 1387 تعیین شد. سپس در سال 1390 طی مصوبه برنامه کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور با اصلاحاتی روبرو شد. نهایتاً بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک که سازمان و سایر دستگاههای اجرایی مکلف به تعیین سن فرسودگی شده بودند؛ آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک در سال 97 ابلاغ شد. اما این آیین نامه در تیرماه 99 طی رای دیوان عدالت اداری براساس نظر شورای نگهبان ابطال شد.
علاوه بر مشکلات فوق (عدم مشارکت خودروسازان در اسقاط و ابطال آیین نامه ماده 8 که کاملا طبق ماده قانونی تدوین شده بود)، در حال حاضر بعلت توقف واردات خودرو، مقدار اسقاط ناوگان مستعمل بسیار اندک است و در واقع تقاضایی برای گواهی اسقاط وجود ندارد و طبق اصل عرضه و تقاضا، بعلت کاهش تقاضای گواهی اسقاط (سند رسمی دال بر اسقاط خودرو طبق مقررات)، قیمت این گواهی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن است.
میرزایی قمی در پایان اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو در حال حاضر حتی قیمت خودروهای با سن بالای 20 الی 25 سال نیز افزایش یافته به نحوی که مالکان خودروهای فرسوده انگیزه و تمایلی به از رده خارج نمودن خودروی مستعمل خود ندارند چرا که در قبال اسقاط آن ،گواهی اسقاطی دریافت می نمایند که ارزش بسیار کمتری از قیمت خودروی مستعمل در بازار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/163419/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت همکاری بر رفع دغدغه‌های درمانی جامعه ایثارگری مازندران

طرح پایش تخصصی سلامت ویژه جانبازان و والدین معظم شهدا  برگزار شد

دفتر سوم و پنجم مجموعه کتاب های «وصیت نامه کامل شهدای» استان‌های «آذربایجان شرقی» و «زنجان» منتشر شد

نوار مغزی با خالکوبی حسگرها روی سر!

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی با مدیرعامل جمعیت هلال احمر

شهید، بالاترین درجات ایمان، تقوا و انفاق را تجربه کرده است

سیستم مورد نیاز بازی ایندیانا جونز اعلام شد

در چارچوب مصالح ملی باید از وضعیت فعلی فیلترینگ خارج شویم

شرکت Smilegate در استودیوی جدید بنیان‌گذار راکستار سرمایه‌گذاری کرد

ربات کوچکی که رکورد سوسک‌های واقعی را در سرعت شکست

ترامپ ممکن است جلوی موشک غول‌پیکر ناسا را بگیرد

جعبه گشایی تبلت 90 میلیونی سامسونگ

مک مینی 2024 اینجا است؛ قدرتمندترین مینی کامپیوتر اپل

سازنده Arc قابلیت‌های مرورگر هوش مصنوعی Dia را نمایش داد

آزمایش جالب: ویندوز 7 روی کمترین فضای ممکن نصب شد

ایربادز آنر Select LCHSE با طراحی خاص معرفی شد

اپل برای رفع ممنوعیت آیفون در اندونزی، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند

دولت آمریکا محدودیت‌های صادراتی جدیدی را علیه صنعت تراشه چین اعلام کرد

جمع‌بندی سالانه جذاب اپل موزیک در دسترس قرار گرفت

آنر لپ‌تاپ‌های X16 Plus و X14 Plus را با پردازنده نسل قبل معرفی کرد

تعیین تعرفه واردات موبایل به کمیسیون تلفیق برگشت

تصویرسازی هوش مصنوعی از خیابان‌ها با گوش دادن به صدای آنها

ساخت نانوبلورهایی که قادر به از بین بردن باکتری‌ها هستند

بازی/ Alpha Guns 2؛ بازگشت قهرمان

وان‌پلاس «سوپراستار میان‌رده‌ها» را می‌سازد؛ افشای مشخصات گوشی 13R

ویدیویی از پرواز هلیکوتر (Ingenuity) متعلق به ناسا در مریخ

آیفون 17 پرو دارای فریم تیتانیومی خواهد بود

اینتل کارت‌های گرافیک جدید Arc B580 و Arc B570 را با قیمت ارزان معرفی کرد

گلکسی زد فولد 7 از نمایشگر زد فولد SE بهره می‌برد و نمایشگر فلیپ 7 هم بزرگ‌تر می‌شود

آنر X9c اسمارت با دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی و تراشه مدیاتک معرفی شد

ادعای شرکت برزیلی: ما پیش از اپل تلفنی به‌ نام «آیفون» داشتیم

ریلمی نئو 7 در بنچمارک Geekbench دیده شد

فناوری XeSS2 اینتل برای بهبود عملکرد بازی‌ها معرفی شد

چند ثانیه آفرود در سیاره ی مریخ با perseverance

دوره «سواد رسانه‌ای برای سلامت زیست مجازی» برگزار شد

عینک هوشمند سامسونگ ژانویه از راه می‌رسد

عرضه جهانی پاوربانک 20 هزار میلی‌آمپرساعتی شیائومی با کابل یکپارچه آغاز شد

متا به اشتباه بزرگش در حذف محتواهای اینستاگرام اعتراف کرد

تبلیغات به «چت‌جی‌پی‌تی» وارد می‌شود

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان غربی

رندرهایی از کنسول دستی اقتصادی لنوو با تراشه جدید AMD Z2 منتشر شد

فایرفاکس اندروید نسخه دسکتاپ سایت‌ها را به‌صورت پیش‌فرض بارگذاری می‌کند

یک سفر کیهانی به کهکشانِ sombrero (کلاه مکزیکی)

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی

ساخت بزرگ‌ترین شبیه‌سازی تکامل جهان با دومین ابررایانه سریع دنیا

اظهارات ضدو نقیض OpenAI درباره انتشار آگهی در پلتفرم هایش

مشخصات فنی تبلت کنسل‌شده پیکسل تبلت 2 گوگل فاش شد

«پرنده سیاه» به تاکسی آینده تبدیل می‌شود

ویدیویی از یک تکه سنگ در سیاره ی مریخ

ماهواره های استارلینک در فضا